Dollarfall kan ge lägre priser på datordelar

Permalänk

Man kan ju alltid hoppas att den sjunker mycket mer. Tror nog att det kommer sjunka lite till. Men kanske inte just nu..

Permalänk

Den ska ligga på 5 kr

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Va fan pratar du om?

Om grannen har problem får han hjälp genom bidrag eller liknande, detta betalas genom skatter som vi andra betalar, vi ska inte personligen behöva ge pengar till någon annan för att den personen har ekonomiska problem.

Vi betalar 25% moms för de produkter vi köper och om man har ett jobb betalar man antagligen 30%+ i inkomstskatt, räcker inte detta?

Nej, klart inte det räcker!

Du glömmer arbetsgivaravgiften, tjänar man t ex 22 000 per månad "före skatt" tjänar man egentligen 29 260 kr (22 000 + 7260). Förutsatt att man är över 25 år, är man yngre betalas en något lägre procentsats.

http://www.kvp.se/nyheter/2.1260/1.1561276/debatt-vi-betalar-...
debattartikel från i fredags
var inne en sväng på skattebetalarnas hemsida, det tragiska är att det är en organisation som helt utelämnar vissa viktiga saker om vart skattepengarna går. Så länge de flesta svenskar förblir omedvetna om den saken lär det inte bli någon ändring.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

När ni snackar om att en låg krona är bra för företagen, glöm då inte bort att de finns mängder med företag där det ger motsatt effekt. Speciellt inom IT-branschen kan jag tänka mig att de är vanligt.
Bara där jag arbetar förlorar vi massor varje gång dollarn går upp. Vi köper i princip allt i dollar.
Jag tror vi har en leverantör där vi handlar i GBP, och en eller två i EUR, resten är USD oavsett om de är Europeiska, Amerikanska eller Asiatiska bolag.
Har man då sin kundbas i Skandinavien och Europa (DKK, SEK, NOK, EUR, GBP) så rinner de iväg ganska fort när dollarn blir dyr.

Permalänk
Medlem

Svenska kronan tappade mycke på grund av de oroliga tiderna, precis som många andra mindre valutor. De är bara så de är... titta bara på Euro prisen som varit ganska stabilt mellan 9 till 9,4 kr under många många år... och helt plötsligt sticker den iväg till 10,5 kr.

Dollarn har varit jätte högt värderad utan egentlig grund. Detta mycket beroende på att Kina har backat upp USAs konsumtion och dollarvärde aktivt. De senaste åren har denna övervärdering gått tillbaka, den ekonomiska "krisen" blev först synlig i USA vilken gav en sänkt dollar. Sen när stora amerikanska banker till och med började ta så mycket stryk att de var uppenbar risk för kollaps så blev de uppenbart att en amerikansk jättebank faller inte ensam... de drar automatiskt med sig andra i fallet.

En "världskris" var ett faktum. När detta gick upp för valutaspekulanter att nu blir de oroligt här så försvagas de mindre valutorna... där ibland svenska kronan, men de finns de som tappat mer (som den isländska, och andra som haft mer uppenbara problem). Om alla vill sälja mindre valutor... så betyder de att de köper något annat... främst Euro och Dollar... alltså går dessa upp... dollar gick upp extra mycket eftersom många amerikanska investerar drar sig till baka till just dollar när de blåser på marknaden.

Men jag antar att de som händer nu man är i en osäker situation... och att dollar tror att den är en jättestor valuta faktisk är en osäker placering eftersom de finns stora grundläggande ekonomiska problem i USA och att de gjort de i säkert 20 år. Troligen innebär detta slutet på USAs överkonsumtion på lånade pengar... och kan man inte låna till konsumtion så kan man inte heller köpa en massa nya bilar hela tiden (vilket de har gjort tidigare). Den inhemska marknaden är väldigt viktigför de stora amerikanska biltillverkana... och säljs de inte bilar på hemma plan så går de inte... Och om inte Obama väljer att köpa tillverkarna fria från sina misslyckanden så kommer åtminstone en av dom gå i konkurs.

Jag tror på en dollarkurs på sikt som är 2/3 av euro värdet... hur sedan kronan återhämtar sig mot euron och när är svårt att säga... förhoppningsvis inom de närmaste 2 åren när och om de visar sig att bankerna klara kreditförlusterna "bankkrisen" kommer betyda för dem. Alltså de förluster de haft mot den amerikanska ekonomin och de komman förlusterna som riskerar att komma från baltikum men även andra delar av ekonomin kommer att gå dåligt ett tag. Jag tror att kronan återhämtar sig mot euron något närmaste åren, men tror inte vi återhämtar oss fult ut... kanske hamnar någonstans mellan 9,6 till 10,2 kr per euro.

Min inlägg kanske inte riktigt hör hemma här men kanske någon lärt sig lite så kanske de är bra. Sen vad jag tror om framtida kursutvecklingen kommer blir vet jag lika lite som någon annan, men som de ser ut nu tror jag de går åt de hållet de närmaste åren framöver. Man kan hoppas att detta leder till en omställning av konsumtionen i USA och i hela världen för den delen. Man kan hoppas USA drar ner på sin användning av olja (vilket skapar stor handelsunderskott för dem) och även slit och släng konsumtionen (som i stor del tillverkas i kina och bidrar stort till handelsunderskottet). Då tror jag denna krisken faktiskt kan vara något man efteråt ser som fall framåt och inte bakåt.

SUMMERING!

10 kr = 1 €
6,5 kr= 1 $

Och på lite längre sikt att Sverige går med i EMU. Vilket jag tror skulle vara bra för de mesta... De som viktigt är att man kan lita på att andra EMU medlemsländer sköter sina statliga finanser vilket man inte kan göra fult ut i dagsläget tyvärr.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Hoppas att det sjunker lite till.. ska till USA i slutet av månade

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
När ni snackar om att en låg krona är bra för företagen, glöm då inte bort att de finns mängder med företag där det ger motsatt effekt. Speciellt inom IT-branschen kan jag tänka mig att de är vanligt.
Bara där jag arbetar förlorar vi massor varje gång dollarn går upp. Vi köper i princip allt i dollar.
Jag tror vi har en leverantör där vi handlar i GBP, och en eller två i EUR, resten är USD oavsett om de är Europeiska, Amerikanska eller Asiatiska bolag.
Har man då sin kundbas i Skandinavien och Europa (DKK, SEK, NOK, EUR, GBP) så rinner de iväg ganska fort när dollarn blir dyr.

Ja alltså det diskussionen handlade om i början iaf var snarare att en lågt värderad krona är bra för sverige då det drar in pengar till landet. Att ett land gör pengar på affärer med importvaror/tjänster till sverige gör ju egentligen inte landet rikare eftersom att det inte ger cashflow tillbaka till sverige.

Visserligen förloras många arbetstillfällen både när kronan faller och när den stiger i konjukturändringar, men exportjobben är bättre för ett land ur samhällsekonomisk synpunkt eftersom att dessa drar in pengar till landet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled