Futtig tvist - Religion A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Spelar ingen roll. Vill man tro att storken kommer med barn eller att 1+1 är 3 så får man göra det. Det betyder inte att man har rätt, och alla andra har rätt att påpeka att det är fel. Men man har fortfarande rätt att tro vad man vill.

Skillnaden kan vara subtil, men tänk efter gällande skillnaderna på dessa:
Din tro har fel
Du tror fel

Jag kan säga att den första är helt ok, den andra är det inte. En lärare som inte kan se skillnaden mellan dessa bör banne mig inte vara lärare. Speciellt inte i ett ämne så som religion.

Jag måste bara undra, hur fan tror man fel? Visst att det du tror på inte är sanningsenligt, men hur tror man fel? EDIT (förutsatt att du pratar om tro i bemärkelsen religion och sådan tro)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag avskyr Religion A.
Fick G på ett prov istället för VG för att jag blandade ihop Yin och Yang...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag måste bara undra, hur fan tror man fel? Visst att det du tror på inte är sanningsenligt, men hur tror man fel?

Det är ju det som är grejen. Det går inte att tro fel. Alla har rätt att tro vad de vill, det finns ingenting fel i det. Och kan man inte inse detta så ska man som jag skrev banne mig inte vara lärare

Att det man tror på är felaktigt är en helt annan sak. Det var därför jag pekade ut att "Din tro har fel" är det enda korrekta av dessa. Att säga att "du tror fel" är samma sak som att säga "du måste tro det här". Det är bara fel på så många sätt och det är en direkt attack på andras rätt till deras egna åsikter istället för mot åsikterna i sig.

Edit**
"du tror fel" kanske var lite luddigt. Det jag ville få fram är att för en människa att tro någonting är inte fel även om det dem faktiskt tror på skulle vara det. Vilket är varför "du tror fel" inte är någonting någon med respekt för andras åsikter någonsin skulle kunna säga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

En lite OT fråga, är det hon unga blonda läraren med glasögon?

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Är det inte som alltid i skol/universitetsvärlden? Man ska inte komma fram till nånting handfast för då är det alltid nån som hittar en lucka och slår ner på en... håller på och läser en underbar (inte direkt) bok som heter "the cambridge handbook of multimedia learning"... den är full av "bra" uppsatser om lärande genom multimedia, men det finns inte ett enda handfast råd eller "så här är det", utan det är enbart "så här kan det vara, om man enbart tittar på de resultat vi fått fram, men det kan också vara helt tvärtom, men troligast är det som vi sa först... så länge ingen bevisar nåt annat... kanske... eller jag ändrade mig..."

DET är en universitetsanalys... så att ha en egen åsikt är farligt inom skolväsendet. Eller det kanske det inte är ändå... jag vet inte... men de flesta källorna...............

Du får väl visst säga att "så här är det" men då ska du hänvisa till hur du kommer fram till det. Du kan inte bara säga att det är sunt förnuft eller att det är logiskt utan det ska vara bevisat att det du skriver är sant annars kan du givetvis inte skriva det. Du måste ju försvara din tes i opponering och då är det inte riktigt läge att komma med bortförklaringar när din opponent kräver dig på bevis för din tes och källhänvisning till hur du kom fram till den.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är ju det som är grejen. Det går inte att tro fel. Alla har rätt att tro vad de vill, det finns ingenting fel i det. Och kan man inte inse detta så ska man som jag skrev banne mig inte vara lärare

Att det man tror på är felaktigt är en helt annan sak. Det var därför jag pekade ut att "Din tro har fel" är det enda korrekta av dessa. Att säga att "du tror fel" är samma sak som att säga "du måste tro det här". Det är bara fel på så många sätt och det är en direkt attack på andras rätt till deras egna åsikter istället för mot åsikterna i sig.

Edit**
"du tror fel" kanske var lite luddigt. Det jag ville få fram är att för en människa att tro någonting är inte fel även om det dem faktiskt tror på skulle vara det. Vilket är varför "du tror fel" inte är någonting någon med respekt för andras åsikter någonsin skulle kunna säga.

