Nytt grafikkort med bl a HDMI?

Permalänk
Medlem

När jag använde Catlyst CC 9.4 och http://drivers.softpedia.com/get/SOUND-CARD/REALTEK/Realtek-A... på Windows 7 med HD4670 grafikkort kopplat med DVI>HDMI adapter och HDMI kabel till Sony KDL-37S4000 så kopplades ljudet automatiskt till TV när jag stoppade in HDMI kabeln till TVn, och återgick till dator högtalarna när kabeln togs bort.

Efter uppdatering med senaste WHOL Catalyst till W7 så måste jag koppla ur ljud kabeln till dator högtalarna för att ljudet skall fungera på TVn, det är kanske bara att ändra någon inställning, jag får prova lite senare.

Nu har jag provat att ställa in ljudet till TVn.

Koppla in först TVn med HDMI kabel gå sedan i Control Panel >Hardware and Sound > Sound > klicka på TV symbol > klicka på Set Default > och Default > OK.

Nu fungerar ljudet till TVn utan att behöva ta bort kabel till dator högtalarna.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

HD4550 eller HD4350

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Är det rätt uppfattat att jag bör gå till väga på följande vis vid installation av nytt grafikkort:

Avinstallera nuvarande drivrutiner för grafikkort

Kör CCleaner

Plocka ur grafikkortet och montera det nya

Installera nya drivrutiner

/Johan ES

Permalänk
Medlem

@ Johan ES

Du har helt rätt, glöm inte att koppla bort ström kabeln innan du rotar i datorn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Min bildskärm till datorn klarar max 1280x1024 i upplösning. Eftersom
det nya grafikkortet kommer driva både bildskärmen och min TV undrar jag
hur detta funkar samtidigt? Kan jag få två olika upplösningar samtidigt,
en på bildskärmen och en (högre) på TVn? Alternativt är det enkelt att skifta upplösningen beroende på om TVn eller bildskärmen används?

/Johan ES

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan ES
Min bildskärm till datorn klarar max 1280x1024 i upplösning. Eftersom
det nya grafikkortet kommer driva både bildskärmen och min TV undrar jag
hur detta funkar samtidigt? Kan jag få två olika upplösningar samtidigt,
en på bildskärmen och en (högre) på TVn? Alternativt är det enkelt att skifta upplösningen beroende på om TVn eller bildskärmen används?

/Johan ES

Det funkar med två olika upplösningar, om du väljer att ha två olika bilder (dvs. inte klona bilden).

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Ta för sjutton inget annat kort än 4770, det är stor skillnad på 4670 och 4770, och det lilla extra man behöver betala för ett 4770 har du igen många gånger om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vanligtvis brukar det räcka med att avinstallera via lägg till ta bort program, men man kan använda program av typen CCleaner också.

Ladda ned senaste versionen av ATI's drivrutiner från deras hemsida innan du avinstallerar dina gamla drivrutiner, så du har dem redo för en installation direkt när du avinstallerat de gamla drivrutinerna och bytt kort.

Annars finns inte så mycket att tänka på mer än att se till att datorn är avstängd och nätkabeln är urkopplad när du byter korten. Du kan även försöka ta i chassit ofta under bytet, eller använda ESD-armband för att undvika urladdningar av statisk elektricitet mot korten.
(Det sitter förresten rätt ofta en liten plastspärr vid grafikkortsplatsen som är bra att lossa innan du tar ur kortet)

I övrigt är det ganska liten risk att fucka upp ett grafikkortsbyte.

Har letat igenom Lägg till och ta bort program men hittar inget som påminner om drivrutiner för mitt grafikkort. Finns det någon annan väg att gå?

/Johan ES

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem använder du.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Vilket operativsystem använder du.

Antagligen XP eftersom han skriver "lägg till ta bort program"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tyvärr så vet jag ej hur nVidia grafikrutiner ser ut i lägg till ta bort, men det borde någon som har nVidia förklara för dig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Bekräftar att jag har Win XP.

/Johan ES