Grafikkort med bild- och ljudutgång via HDMI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2009

Grafikkort med bild- och ljudutgång via HDMI

I dagsläget har jag ett nVidia GeForce 7800 GTX och ett Creative Soundblaster X-Fi. Datorn är en AMD Athlon 64 X2 Dual core 4200+, 2048 MB RAM.

Jag önskar få ljud och bild ur datorn via HDMI för att koppla detta till min hemmabioförstärkare och genom den vidare till TVn.

Kan jag på något vis koppla samman mitt ljud- och grafikkort och på så vis få ut både bild OCH ljud genom grafikortets DVI-utgång (och eventuellt använda en DVI-HDMI adapter)?

Alternativet är att köpa ett nytt grafikort som antingen kan kopplas samman med det befintliga ljudkortet alternativt har ett inbyggt ljudkort. Vad köper jag isåfall? Det räcker med att det prestandamässigt ligger i klass med befintligt kort eller något över.

/Johan ES

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

Har du en digital ljudutgång skall det nog gå ja. Det kvittar om det är på moderkortet eller ljudkortet det blir ingen skillnad (Om något blir det bättre från moderkortet).

All radeonkort har inbyggt ljudkort och full HDMI signal går ut via båda DVI utgångarna (Det följer med en särskild DVI-HDMI adapter också.)

Du kan koppla in en kabel från moderkortet till senare geforcekort också för att få digitalt ut via HDMI. Det kanske du kan göra på det du har? Har ingen koll på det kortet.

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Har du en digital ljudutgång skall det nog gå ja. Det kvittar om det är på moderkortet eller ljudkortet det blir ingen skillnad (Om något blir det bättre från moderkortet).

All radeonkort har inbyggt ljudkort och full HDMI signal går ut via båda DVI utgångarna (Det följer med en särskild DVI-HDMI adapter också.)

Du kan koppla in en kabel från moderkortet till senare geforcekort också för att få digitalt ut via HDMI. Det kanske du kan göra på det du har? Har ingen koll på det kortet.

Då skjuter jag från höften med en riktig nybörjarfråga:

Hur vet jag om jag har en digital ljudutgång?

Finns det någon apparat som kan ta signalen från både DVI och den digitala ljudutgången och kombinera ihop det till HDMI?

/Johan ES