Ne men som jag uppfattat det kan detta fallet vara pga att det var för mycket åt ena hållet. Skall man föra en diskussion om religion bör man ge lika stort utrymme åt de olika teorierna. Detta till skillnad när man diskuterar med någon då man oftast har olika ståndpunkt. Men oftast när man skriver uppsatser och prov skall man ge lika stort utrymme till båda ståndpunkterna och sedan presentera sin egna övertygelse. Man bör kunna fråga sig "varför tror folk på det här?", inte och stanna vid att det är dumt att tro på det, finns ju säkert en anledning till att så många tror på det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne men som jag uppfattat det kan detta fallet vara pga att det var för mycket åt ena hållet. Skall man föra en diskussion om religion bör man ge lika stort utrymme åt de olika teorierna. Detta till skillnad när man diskuterar med någon då man oftast har olika ståndpunkt. Men oftast när man skriver uppsatser och prov skall man ge lika stort utrymme till båda ståndpunkterna och sedan presentera sin egna övertygelse. Man bör kunna fråga sig "varför tror folk på det här?", inte och stanna vid att det är dumt att tro på det, finns ju säkert en anledning till att så många tror på det.

Varför är en fråga man alltid bör ställa sig, oavsett vad det gäller. Men visst har du rätt i att man bör låta olika parter ha lika utrymme. Men även gällande religion är ju detta svårt då det finns olika mycket och olika relevans av allt.

Som Mr.Schnucky skrev:

Citat:

- "Man skall analysera, inte kritisera" citerat läraren

- Betygskriteriet "Eleven argumenterar för ett eget sätt att tolka livet med respekt för att andra har rätt till sin livstolkning."

Dessa två går inte ihop. Att man argumenterar för ett eget sätt att tolka livet har ingenting med att "inte kritisera" att göra. Givetvis ska man kunna motivera sin kritik, men det ingår liksom i att vara kritisk. Kritik utan motivering är värdelös.

Att jag kritiserar kristna för att de tror på ett fantasifoster vars existens det inte finns några som helst belägg för betyder inte att jag inte respekterar deras rätt att tro på deras fantasifoster. Alltså kan inte kritik av andras livstolkning vara en anledning till att misstlyckas med det där betygskriteriet.

Det enda undantaget skulle vara om läraren inte kan se skillnad på att kritisera vad någon tror på och att kritisera att de tror på det. Och kan man inte se den skillnaden så har man inte i ett klassrum att göra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minilastas
En lite OT fråga, är det hon unga blonda läraren med glasögon?

Ett svar på din fråga skulle inte säga så mycket tanke på att mer än 40% av den kvinnliga befolkningen passar in på din beskrivning.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Varför är en fråga man alltid bör ställa sig, oavsett vad det gäller. Men visst har du rätt i att man bör låta olika parter ha lika utrymme. Men även gällande religion är ju detta svårt då det finns olika mycket och olika relevans av allt.

Som Mr.Schnucky skrev:
Dessa två går inte ihop. Att man argumenterar för ett eget sätt att tolka livet har ingenting med att "inte kritisera" att göra. Givetvis ska man kunna motivera sin kritik, men det ingår liksom i att vara kritisk. Kritik utan motivering är värdelös.

Att jag kritiserar kristna för att de tror på ett fantasifoster vars existens det inte finns några som helst belägg för betyder inte att jag inte respekterar deras rätt att tro på deras fantasifoster. Alltså kan inte kritik av andras livstolkning vara en anledning till att misstlyckas med det där betygskriteriet.

Det enda undantaget skulle vara om läraren inte kan se skillnad på att kritisera vad någon tror på och att kritisera att de tror på det. Och kan man inte se den skillnaden så har man inte i ett klassrum att göra.

