Är G ett krav när det gäller antagning till utbildningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Santiago Bernabeu
Registrerad
Maj 2007

Är G ett krav när det gäller antagning till utbildningar?

Tjena! Jag och en polare hade en diskussion huruvid man måste ha godkänt i de kurser som vissa utbildningar på universitetet efterfrågar.

Låt oss ta civilingenjör som exempel där man utöver grundläggande behörighet måste ha läst Matte D, Kemi A och Fysik B. (kanske inte stämmer men skitsamma)

Polaren sa då idag att sålänge som det specifikt inte står att man måste vara godkänd i Matte D, Kemi A och fysik B så behöver man inte vara godkänd utan man kan lika gärna ha IG i dessa ämnena och man kommer fortfarande in på utbildningen.

Men stämmer det här verkligen för det känns rätt skumt att man kommer in på en linje med IG i t.ex. Matte D när matten på utbildningen är mkt mkt svårare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2005

Det står ju att man ska ha behörighet! Behörighet är ju samma som godkänd.

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där!
Registrerad
Mar 2003

http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbild...

"Särskild behörighet

Matematik E, Fysik B och Kemi A
Samtliga med lägst betyg G "

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007

Din "polare" är ett pucko.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Han lär ju ha blandat ihop behörighet med att man fortfarande kan få ett slutbetyg om man har IG eftersom IG ändå faktiskt är ett betyg, även om ett dåligt sådant.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Din polare hittar nog på lite för att skoja med dig

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Santiago Bernabeu
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Din "polare" är ett pucko.

Hahaha ja min "polare"

Nej men det finns faktiskt en polare med i bilden här.

Aja, då hade jag rätt då, tack för svaren hörrni!

Ska kanske tillägga att jag har G i alla ämnen jag behöver så det påverkar inte mig på något sätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

Men bara hypotetiskt, om man har G i matematik så kanske inte civilingenjör är det bästa valet.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men bara hypotetiskt, om man har G i matematik så kanske inte civilingenjör är det bästa valet.

Njah tror faktiskt inte riktigt på det där, det beror på om man har "kämpat" för att få G eller om man har fått G utan att ens ha pluggat och därmed i princip gjort ett "val" att inte satsa på matte. Sen tror jag att det räcker om man verkligen är beredd på att kämpa och inser att man måste plugga matematik en hel del.
Dock rekommenderar jag att man läser Matte E på gymnasiet och ser till att man förstår just den matten också.

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Njah tror faktiskt inte riktigt på det där, det beror på om man har "kämpat" för att få G eller om man har fått G utan att ens ha pluggat och därmed i princip gjort ett "val" att inte satsa på matte. Sen tror jag att det räcker om man verkligen är beredd på att kämpa och inser att man måste plugga matematik en hel del.

om man är tekniskt intresserad och inte "valt att satsa på matte" så kan man ju börja fundera på varför. Vidare så krävs det att man har lärt sig en viss studievana från gymnasiet om man inte vill bli en av alla dom som hoppar av högskolan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Dock rekommenderar jag att man läser Matte E på gymnasiet och ser till att man förstår just den matten också.

Nu har man gjort om systemet sedan dess att jag gick ifrån gymnasie till högskola men min erfarenhet (från elektroteknik) var att det var till matte D som var viktig, vad man förväntades kunna efter en kort repetition i början av ettan. Sen gick man i princip igenom matte E insprängt i de ordinarie mattekurserna. Det mest meningslösa jag "lärde mig" i matteväg på gymnasiet var hur man löste differential ekvationer, när man i själva verket mest lärt sig hur man använder en formel i jämförelse med på högskolan där man fick förstå vad man verkligen gjorde.

Men, det är självklart, läs så mycket matte som möjligt, och förstå vad du gör.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
om man är tekniskt intresserad och inte "valt att satsa på matte" så kan man ju börja fundera på varför. Vidare så krävs det att man har lärt sig en viss studievana från gymnasiet om man inte vill bli en av alla dom som hoppar av högskolan.

