Samsung reklamation, vilket skämt!

Permalänk
Medlem

Samsung reklamation, vilket skämt!

Ville bara säga.

Att detta är sista gången jag köpen en HD av Samsung.
De MÅSTE ha kvitto på HD för att kuna ta emot den.

Jämfört med Western så går man in på deras sida, skriver in Serie Nr.
Finns det garanti kvar, så är det okej. Sen är det bara att skicka!

Ska det vara så jävla svårt att gör det enkelt för kunden?
De ser ju på serie nr om det är garanti kvar eller inte..

Trodde Samsung var bättre, men de är lika kompetenta som Onoff, elgiganten, siba med deras jävla kvitton!

Samsung trodde jag var bättre.. men inte, så hädan efter blir det BARA Western!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

tar

Ja det var skumt, borde räcka med serienumret tycker man.
Kom ihåg en gång när min Samsung skärm paja, det vara bara fylla i nått formulär så kom en bil och lämna nya skärmen och hämta gamla utan frågor.

Permalänk

Kan du inte få den utbytt av butiken där du köpte den? Åtminstone om du köpt den online bör du ju ha ett konto och därigenom ett kvitto?

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

De kan inte se när du köpte varan med hjälp av ett serienr. Sen kan det vara så att butiken MÅSTE ha kvitto för att du inte ska komma in senare med en till likadan disk och samma kvitto och kräva hjälp. Visst man kan tycka att det är tråkigt men det är din uppgift som kund att spara dina kvitton. Det är en värdehandling och inget annat.

Permalänk
Medlem

SPARAR ALLA MINA KVITTON!

Men detta var en present! Så lite svårt att komma på det nu om kvitto.
De har ju naturlig viss inte kvar det, fick den av min mamma.
Och är sån att, man ska inte veta det man får kostar..

Vet att det e dumt, men vad gör man min sin mamma

Sen är det så att WESTERN DIGITAL, HITACHI med flera!!

KRÄVER INTE KVITTO NÄR MAN SKA REKLAMERA!

Har reklamerat förr HD. Hade då Western, och då behövdes ej kvitto.
Räckte med serie nr på disken. Trodde att Samsung var likadana..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att spara ett kvitto, jösses.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Hur svårt är det att spara ett kvitto, jösses.

Läste du vad jag skrev ?

Har jobbat som säljare, så vet MYCKET väl hur viktigt det är att spara kvitton.
Gå till ngn annan tråd och dra dina smarta kommentarer.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Hur svårt är det att spara ett kvitto, jösses.

brukar du få kvitto på dina presenter eller? läs tack.

värkar som du får köpa ny disk men osm tur är är dom ju relativt billiga sålänge du köper över 500gb

Permalänk
Medlem

Tackar

Jo, får nog köpa en ny disk. Men ska försöka driva det vidare..
Som sagt blir bara Wester hädan efter, och kommer bara rek Western till alla, efter den missen av Samsung.

Ska prova ett prg från samsung oxå, som KAN fixa HD, så den tar bort de skadade kluster på ngt viss.. Disken kommer ju inte vara lika snabb.. Men kommer kuna ha massa skit på den

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Så här har jag förstått det:

Tillverkaren av hårddisken kan orimligtvis veta när disken är såld till slutkund. Om du till exempel köper en disk med fem års fabriksgaranti så gäller datumet på Ditt kvitto som startdatum för garantin.

Tillverkaren kan på serienumret se när disken är såld till distributören och utifrån det beräkna en uppskattad garantitid. Om sedan distributören och återförsäljaren har disken på hyllan i - låt oss säga ett år - så har du "förlorat" ett års garanti om du inte har kvar ditt slutkundskvitto.

Därför är det helt upp till tillverkaren att kräva slutkundskvitto för att se hur gammal disken faktiskt är.

De flesta seriösa butiker kan söka på serienummer för att ta fram kvitton, så länge de scannar serienummer på de hårddiskar de säljer.

Kan givetvis ha fel och i så fall är det bara att rätta mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chij
Tillverkaren kan på serienumret se när disken är såld till distributören och utifrån det beräkna en uppskattad garantitid.

Tillverkaren kan inte via serienumret se när den är såld.. bara var och när den är tillverkad. Har man inget kvitto som visar när den är köpt, så räknas garanti tidens början från tillverkningsdatumet

Permalänk
Medlem

ingen återförsäljare scannar serienummer på diskarna. De KAN dock möjligtvis få fram ditt kvitto om du vet när den köptes och om den betalades med kort så kan de KANSKE hitta kvittot beroende på vilka kassasystem som används. Hur gammal är disken ungefär?

Permalänk
Medlem

Disken är ca 10 månader

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
om du köpt den online bör du ju ha ett konto och därigenom ett kvitto?

Ett kontoutdrag gäller inte som kvitto.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vad är det här för dumheter.

Har man kvar kvittot så gäller garantin från den dagen man köpte prylen. Alternativer om man har varit dum och slängt kvittot så gäller garantin från det senaste datum tillverkaren har registerar (oavsett om det är försäljning till distributör, tillverkningsdatum eller annat.

Om den är köpt för 10 månader sedan så bör det inte vara några bekymmer för samsung att fiska fram ett tillverkningsdatum och då alltså ett datum när garantin slutar gälla vid borttappat kvitto. The end. Allt annat är bara dåligt av Samsung.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jo, borde vara lite som Belga säger.

Jag håller f.n på med ett garantiärende från Samsung själv, min disk var från datorbutiken (som kursade) men som tur var så hade jag ett scannat kvitto. Även med detta så tog det Samsung nästan en månad att ens skicka ut fraktsedel. Erbjöd mig att skicka in disken för egna pengar men "det gick inte". Under denna tid har även min andra Samsung disk börjat krångla. Den köpte jag i samband med att en polare gjorde en större order på db.com. Givetvis finns inte kvitto , så jag antar att jag kan kasta den andra disken åt helskotta även fall 2 trasiga diskar av 2 tyder på en dålig leverans av diskar.

Slängde nyss en närmre titt på min trasiga HD, det står till och med ett datum som jag antar är när den rullades ut från fabriken: "2008.03" i fet stil på undersidan av disken. Verkar stämma eftersom min var köpt i mitten på Maj 2008. Riktigt dåligt fall datumet på etiketten stämmer med produktionsdatumet och de ändå kräver ett kvitto.

Permalänk
Medlem

Precis, just detta jag försöker förklara för Samsung.. Men de en visar med kvitto.
Så förklarade hur tex Western gjorde, fick komm: "du får köpa diskar därifrån"
Vad fan är det för komm?

Sa att det har jag redan tänkt och göra, och sa jag kommer skriva mina upplevelser på Sweclockers, och varna alla för Samsung usla kundbemötande samt deras dåliga service gentemot kunden.

Vet i alla fall på TV fronten är de bättre..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
ingen återförsäljare scannar serienummer på diskarna. De KAN dock möjligtvis få fram ditt kvitto om du vet när den köptes och om den betalades med kort så kan de KANSKE hitta kvittot beroende på vilka kassasystem som används. Hur gammal är disken ungefär?

De större webbutiker som jag har köpt diskar från har redovisat serienummer på fakturan. Det lär vara redigt jobbigt att sköta garantiärenden på order där det till exempel finns 20 diskar av samma modell. Så länge serienumret står på fakturan är det väl också lagrat hos butiken.

När jag har felanmälat har jag endast behövt ange serienumret. Nu har jag bara dealat med Dustin på senaste tiden och kan inte säga hur alla andra butiker gör idag. Kan tänka mig att inscanning av serienummer är mindre förekommande på fysiska butiker med mer traditionella kassasystem.

Permalänk
Medlem

Jadu varför ska Samsung göra det svårt för sina kunder, och varför ska du göra det svårt för Samsung??

Känns inte som att det är för mycket begärt att man, antingen sparar kvittot eller försöker få fram det med hjälp av inköpsstället.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Alla företag har ju garantier som gäller ett visst antal år. Mitt Samsung hemmabio paket HTBD2 som jag köpte av min lokala elektronikkedja, har 1 (just det, 1) års garanti. Det är väl klart som fan att Samsung måste veta när produkten är införskaffad, dom kan inte hålla på och reparera gamla maskiner med utgågna garantier. Det kostar nog dom en ganska stor summa, dessutom för en så stor tillverkare som Samsung.
Skulle det dessutom vara så att produkten inte tillverkas längre och du köper den efter sista produktionsmånaden (dom använder väl inte dagar), så gäller ju garantin från det datum du köper

Den bistra verkligheten, men Samsung måste som många andra företag tänka ekonomiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
ingen återförsäljare scannar serienummer på diskarna. De KAN dock möjligtvis få fram ditt kvitto om du vet när den köptes och om den betalades med kort så kan de KANSKE hitta kvittot beroende på vilka kassasystem som används. Hur gammal är disken ungefär?

----------------
Vilket jävla BS, på firman där jag jobbar kan jag ta fram serienr för minst fem år bakåt i tiden, sålänge det finns ett serienr och säljaren kommit ihåg att skanna in det, vilket vi är ytterligt noga med när vi säljer diskar för att kunden och vi skall undvika problem!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

För 15 år sedan så hade ingen reagerat på att man sparar kvittot utifall att det händer något med den produkten man köpt.

Numera har vissa konsumenter blivit väldigt giriga och vill absolut inte ta ansvar för en sån stor sak som att hålla reda på ett pappersark, skrämmande är vad det är.

Hoppas inte att det ordnar sig för dig om du inte skakar fram ett kvitto, tyvärr.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxxT
Men detta var en present! Så lite svårt att komma på det nu om kvitto.
De har ju naturlig viss inte kvar det, fick den av min mamma.
Och är sån att, man ska inte veta det man får kostar..

Vet att det e dumt, men vad gör man min sin mamma

Man går givetvis till sin lilla mamma och säger:
Min disk har gått sönder så om du inte vill att jag ska veta vad disken kostade kan väl du skicka denna till Samsung, här har jag förberett paketet, stoppa bara ner kvittot och skicka e du snäll

Hur svårt kan det va...

Permalänk
Medlem

Kvittokrav är väl inget konstigt, hårddiskar är ju typiskt sådant som kan försvinna ifrån lastbilar och liknande innan någon märkt det.

Ska de köparna få garanti på stulna diskar och sånt då?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Kvittokrav är väl inget konstigt, hårddiskar är ju typiskt sådant som kan försvinna ifrån lastbilar och liknande innan någon märkt det.

Ska de köparna få garanti på stulna diskar och sånt då?

Skulle hellre se att de löser stöldproblemen istället för att det ska gå ut över oss konsumenter dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vad är det som "går ut över" oss konsumenter, att vi inte ids att spara ett litet sketet kvitto(värdehandling) tills dess garantitiden alt. reklamationstiden gått ut.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Ni som snackar med at spara kvitto, SNÄLLA läst vad jag skrev innan..
Istället för era dumma kommentarer, för de klarar jag mig bra utan.

Tråden handlar inte om, varför kunder inte spara kvitton!!!!

Jag bryr mig inte om de säger garantin har gått ut på disken, om de skulle kolla upp det genom serie nr på disken! Hellre det än de säger "vi kan inget göra"
Då skulle jag veta, de har hjälpt mig så gott de kan!

Att de ska ha kvitto, är bara av lathet av en sån stor kedja som Samsung!
Eller så är de inte så långt in i framtiden som de på står, när de fortfarande kräver kvitton!!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

De vill bara inte hjälpa dig, låter i allafall som det. If there is a will there is a way, men man måste ju vilja med. Hädanefter köper jag nog bara Western med, orka gå igenom detta själv (spar bara elektroniska kvitton, de andra försvinner på diverse sätt)

Permalänk
Medlem

Jahaa.. jag som trodde att det var företaget som skulle hjälpa mig.. fan va dum jag måste vara då

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Vad är det som "går ut över" oss konsumenter, att vi inte ids att spara ett litet sketet kvitto(värdehandling) tills dess garantitiden alt. reklamationstiden gått ut.

Finns flera fall då detta är totalt onödigt och mest bara dumt tillverkaren kan kolla när disken är tillverkad baserat på serienummer, sedan bara räkna garantitiden 3 månader från detta. Enkelt! Så gör flera större märken/tillverkare och det fungerar bra, vill man sedan hävda annat datum skickar man bara in kvittot.

Gällande spara kvittot, självklart ska man det men ibland försvinner saker och ting pga flyttar, fan när polarn flyttade tappade flyttfirman bort en kartong... Sparade mitt e-kvitto på min HDD och på mailen en gång, vad händer? Mailservern går ner och min HDD dör på samma vecka. Fin kombo va? Eller att man t ex fått disken som present. Att kräva kvitto av slutkund över något så trivialt som en HDD är 2 steg bakåt i tiden.

Klara minuspoäng till samsungs HDD-avdelning, där ligger Seagate och WD före i service.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.