Det är möjligt att hon menade att man primärt skall analysera och inte kritisera. Man kan ju tolka in lite mer i citatet om man vill. Då passar det bättre in i betygskriterierna helt plötsligt.
Du måste väl hålla med om att det på ett prov i religion är mer relevant att i första hand analysera religionen än att kritisera den?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Ett svar på din fråga skulle inte säga så mycket tanke på att mer än 40% av den kvinnliga befolkningen passar in på din beskrivning.

Å andra sidan så är det kanske inte så många lärare som jobbar på just thg som religionslärare och ser ut så?

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minilastas
Å andra sidan så är det kanske inte så många lärare som jobbar på just thg som religionslärare och ser ut så?

Ah, missade att skolan var nämnd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Du måste väl hålla med om att det på ett prov i religion är mer relevant att i första hand analysera religionen än att kritisera den?

Går ju hand i hand. Man analyserar ju situation och då framgår vissa saker; som man kan tycka är mindre önskvärda. Nåja.

minilastas: Skolan är inte nämnd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Ett svar på din fråga skulle inte säga så mycket tanke på att mer än 40% av den kvinnliga befolkningen passar in på din beskrivning.

En roligare fråga hade ju vart om det var "hon med röd och vit-rutigt överkast på sängen?"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det är möjligt att hon menade att man primärt skall analysera och inte kritisera. Man kan ju tolka in lite mer i citatet om man vill. Då passar det bättre in i betygskriterierna helt plötsligt.
Du måste väl hålla med om att det på ett prov i religion är mer relevant att i första hand analysera religionen än att kritisera den?

Inte nödvändigtvis. Att försöka peta hål på saker är också ett sätt att analysera dem.

Men i vilket fall så har varken analys eller kritik med kriteriet att göra. Att respektera andras rätt till sin livsåskådning har som sagt ingenting över huvud taget att göra med att respektera livsåskådningen i sig.

Som jag sa. Jag tycker religion oavsett form är ren idioti. Jag har ingen som helst respekt för religion. Det är bara ett sorgligt och ynkligt försöka till att komma undan det faktum att det finns saker vi inte vet. Det skulle dock aldrig falla mig in att säga att en religös människa inte har rätt att tro på det denne vill. För även om jag inte respekterar religion, så respekterar jag andras rätt till att vara av en annan åsikt och om de då respekterar eller tror på någon religion så är det upp till dem. Jag håller inte med, men det är deras val och inte mitt.

Och där har du skillnaden. Man kan vara hur kritisk eller bristande i sin analys som helst utan att någonsin tappa respekten för att andra inte tror samma sak som en själv. Att använda analys eller kritik som en anledning till att misslyckas på det där kriteriet är bara vimsigt. Läraren behöver som sagt en lektion i fritt tänkande, för ska hon propsa på det på prov så skall det även gälla i hennes klassrum.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
En roligare fråga hade ju vart om det var "hon med röd och vit-rutigt överkast på sängen?" ;)Inte nödvändigtvis. Att försöka peta hål på saker är också ett sätt att analysera dem.

Men i vilket fall så har varken analys eller kritik med kriteriet att göra. Att respektera andras rätt till sin livsåskådning har som sagt ingenting över huvud taget att göra med att respektera livsåskådningen i sig.

Som jag sa. Jag tycker religion oavsett form är ren idioti. Jag har ingen som helst respekt för religion. Det är bara ett sorgligt och ynkligt försöka till att komma undan det faktum att det finns saker vi inte vet. Det skulle dock aldrig falla mig in att säga att en religös människa inte har rätt att tro på det denne vill. För även om jag inte respekterar religion, så respekterar jag andras rätt till att vara av en annan åsikt och om de då respekterar eller tror på någon religion så är det upp till dem. Jag håller inte med, men det är deras val och inte mitt.

Och där har du skillnaden. Man kan vara hur kritisk eller bristande i sin analys som helst utan att någonsin tappa respekten för att andra inte tror samma sak som en själv. Att använda analys eller kritik som en anledning till att misslyckas på det där kriteriet är bara vimsigt. Läraren behöver som sagt en lektion i fritt tänkande, för ska hon propsa på det på prov så skall det även gälla i hennes klassrum.