Nu har man gjort om systemet sedan dess att jag gick ifrån gymnasie till högskola men min erfarenhet (från elektroteknik) var att det var till matte D som var viktig, vad man förväntades kunna efter en kort repetition i början av ettan. Sen gick man i princip igenom matte E insprängt i de ordinarie mattekurserna. Det mest meningslösa jag "lärde mig" i matteväg på gymnasiet var hur man löste differential ekvationer, när man i själva verket mest lärt sig hur man använder en formel i jämförelse med på högskolan där man fick förstå vad man verkligen gjorde.

Men, det är självklart, läs så mycket matte som möjligt, och förstå vad du gör.

Jag är extremt tekniskt intresserad och valde att inte satsa på matte. Att matte skulle vara något universalverktyg för att kunna sätta ihop eller förstå sig på någonting mer avancerat än legomodeller med 5+ märkning är bara dumheter. Det som krävs är logiskt tänkande vilket matte är ett bra, om inte det bästa, exemplet på men matte i sig är knappast den mirakelkur den framställs som.

Jag gick på lektionerna, lärde mig vad som sades men jag orkade inte leka entusiastisk och nipprig över att ha löst YTTERLIGARE en ekvation exakt likadan som de tidigare 50 så jag fick bara G. Det krävdet enligt lärarna nämligen att man inte bara lärde sig, förstod det, kunde skriva rätt på proven och vara intresserad utan man var tvungen att se intresserad ut också.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
om man är tekniskt intresserad och inte "valt att satsa på matte" så kan man ju börja fundera på varför. Vidare så krävs det att man har lärt sig en viss studievana från gymnasiet om man inte vill bli en av alla dom som hoppar av högskolan.

Nu har man gjort om systemet sedan dess att jag gick ifrån gymnasie till högskola men min erfarenhet (från elektroteknik) var att det var till matte D som var viktig, vad man förväntades kunna efter en kort repetition i början av ettan. Sen gick man i princip igenom matte E insprängt i de ordinarie mattekurserna. Det mest meningslösa jag "lärde mig" i matteväg på gymnasiet var hur man löste differential ekvationer, när man i själva verket mest lärt sig hur man använder en formel i jämförelse med på högskolan där man fick förstå vad man verkligen gjorde.

Men, det är självklart, läs så mycket matte som möjligt, och förstå vad du gör.

Vet inte hur det är med elektroteknik men KTH tänker höja behörigheten till Matte E från och med 2010, så det talar väl för sig självt där.
Men de flesta som är tekniskt intresserade tror jag väljer att inte lägga all tid på matte, för att just gymnasiematte är löjlig i sig själv, det är dålig planering på kurserna och oftast kaotiskt på lektionerna och slutproverna är helt huller om buller och här tror jag många håller med mig. Så man ska inte se ner på de som väljer att fokusera på alla andra kurser på gymnasiet för att höja meritsnittet än just matte.

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är extremt tekniskt intresserad och valde att inte satsa på matte. Att matte skulle vara något universalverktyg för att kunna sätta ihop eller förstå sig på någonting mer avancerat än legomodeller med 5+ märkning är bara dumheter. Det som krävs är logiskt tänkande vilket matte är ett bra, om inte det bästa, exemplet på men matte i sig är knappast den mirakelkur den framställs som.

Jag gick på lektionerna, lärde mig vad som sades men jag orkade inte leka entusiastisk och nipprig över att ha löst YTTERLIGARE en ekvation exakt likadan som de tidigare 50 så jag fick bara G. Det krävdet enligt lärarna nämligen att man inte bara lärde sig, förstod det, kunde skriva rätt på proven och vara intresserad utan man var tvungen att se intresserad ut också.

Du måste kunna matte för att läsa till civilingenjör. Allt man gör där är att räkna på saker. De enda tentorna jag inte har haft med mig miniräknaren på är just mattetentorna. Alla andra går ut på att beräkna olika saker. Det är inte heller som i gymnasiet där man fick ett gäng värden som passade fint i en formel. Här förväntas man härleda saker själv. Kan man inte lösa integraler eller differentialekvationer kommer man inte klara sig långt som teknolog. Man måste inte bara lära sig saker, man måste förstå saker.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2006

Jag är extremt intresserad av teknik men jag är ganska kass på matte, jag är oerhört seg på huvudräkning. Fast jag ska inte säga att jag inte förstod, jag förstod fast jag var väldigt seg på att räkna. Därför sökte jag till datanätteknik, borde inte vara så mycket matte där. Hade varit kul med högskoleingenjör fast jag gick aldrig matte D+fysik B, valde slackerkurser ist.

Alltså det är skumt, jag tycker fysik är intressant att diskutera, speciellt mindfuck-fysik. Dock är jag hopplös när det kommer till "själva fysiken" (räkna).

MSI Z77A-G43 | Intel i5-3570K 4.2GHz | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | GeForce GTX 1070 | ADATA SU800 128GB SSD | Hitachi HDP725050GLA360 500GB | Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 4TB | SB XtremeGamer | Corsair TX650W | 24" XL2411T 120hz lightboostad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Vet inte hur det är med elektroteknik men KTH tänker höja behörigheten till Matte E från och med 2010, så det talar väl för sig självt där.

Det är självklart inte negativt att läsa Matte E (vilket även jag gjorde, jag gillar matematik plus att det var ett behörighetskrav). Utöver det att de kan ha ett annat upplägg så filtrerar ju MaE bort en hel del som inte har på en civilingenjörs utbildning att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men de flesta som är tekniskt intresserade tror jag väljer att inte lägga all tid på matte, för att just gymnasiematte är löjlig i sig själv, det är dålig planering på kurserna och oftast kaotiskt på lektionerna och slutproverna är helt huller om buller och här tror jag många håller med mig. Så man ska inte se ner på de som väljer att fokusera på alla andra kurser på gymnasiet för att höja meritsnittet än just matte.

Bara för nyfikenhetens skull, går du på fortfarande på gymnasiet? eller går du på högskolan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att matte skulle vara något universalverktyg för att kunna sätta ihop eller förstå sig på någonting mer avancerat än legomodeller med 5+ märkning är bara dumheter. Det som krävs är logiskt tänkande vilket matte är ett bra

Det finns självklart mer eller mindre matematikintensiva tekniska högskoleutbildningar. I mitt eget fall så ingick nästan ett helt års obligatoriska heltidsstudier i matematik (utspritt under de 3 första åren) på högskolan och det fanns en god anledning till det. Visst, att det kanske inkluderade en hel del onödigt kunnande, men att starta en civilingenjörs utbildning i elektroteknik och tro att matematik inte är nödvändigt är ju direkt löjligt.
Sen är logiskt tänkade viktigt det också, självklart.

| Errare humanum est |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Det går att komma in med motsvarande reel kompetens på vissa (alla?) skolor: T.ex. Kth och Chalmers:
http://www.kth.se/utbildning/anmalan-antagning/1.727
http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/soka-till-chalme...
Btw Reell kompetens är nyckelordet, ifall ni vill googla på hur andra skolor gör.

Förutom detta så kan man läsa kurser där man inte har läst alla kurser som krävs för att få läsa kursen, det är lite omständigt då man skall fixa intyg från avdelningsledaren inom ämnetsområdet att man ändå skall klara kursen etc, men det går. Jag själv har personligen läst kurser som jag saknade behörighet till.
Ska man läsa kurser på C och D nivå, så är det ju ofta en radda av andra kurser som man skall ha läst. Vissa av dessa kurser har nada med ämnet att göra.

*edit*
Studera.nu generellt om Reell kompetens:
https://www.studera.nu/studera/563.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbild...

