datorbutiken, garanti & ett trasigt kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2007

datorbutiken, garanti & ett trasigt kort

Hej!

Jag har, tyvärr, ett XFX 9800 GX2 kort, som har nu slutat att fungera. Jag köpte kortet hos datorbutiken.com 2008-03, och dom har hunnit gå i konkurs och komma tillbaka under tiden .. var inne och läste på hemsidan och såg att dom hade max 1års garanti på deras varor. Men enligt konsumentköpslagen så har man rätt att reklamera en produkt under 3 år.

Det verkar som att datorbutiken har avskaffat telefonkontakt och jag har nu kontaktat dom via email och väntar på svar.

Jag söker allmänna åsikter och info angående detta. Allt kan vara tillhjälp.

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Hade en kompis som försökte med reklamationsrätten hos db (då det var det gammla DB) och dem vägra ta emot det och sa 1 års garanti inget mer. Men visst ska reklamatiosrätt gälla egentligen dock kursade dem ju så för dig blir det nog svårt eftersom det är ett annat bolag i grunden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2002

Det är inte samma företag längre, bara namnet är det samma.

Så du lär inte få igenom ett garantiärende

Nog större chans om du kontaktar XFX och försöker den vägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004

XFX har ofta 2 års garanti på sina kort, så maila XFX och förklara att butiken konkat, du lär inte vara ensam så de vet nog vad du menar för butik.

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Satt i samma situation för ett par månader sedan. Jag får faktiskt säga att DB.com var trevliga nog att hjälpa mig komma i kontakt med distributören för Inno3D's grafikkort så att problemet löste sig. Själva Inno3D's support var totalt värdelösa, men distributören tog sitt ansvar och skickade ett nytt kort till mig.

Kontakta XFX, bifoga scannat kvitto och förklara för dem att butiken du köpt från har kursat. Förhoppningsvis tar de sig an ärendet. Du har lagen på din sida men just tillverkare kan mycket väl skita i att följa lagen utan att du kan göra speciellt mycket åt saken.

Den nya DB.com har ingen skyldighet att hjälpa dig, deras garantiåtagande mot kunder innan konkursen är helt borta. Du hade iofs ingen garanti kvar där heller, så även fall de inte kursat hade de inte haft någon skyldighet. Reklamation är INTE garanti om du tror det, när du reklamerar en pryl så ligger bevisbördan på kunden, du ska kunna bevisa att det är ett produktfel och inte ett handhavandefel, och detta är extremt svårt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2002

Då kanske han iaf kan få hjälp av DB att få kontakt med distributören.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2007

tack för dom snabba svaren! Uppskattas väldigt mycket. Jag inser mer nu att det är rätt kört .. 4400 riksdaler fick man ge för skiten, och ett års förbrukning .. jag vet inte om jag ska skratta elelr gråta. . Jag använder dessutom prestandan i mitt arbete som 3dartist ..

ja får väl kontakta XFX, jag har dock läst på deras sida att även dom erbjuder enbart 1års garanti.

återkommer med resultat.

tack igen.