Fast du får tänka på i vilket forum detta sker. I skolan har man vissa krav på sig att visa vad man kan. Att bara sitta och kritisera något visar oftast inte på kunskap och är tämligen ointressant i ett större perspektiv. Speciellt om man har ambitioner på att plugga vidare på universitetet.

Av det jag har läst så har trådskaparen inte heller uppfyllt betygskriteriet. Första delen säger ju att man själv skall tolka livet, alltså ha en egen uppfattning om livet. Sedan följer det att man skall respektera andra. Om man istället bara kritiserar har man ju missat själva huvuddelen av kriteriet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Fast du får tänka på i vilket forum detta sker. I skolan har man vissa krav på sig att visa vad man kan. Att bara sitta och kritisera något visar oftast inte på kunskap och är tämligen ointressant i ett större perspektiv. Speciellt om man har ambitioner på att plugga vidare på universitetet.

Av det jag har läst så har trådskaparen inte heller uppfyllt betygskriteriet. Första delen säger ju att man själv skall tolka livet, alltså ha en egen uppfattning om livet. Sedan följer det att man skall respektera andra. Om man istället bara kritiserar har man ju missat själva huvuddelen av kriteriet.

Jag tror du missar det jag försöker säga.
Kriteriet säger att man skall argumentera för sin egen ståndpunkt men även respektera andras rätt till sina egna.

Att kunna kritisera någonting ordentligt är minst lika svårt som att kunna argmentera för någonting ordentligt. Konstruktiv kritik är ett extremt kraftfullt verktyg. En lärare av alla människor borde ha insikt i detta. Detta är dock helt oviktigt. Kritieriet säger ingenting om analys eller kritik, det säger att man ska argumentera.

Hade motiveringen till att kriteriet inte uppfylldes vart att eleven misslyckats med att argumentera för sin egen ståndpunkt så hade det vart en sak, men motiveringen "analysera, inte kritisera" pekar ju på att det är just aspekten av att respektera andras rätt som brustit. Kritik har dock som jag redan pekat ut ingenting med respekt för andras rätt att tro vad de vill att göra och alltså är motiveringen inte fungerande.

Den är lika intetsägande som att att säga att det faktum att elven hade rutig skjorta och det regnade den dagen är anledning till att inte få MVG i fysik. Kriteriet och den motivering läraren gett går inte ihop, de är helt skilda saker och därför helt befängda.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Fick ni en sån fråga?

Jupp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Låter ju väldigt konstigt. Finns ju inget fel svar där (om man inte går off topic och svarar på något annat). Och hur kunde du få G med såna frågor på provet? ;o

Fick faktiskt VG på den frågan om jag minns rätt. Anledningen till att jag tog upp frågan här var dock den helt uppenbart indirekta frågan om man är kristen eller ej.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Fan är det för inställning. Bara för att någon har mer makt än oss så borde vi följa och slicka deras arslen eller?
Ja då kunde vi lika gärna haft monarki och följt kungens ord till punkt och pricka. Fy fan asså. Jag hoppas du skämtar för det där är pinsamt. Inte konstigt att demokratin försvinner när folk som du inte vågar stå upp för dig själv.

Du kan inte göra revolution och få MVG på samma dag. Ett problem i skolan är ju att det tjatas väldigt mycket om "kritiskt tänkande" har jag förstått och det gör att en del elever får för sig att det är sant. Det är det inte. Säger läraren att du ska stå på ett ben för att få ett MVG, så stå på ett ben. Tycker du att det är fel, så låt bli. Men då blir ju konsekvensen att du inte får det betyg du vill ha.

Permalänk
Medlem

"Jag är så oerhört trött på att man ska hysa respekt för en massa villfarelser och tokiga idéer bara för att det kallas religion." - Björn Ulvaeus

Religion skall vara en renodlad historie/samhälles-lektion. Det faktum att detta ämne finns kvar enskilt visar bara att vi inte hunnit lämna neandertalartänket bakom oss än.