"Särskild behörighet

Matematik E, Fysik B och Kemi A
Samtliga med lägst betyg G "

Precis, skall man komma in den raka enkla vägen så skall man ha godkänt. Att läsa till civilingenjör utan att ha läst matte D och E är t.ex. inte så lätt. Det är iofs inte lätt att få sin reella kompetens strykt för denna matte heller.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Du måste kunna matte för att läsa till civilingenjör. Allt man gör där är att räkna på saker. De enda tentorna jag inte har haft med mig miniräknaren på är just mattetentorna. Alla andra går ut på att beräkna olika saker. Det är inte heller som i gymnasiet där man fick ett gäng värden som passade fint i en formel. Här förväntas man härleda saker själv. Kan man inte lösa integraler eller differentialekvationer kommer man inte klara sig långt som teknolog. Man måste inte bara lära sig saker, man måste förstå saker.

Jo tack jag vet. Jag har läst rätt mycket matte på varierande nivåer och att det krävs hög nivå på dessa kunskaper inom vissa grenar är ingen nyhet. Jag menar bara på att det är väldigt löjligt att matte ses som någon form av magisk hatt man ska kunna trolla fram kunnande inom allting som heter någonting med tekni(s)k eller data från.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo tack jag vet. Jag har läst rätt mycket matte på varierande nivåer och att det krävs hög nivå på dessa kunskaper inom vissa grenar är ingen nyhet. Jag menar bara på att det är väldigt löjligt att matte ses som någon form av magisk hatt man ska kunna trolla fram kunnande inom allting som heter någonting med tekni(s)k eller data från.

Beror ju helt på vad du ska bli. En renhållningstekniker lär ju inte behöva mycket matte.
När man pratar om tekniska utbildningar brukar man av tradition mena just civilingenjörsutbildningar och samtliga där kräver mycket matte. Den som kräver minst är väl informationsteknik och liknande men alla ingenjörer måste fortfarande läsa analys i en och flera variabler, linjär algebra och en del annat smått och gott.
Det finns ju faktiskt en anledning till att matematik kallas för naturvetenskapens språk. Det är så man beskriver allt inom naturvetenskapen och kan man inte matte så kan man aldrig komma längre än populärvetenskap i nivå med Illustrerad Vetenskap vilket är lite som att läsa Aftonbladet om man är kulturintresserad.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo tack jag vet. Jag har läst rätt mycket matte på varierande nivåer och att det krävs hög nivå på dessa kunskaper inom vissa grenar är ingen nyhet. Jag menar bara på att det är väldigt löjligt att matte ses som någon form av magisk hatt man ska kunna trolla fram kunnande inom allting som heter någonting med tekni(s)k eller data från.

Vad har du läst egentligen? Tvärt om är väl matematik ofta den magiska hatt som behövs för alla utmaningar som inte är av typen "gör likadant som i den förra uppgiften, men byt ut värdet x mot y" (typisk gymnasieuppgift); så gott som all teori och analys bygger på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad har du läst egentligen? Tvärt om är väl matematik ofta den magiska hatt som behövs för alla utmaningar som inte är av typen "gör likadant som i den förra uppgiften, men byt ut värdet x mot y" (typisk gymnasieuppgift); så gott som all teori och analys bygger på den.

Precis. Kvittar ju egentligen vad man ska lösa för problem. Tankesätten man har fått från matten sitter där längst bak och gör sig påminda..

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad har du läst egentligen? Tvärt om är väl matematik ofta den magiska hatt som behövs för alla utmaningar som inte är av typen "gör likadant som i den förra uppgiften, men byt ut värdet x mot y" (typisk gymnasieuppgift); så gott som all teori och analys bygger på den.

Dålig matte

Och visst, tankesättet ja, men det har jag aldrig protesterat mot. Att lära sig analysera, tänka logiskt inom givna ramar och annat som matte i grunden är går faktiskt att lära sig utan att för femtioelfte gången räkna ut hur långt kalles äpple flyger om slangbellan är spänd si eller så mycket.

