GeForce 200 serien, låsningar och crasher?

Permalänk

GeForce 200 serien, låsningar och crasher?

Jag har väldiga stabilitetsproblem med mitt XFX GeForce GTX 260 Black Edition. Det som sker är att spelet crashar sedan fryser bilden i någon färg som antingen är typ genomsnittsfärgen av alla färger, eller en slumpartad färg.

Mitt system:
- Intel Core™ i7 920 Quad Processor
- Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9
- DFI LanParty DK X58-T3eH6
- XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA "Black Edition"
- Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS

Drivrutiner är up to date.

Citat från min ticket till XFX:

Citat:

I get lockups with my XFX GeForce GTX 260 Black Edition. Seems to be a driver-related issue, or is it faulty hardware?

Symptom:
Game freezes and what I see is a greenish/blueish, sometimes red screen (it varies), (sound also loops). Not able to reset the computer, the error is only resolved by cutting the power and then rebooting.

I have checked the temperatures and everything is okay. I have looked at some forums regarding this issue and everyone with this card (or same series) have these problems.
Perhaps a useful thread to look at;
steampowered.com/forums/showthread.php?t=801907

Left 4 Dead is the game where this is most present.
Other games I have encountered the problem: Call for Duty 4: Modern Warfare, Burnout Paradise The Ultimate box.

All drivers are up to date, NO overclocking, same errors on low resolutions/low graphics settings.

Tråd om problemet på Left 4 Dead forumet:
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=801907

Någon som har någon vettig idé om vad detta kan vara eller vart felsökningen från nVidia/Valve/XFX befinner sig?
Har jag råkat ut för trasig hårdvara? Är det nya drivrutiner som måste släppas? Är det fler som har samma problem?

Tacksam för svar
/kadaver

Permalänk
Medlem

Har du testat att klocka ner kortet under standardfrekvenser för att se om det gör skillnad? Möjligheten finns ju alltid att kortet är trasigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Istället för att underklocka kortet verkar det ha hjälpt att fixera fläkten på 80%. Jag kör nu med ForceWare 185.81. Inga krasher ännu.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imbamakaber
Istället för att underklocka kortet verkar det ha hjälpt att fixera fläkten på 80%. Jag kör nu med ForceWare 185.81. Inga krasher ännu.

Har kortet alltid krånglat? Känns som om det kan vara värt att skicka tillbaks den isåfall.

Permalänk
Medlem

Re: GeForce 200 serien, låsningar och crasher?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imbamakaber
Jag har väldiga stabilitetsproblem med mitt XFX GeForce GTX 260 Black Edition. Det som sker är att spelet crashar sedan fryser bilden i någon färg som antingen är typ genomsnittsfärgen av alla färger, eller en slumpartad färg.

Mitt system:
- Intel Core™ i7 920 Quad Processor
- Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9
- DFI LanParty DK X58-T3eH6
- XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA "Black Edition"
- Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS

Drivrutiner är up to date.

Citat från min ticket till XFX:

Tråd om problemet på Left 4 Dead forumet:
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=801907

Någon som har någon vettig idé om vad detta kan vara eller vart felsökningen från nVidia/Valve/XFX befinner sig?
Har jag råkat ut för trasig hårdvara? Är det nya drivrutiner som måste släppas? Är det fler som har samma problem?

Tacksam för svar
/kadaver

Jag sitter oxå på ett 260 Black edition.Jag hade likadana "hängningar" i L4D som dej.Detta har bara skett i L4D än så länge.

La in 185.81 nyligen och har inte haft några crasher än men det kanske är för tidigt att dra några slutsatser.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.