Åsikter, oavsett om eller hur, de uttrycks skall ej vara påverka något betyg, utan bara kunskap eller färdighet inom ämnet. Det är i överlag för mycket jävla tyckande i betygsättningen i gymnasiet.

För övrigt är respekt ett jävligt uttjatat modeord hos de som inte har något viktigare att gnälla över. Används flitigt när man vill försöka visa sig mer mogen än andra.

[quote="belga"]
Att respektera andras rätt till sin livsåskådning har som sagt ingenting över huvud taget att göra med att respektera livsåskådningen i sig.
[quote]
urk. Vilken lek med ord. Exakt vad innebär det att "respektera" det ena eller det andra här?
Någon som tror på någon av västvärldens mer populära religioner tror att jag har helt jävla fel och kommer att brinna i helvetet i all evighet. Jag å andra sidan är väldigt övertygad om att de uppenbarligen är oförmögna till kritiskt tänkande, indoktrinerade och lättlurade.

Antingen har en av oss rätt eller så har båda fel. Det finns inget tyckande i frågan om hur världen verkligen fungerar. Så att "respektera livsåskådningen" är precis som att "respektera stora talens lag" eller "respektera Fermats stora sats", den senare, som för inte allt för många år sedan ej vad bevisad.
Vad innebär det? "Respektera" blir ett jättefånigt verb i denna situation.

Att respektera någon person då? Speciellt i denna fråga då vi verkligen tror på motsägande saker. Min "tro" är verkligen att han är ute och cyklar, och hans tro är att jag har fel kommer att brinna i helvetet. Vi är båda helt ohjälpligt övertygade om att så är det.
Vad innebär det i detta sammanhang? Det enda som finns kvar att göra är att vi inte börjar bråka om det hela, utan istället bara är trevliga mot varandra? Jag är oftast trevlig. Är det att visa respekt?
Varför säger vi inte bara att man "skall vara trevliga mot varandra" istället för detta betydligt vagare ord "respektera"?

VÅGA VÄGRA RESPEKT.

Jag ber om ursäkt för att jag skrev ett sånt jävla långt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Spelar ingen roll. Vill man tro att storken kommer med barn eller att 1+1 är 3 så får man göra det. Det betyder inte att man har rätt, och alla andra har rätt att påpeka att det är fel. Men man har fortfarande rätt att tro vad man vill.

Skillnaden kan vara subtil, men tänk efter gällande skillnaderna på dessa:
Din tro har fel
Du tror fel

Jag kan säga att den första är helt ok, den andra är det inte. En lärare som inte kan se skillnaden mellan dessa bör banne mig inte vara lärare. Speciellt inte i ett ämne så som religion.

Vad är skillnaden? Om vi säger att tron är "barn kommer med storken" och att den är fel och att jag tror på det så tror jag fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Spelar ingen roll. Vill man tro att storken kommer med barn eller att 1+1 är 3 så får man göra det. Det betyder inte att man har rätt, och alla andra har rätt att påpeka att det är fel. Men man har fortfarande rätt att tro vad man vill.

Skillnaden kan vara subtil, men tänk efter gällande skillnaderna på dessa:
Din tro har fel
Du tror fel

Jag kan säga att den första är helt ok, den andra är det inte. En lärare som inte kan se skillnaden mellan dessa bör banne mig inte vara lärare. Speciellt inte i ett ämne så som religion.

Båda de där meningarna betyder samma sak. Min tro är det jag tror. Är min tro fel tror jag fel. Tror jag fel är min tro fel. Givetvis kan man tro fel. Det innebär inte att man MÅSTE ändra sin tro eller MÅSTE tro rätt. Hela poängen med rätt till trosfrihet är ju att nya idéer och trosuppfattningar ska komma fram så vårat kollektiva intellekt inte stagnerar, som på medeltiden. Genom diskussion och kritik kommer man fram till vilken tro som är rätt och vilka som är fel.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Båda de där meningarna betyder samma sak. Min tro är det jag tror. Är min tro fel tror jag fel. Tror jag fel är min tro fel. Givetvis kan man tro fel. Det innebär inte att man MÅSTE ändra sin tro eller MÅSTE tro rätt. Hela poängen med rätt till trosfrihet är ju att nya idéer och trosuppfattningar ska komma fram så vårat kollektiva intellekt inte stagnerar, som på medeltiden. Genom diskussion och kritik kommer man fram till vilken tro som är rätt och vilka som är fel.