Ge en unge en rubikskub och jag garanterar att när han lärt sig lösa den har han lärt sig betydligt mer om analys och de tankesätt som är bra att ha än vad han skulle ha gjort om han spenderat samma tid med näsan i en mattebok. Jag vet inte hur många jag känner som har mycket bättre betyg i matte än vad jag har men de har banne mig inte fattat hälften av det dem lärt sig. Visst, ger du dem en kopia på talen ur boken och ändrar siffrorna så löser dem det. Men de har inte lärt sig att använda kunskapen utanför detta, de har liksom inte tagit med sig någonting ur boken så att säga.

Och det är det jag menar. Matte a lá skolbänk i sig är inte någon mirakelkur, men ändå är det just det som det framställs som.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och visst, tankesättet ja, men det har jag aldrig protesterat mot. Att lära sig analysera, tänka logiskt inom givna ramar och annat som matte i grunden är går faktiskt att lära sig utan att för femtioelfte gången räkna ut hur långt kalles äpple flyger om slangbellan är spänd si eller så mycket.

Det strukturerade tänkandet (och att man allmänt blir en bättre människa) är en uppskattad bieffekt; jag påstår främst att det man lär sig ofta kan användas direkt. Att lägga alltför mycket tid på beräkning av kastparabler är kanske inte så vettigt (när man väl har förstått) men för en civilingenjör är det inte särskilt många ämnen som inte kräver intensiv och kreativ användning av matriser, derivator, differentialekvationer, matriser, komplexa tal och matriser. Det mesta går ut på att räkna på modeller av världen och det finns inte så många genvägar att ta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ge en unge en rubikskub och jag garanterar att när han lärt sig lösa den har han lärt sig betydligt mer om analys och de tankesätt som är bra att ha än vad han skulle ha gjort om han spenderat samma tid med näsan i en mattebok.

Jag vet inte hur tidseffektivt det är att studera matematik om det är praktisk topologi man är intresserad av, men en fördel är att man kan använda det till så mycket. Det finns algebraiska lösningsmetoder för Rubiks kub, men man är inte begränsad till så specifika problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag vet inte hur många jag känner som har mycket bättre betyg i matte än vad jag har men de har banne mig inte fattat hälften av det dem lärt sig. Visst, ger du dem en kopia på talen ur boken och ändrar siffrorna så löser dem det. Men de har inte lärt sig att använda kunskapen utanför detta, de har liksom inte tagit med sig någonting ur boken så att säga.

Men då de helt enkelt inte har lärt sig matematik kan man väl inte klandra denna för att de använder den dåligt? Det är som att konstatera att franska är ett underlägset språk eftersom jag inte kan tala det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och det är det jag menar. Matte a lá skolbänk i sig är inte någon mirakelkur, men ändå är det just det som det framställs som.

Det löser kanske inte allt, men det är förmodligen den bästa förberedelsen för matematik på högre nivå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men då de helt enkelt inte har lärt sig matematik kan man väl inte klandra denna för att de använder den dåligt? Det är som att konstatera att franska är ett underlägset språk eftersom jag inte kan tala det.

Det jag vill hävda är att man inte behöver kunna franska så länge man inte skall till Frankrike elle Kanada. Ska man inte lämna landet räcker det med Svenska och Engelska. Jag menar på att det man behöver kunna är att använda sin röst för att tala och sen lär man sig språket vartefter behovet uppstår till skillnad från hur matte behandlas idag där det verkar vara den generella åsikten att man behöver kunna så gott som ALLA språk för att klara av en dagstur till Norge...

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Dålig matte

Och visst, tankesättet ja, men det har jag aldrig protesterat mot. Att lära sig analysera, tänka logiskt inom givna ramar och annat som matte i grunden är går faktiskt att lära sig utan att för femtioelfte gången räkna ut hur långt kalles äpple flyger om slangbellan är spänd si eller så mycket.