Att tro kan aldrig vara fel.
Det man tror på kan vara fel.

Man kan alltså inte "tro fel". Det man tror på kan vara felaktigt, men att tro på det är det inte. Man kan tro att storken kommer med barn. Man tror då på någonting som är fel, men det gör det inte till fel att tro på det. Det är en enorm skillnad på att säga "du tror på någonting som är fel" och att säga "du tror fel". Det är en fundamental skillnad på att tro och vad man tror på. "Du tror fel" pekar på att någon gör fel i att tro på någonting. Detta kan aldrig vara fel hur felaktigt det denne tror på än är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket [b]
urk. Vilken lek med ord. Exakt vad innebär det att "respektera" det ena eller det andra här?
Någon som tror på någon av västvärldens mer populära religioner tror att jag har helt jävla fel och kommer att brinna i helvetet i all evighet. Jag å andra sidan är väldigt övertygad om att de uppenbarligen är oförmögna till kritiskt tänkande, indoktrinerade och lättlurade.

Antingen har en av oss rätt eller så har båda fel. Det finns inget tyckande i frågan om hur världen verkligen fungerar.

Vad betyder respekt i något sammanhang? Att du inte förstår det jag skrev gör det inte till en ordlek. Att ha respekt för någons rätt till någonting har ingenting att göra med att respektera vad de har rätt till. Kan du inte se poängen i den meningen så bör du låta bli att kritisera den.

Och vad är det för nonsens om att det inte finns något tyckande i om hur världen fungerar? Det finns en enorm mängd tyckande om hur världen fungerar, det skulle vara fruktansvärt svårt för någonting att utvecklas utan det. Vill du diskutera absoluta sanningar så tror jag det finns en tråd om matte här någonstans.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att tro kan aldrig vara fel.
Det man tror på kan vara fel.

Det visst vara fel att tro. Det har ingenting med rättigheten att tro att göra. Om det är fel att tro beror på vilka grunder som finns för tron och vad konsekvenserna är av tron (tänk förhastade slutsatser). Även om det är fel att tro så är det ens rätt(ighet) att tro. Att man har en rättighet att göra något innebär inte automatiskt att det är rätt att göra så.

Den sista meningen är dessutom en undergrupp av vad man kan tro. Tro på något/någon kan man göra om dess existens eller på t.ex. personens ord. Att tro något är däremot allmängiltigt och kanske det du är ute efter? Dvs, "Det man tror kan vara fel.".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Man kan alltså inte "tro fel". Det man tror på kan vara felaktigt, men att tro på det är det inte. Man kan tro att storken kommer med barn. Man tror då på någonting som är fel, men det gör det inte till fel att tro på det.

Sen undrar jag lite över hur du formulerar dig. Om det jag tror (på) är fel, så tror jag fel. Det säger ingeting om hurvida det är fel att tro. Se ovan om hurvida det även kan vara fel att tro över huvud taget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är en enorm skillnad på att säga "du tror på någonting som är fel" och att säga "du tror fel".

Nej, det är exakt samma sak. "Du tror fel." är en kortform av "Det du tror (på) är fel." vilket inte är samma sak som "Det är fel av dig att tro." De två första är synonyma meningar och skiljda från den sista. Den sista meningen kan vara rätt ibland och fel ibland, oberoende av ifall det man tror är rätt, men i alla fall är det ens rätt(ighet) att tro.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är en fundamental skillnad på att tro och vad man tror på. "Du tror fel" pekar på att någon gör fel i att tro på någonting. Detta kan aldrig vara fel hur felaktigt det denne tror på än är.