Ge en unge en rubikskub och jag garanterar att när han lärt sig lösa den har han lärt sig betydligt mer om analys och de tankesätt som är bra att ha än vad han skulle ha gjort om han spenderat samma tid med näsan i en mattebok. Jag vet inte hur många jag känner som har mycket bättre betyg i matte än vad jag har men de har banne mig inte fattat hälften av det dem lärt sig. Visst, ger du dem en kopia på talen ur boken och ändrar siffrorna så löser dem det. Men de har inte lärt sig att använda kunskapen utanför detta, de har liksom inte tagit med sig någonting ur boken så att säga.

Och det är det jag menar. Matte a lá skolbänk i sig är inte någon mirakelkur, men ändå är det just det som det framställs som.

Ingen mängd rubikskuber kommer lära dig lösa differentialekvationer. Det kan bara en mattebok och lite intresse göra.
Men jag kan förstå att matten på gymnasiet känns lite meningslös för man har inte så mycket nytta av den då den är så extremt grundläggande och inte alls inriktad på högre studier. Det är ett stort hål mellan det som man lär sig i gymnasiet och det som högskolan förväntar sig att man skall kunna.
i gymnasiet är en diffekvation alltid av andra ordningen och har man tur är den homogen, har man otur är den inte det och då måste man jobba sig med en partikulärlösning också istället för att bara ansätta ett karaktäristiskt polynom.
Detta sätt att hantera diffekvationer är helt meningslöst då du inte lär stöta på många som är så lätta att lösa. Det vore bättre att lägga den tiden på separabla diffekvationer eller ännu hellre lite mer allmänna numeriska lösningsmetoder.
Sen borde det vara obligatoriskt med lite linjär algebra i gymnaiset. Lite grundläggade om vektorer och lite Gausselimination hade underlättat mycket när man börjar på högskolan. Att inte grundläggande mängdlära tas upp är också skandal.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det jag vill hävda är att man inte behöver kunna franska så länge man inte skall till Frankrike elle Kanada. Ska man inte lämna landet räcker det med Svenska och Engelska.

Visst är det så, men är det en naturvetenskaplig karriär man siktar på är det matematik som är språket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag menar på att det man behöver kunna är att använda sin röst för att tala och sen lär man sig språket vartefter behovet uppstår till skillnad från hur matte behandlas idag där det verkar vara den generella åsikten att man behöver kunna så gott som ALLA språk för att klara av en dagstur till Norge...

Problemet är att det ofta tar lång tid att bli duktig på det. Man skulle väl lika gärna kunna hävda att man inte skall tvinga barnen att läsa och skriva i lågstadiet; de kan ju lära sig när behovet uppstår. Matematik är som sagt också (likt engelskan) det som krävs för att förstå väldigt många andra ämnen och då det är så generellt tillämpbart kan man ofta direkt öveföra sina matematiska färdigheter och trick till dessa områden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Hahaha ja min "polare"

Nej men det finns faktiskt en polare med i bilden här.

Aja, då hade jag rätt då, tack för svaren hörrni!

Ska kanske tillägga att jag har G i alla ämnen jag behöver så det påverkar inte mig på något sätt

Så vitt jag vet kräver inte grundläggande behörighet g i några speciella ämnen, därför lägger många högskolor till "samtliga med betyg minst G".

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Så vitt jag vet kräver inte grundläggande behörighet g i några speciella ämnen, därför lägger många högskolor till "samtliga med betyg minst G".

Vhs säger:

Citat:

Grundläggande behörighet i urvalsgrupp BG har den som

* har slutbetyg från ett nationellt program eller specialutformat program i gymnasieskolan

och

* har lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar 90 procent av vad som krävs för ett fullständigt program

( http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1458 )
och

Citat:

De särskilda behörighetskraven framgår vid respektive utbildning i anmälningskatalogen för utbildningsprogram och på studera.nu. Lägsta betygskrav är G/3 om inget annat uttrycks vid respektive utbildning.

( http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=966 )