"Du tror fel." pekar på att peronen har en felaktig faktaåsikt, inte i att peronen gör fel i att ha en faktaåsikt. Både "att" tro och "vad" man tror kan vara fel, men det är alltid ens rätt(ighet).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Samma här! Det enda IGet jag någonsin fått i skolan var för några månader sedan I Religion A då jag brukar argumentera med läraren om vissa grejjer hon tar upp. Jag skrev nästan exakt samma sak som en kompis (vi jämförde prov) och jag fick 0p , han fick 3p. Jag har 2p från G och det inträffade på flera frågor. Jag bad hon rätta om det men det gjorde ingen skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Religion A... Faktiskt enda ämnet som jag har fått G i under gymnasiet. En av våra frågor på ett prov om kristendomen gick ungefär såhär:

Du står inför ett val om du ska låta döpa ditt barn eller inte. Din partner har inget att säga till om och du får inte göra det på grund av tradition. Motivera ditt svar. (MVG)

Jag menar, vad ska man svara? Nej, jag är inte kristen/Ja, jag är kristen?

"Eftersom ett litet barn inte själv kan välja att bli döpt eller inte tycker jag man ska avstå hela processen och låta barnet själv få välja när han kan tänka för sig själv. Indoktrinering är aldrig bra."

Hur fan kunde det var en MVG-fråga?

Ett annat alternativ:

"Ja, eftersom annars blir barnets själ öppet för satan och hans influenser(hårdrock och preventinmedel). Om barnet aldrig döper sig så kommer han ej få gå in igenom pärleporten (IE brinna i helvetet 4ever) så jag tycker det vore hemskt och barbariskt att inte låta sitt barn bli döpt."

Alternativ 3:

"Självklart ska barnet döpas! Hjärntvättning ska börja i tidig ålder! More money to the church, baby!"

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
"Eftersom ett litet barn inte själv kan välja att bli döpt eller inte tycker jag man ska avstå hela processen och låta barnet själv få välja när han kan tänka för sig själv. Indoktrinering är aldrig bra."

Det där var ännu en sak man inte fick skriva fast som jag glömde att nämna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Hur fan kunde det var en MVG-fråga?

Herrens vägar äro outgrundliga.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

-_- -- kanske man skulle bli lärare?
Religions lärare, och jag skall be alla att att se på AronRa, AmazingAtheist, ThunderF00t, NonStampCollector, JaguarJ0nes, agnosticman77, och FFreeThinker videos hela dagarna, tills de förstår vilket dravel religioner är.

och så kan man godtyckligt sätta betyg.

på tal om det: "Vad skulle Jeebus INTE göra?" http://www.youtube.com/watch?v=zOfjkl-3SNE

Edit: glömde en viktig person: JaguarJ0nes

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
-_- -- kanske man skulle bli lärare?
Religions lärare, och jag skall be alla att att se på AronRa, AmazingAtheist, ThunderF00t, NonStampCollector, JaguarJ0nes, agnosticman77, och FFreeThinker videos hela dagarna, tills de förstår vilket dravel religioner är.

och så kan man godtyckligt sätta betyg.

på tal om det: "Vad skulle Jeebus INTE göra?" http://www.youtube.com/watch?v=zOfjkl-3SNE

Edit: glömde en viktig person: JaguarJ0nes

du glömde CaptainOAwesome : ) dock är han avstängd

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
[B]-_- -- kanske man skulle bli lärare?
Religions lärare, och jag skall be alla att att se på AronRa, AmazingAtheist, ThunderF00t, NonStampCollector, JaguarJ0nes, agnosticman77, och FFreeThinker videos hela dagarna, tills de förstår vilket dravel religioner är.

Jag har lite svårt att förstå varför "TheAmazingAtheist" har fått den tittarskara han har, han har rätt tama argument.
Allt han gör är ju skriker och svär.

cdk007 saknas i din lista förövrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag har lite svårt att förstå varför "TheAmazingAtheist" har fått den tittarskara han har, han har rätt tama argument.
Allt han gör är ju skriker och svär.

cdk007 saknas i din lista förövrigt.

theamazingatheist är en av dom få sköna på yt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det visst vara fel att tro. Det har ingenting med rättigheten att tro att göra. Om det är fel att tro beror på vilka grunder som finns för tron och vad konsekvenserna är av tron (tänk förhastade slutsatser). Även om det är fel att tro så är det ens rätt(ighet) att tro. Att man har en rättighet att göra något innebär inte automatiskt att det är rätt att göra så.

Den sista meningen är dessutom en undergrupp av vad man kan tro. Tro på något/någon kan man göra om dess existens eller på t.ex. personens ord. Att tro något är däremot allmängiltigt och kanske det du är ute efter? Dvs, "Det man tror kan vara fel.".

Sen undrar jag lite över hur du formulerar dig. Om det jag tror (på) är fel, så tror jag fel. Det säger ingeting om hurvida det är fel att tro. Se ovan om hurvida det även kan vara fel att tro över huvud taget.

Nej, det är exakt samma sak. "Du tror fel." är en kortform av "Det du tror (på) är fel." vilket inte är samma sak som "Det är fel av dig att tro." De två första är synonyma meningar och skiljda från den sista. Den sista meningen kan vara rätt ibland och fel ibland, oberoende av ifall det man tror är rätt, men i alla fall är det ens rätt(ighet) att tro.

"Du tror fel." pekar på att peronen har en felaktig faktaåsikt, inte i att peronen gör fel i att ha en faktaåsikt. Både "att" tro och "vad" man tror kan vara fel, men det är alltid ens rätt(ighet).

Det känns som att det vi egentligen bollar är inte sakfrågan utan hur den skall formuleras... Det känns också som att vi gjort det förut gällande en del annat

Jag tolkar det i alla fall som att i och med att det är ens rättighet att tro så kan det heller aldrig vara fel att göra det. Det är upp till var och en att välja själv och att respektera denna rättighet är att lämna det valet till personen i fråga. Att då säga att denne gör fel i att tro är att inte respektera detta då frågan om att tro eller inte och vad folk väljer att tro på inte är upp till andra att bestämma.

Det man tror på kan sen vara felaktigt, men det är en annan sak. Vad folk tror på kan man ifrågasätta eller kritisera hur mycket man vill, bara man inte ifrågasätter eller kritiserar att det är upp till andra att välja om de vill göra detta eller inte. Det viktiga är att man inte blandar ihop skillnaden mellan dessa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det känns som att det vi egentligen bollar är inte sakfrågan utan hur den skall formuleras... Det känns också som att vi gjort det förut gällande en del annat

Jag tolkar det i alla fall som att i och med att det är ens rättighet att tro så kan det heller aldrig vara fel att göra det. Det är upp till var och en att välja själv och att respektera denna rättighet är att lämna det valet till personen i fråga. Att då säga att denne gör fel i att tro är att inte respektera detta då frågan om att tro eller inte och vad folk väljer att tro på inte är upp till andra att bestämma.

Det man tror på kan sen vara felaktigt, men det är en annan sak. Vad folk tror på kan man ifrågasätta eller kritisera hur mycket man vill, bara man inte ifrågasätter eller kritiserar att det är upp till andra att välja om de vill göra detta eller inte. Det viktiga är att man inte blandar ihop skillnaden mellan dessa.

Lite känns det som det ja, hehe.

Man kan ju prata om passiva rättigheter och aktiva rättigheter. Passiva är sådana som andra inte får hindra en från och aktiva är sådana som andra måste hjälpa en att uppnå. Rätten att tro vad man vill måste utan tvekan vara en passiv rättighet. Det går dessutom inte att hindra någon att tro, så jag tolkar rättigheten som att man inte kan få rättsliga påföljder för sin tro. Att kritisera någons tro eller att någon tror öht (förhastade slutsatser) är imo. inte att hindra denne från att tro (sålänge det inte urartar). Det är fortfarande upp till personen själv att tro och vad den vill tro.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?