Nästa generation grafikkort kan försenas

Permalänk
Melding Plague

Nästa generation grafikkort kan försenas

Flera rykten cirkulerar om att både AMD och Nvidia skjuter upp lanseringen av nästa generation grafikkort. Motstridiga uppgifter talar om omkastade lanseringsdatum.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bra om korten blir bra så vi inte får kort som krånglar sen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Detta mina vänner var en bra nyhet i mina öron! vi behöver dom inte ennu. ( alltså den nya generationen ) Bäst är det om dom väntar tills win7 sitter i dom flesta datorerna!

Permalänk
Avstängd

Hoppas de inte gör det. Vill ju spela spel som arma2 och ofp2.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Detta mina vänner var en bra nyhet i mina öron! vi behöver dom inte ennu. ( alltså den nya generationen ) Bäst är det om dom väntar tills win7 sitter i dom flesta datorerna!

Sant hoppas man bara behöver byta grafik kort för nyttja dx11 och inte Os lite dyrt köpa nytt os har ju redan vista!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Egentligen ser jag ingen vits med att de kommer ut innan Windows 7 släppts, men jag tror de båda siktar på att få ut dem före årets julhandel åtminstone.

Permalänk
Avstängd

Klart nvidia/amd tjänar mer på att man köper av deras befintliga generation så mycket som möjligt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag tror att min väntan är över. Jag har länge tänkt att uppgradera mitt 2 år gamla 8800GTX. Jag är väldigt sugen på ett HD4890 för jag har väntat länge med att uppgradera till något bättre :).

Som sagt det är bäst att dessa DX11 kort finns i handeln när Win7 är helt officiellt lanserat.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Egentligen ser jag ingen vits med att de kommer ut innan Windows 7 släppts, men jag tror de båda siktar på att få ut dem före årets julhandel åtminstone.

Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Klart nvidia/amd tjänar mer på att man köper av deras befintliga generation så mycket som möjligt.

HUH? har nån någonsin sagt något annat? chill the fuck out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Sant hoppas man bara behöver byta grafik kort för nyttja dx11 och inte Os lite dyrt köpa nytt os har ju redan vista!

alltså nu ska jag inte säga bu eller bä men jag har för mig att jag sätt någonstanns att dom med vista skulle också få dx11 stöd har jag för mig iaf

Permalänk
Medlem

Oh, nervkittlande spänning på hög nivå!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Sant hoppas man bara behöver byta grafik kort för nyttja dx11 och inte Os lite dyrt köpa nytt os har ju redan vista!

Dyrt köpa nytt OS?

OEM-licens för tusenlappen är väl inte så farligt ändå?

Ett bra DirectX 11-kort kommer ju kosta några tusenlappar. Då tycker jag man lika gärna kan lägga en tusenlapp för o skaffa Windows 7 också.

Men ja, Direct X 11 kommer givetvis också till Vista.

Att Direct X 10 och uppåt kommer till XP däremot är ju lite mer av en omöjlighet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
HUH? har nån någonsin sagt något annat? chill the fuck out

Spela cod6 med 20fps blir ju jättekul.... och de drar ut på lidandet...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Jag gick väldigt länge och bara väntade och väntade när jag funderade på uppgradering av grafikkort.. För efter årsskiftet har det alltid varit någon som snackat om "men vänta på next gen-korten" etc etc, när det blivit diskussioner om vad man borde köpa i dagsläget. Tillslut tog jag mig i kragen och köpte mig ett GTX 275 som kändes om en väldigt lagom nivå, och som jag idag är väldigt nöjd med.

Så att det nu cirkulerar lösa rykten om att det kommer dröja ännu längre bekräftade bara min insikt om att man kan gå och vänta hur länge som helst på det "allra senaste". Det dyker ju alltid upp något nytt rykte, och med de restriktioner alla företag har med sina hemligheter så kan man ju aldrig lita på den senaste infon.

Nexgen korten kanske kommer till sommaren, till hösten eller nästa år.. Eller så chockar Nvidia och släpper en modell nästa vecka, just because. Skulle inte precis förvåna mig. Allt för att slappa konkurrenterna med ytterligare in your face statements.

Den som lever får se...

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha lite fler spel som verkligen kräver monsterkort för att fungera bra och bli riktigt snygga (dock inte pga att de är dåligt optimerade).

Ge mig nästa generations spel som alla bara dreglar över och tvingar mig att köpa ny dator med saftigt grafikkort !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Dyrt köpa nytt OS? ...
...Då tycker jag man lika gärna kan lägga en tusenlapp för o skaffa Windows 7 också....

Billigaste windows 7 kommer att kosta 199 dollar vilket i svenska pengar bör hamna på runt 2000:- med skatt etc... Sen kanske man vill ha en lite bättre version och då får man betala runt 3000 till 5000.

Det är dem prisuppgifterna som finns idag, är ju mer än mitt grafikkort och jag har ett 4870 X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Billigaste windows 7 kommer att kosta 199 dollar vilket i svenska pengar bör hamna på runt 2000:- med skatt etc... Sen kanske man vill ha en lite bättre version och då får man betala runt 3000 till 5000.

Det är dem prisuppgifterna som finns idag, är ju mer än mitt grafikkort och jag har ett 4870 X2.

Var det den versionen som var begränsad till tre samtidiga applikationer? Jag tror inte den är relevant för datorer innehållande dx11-kort...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aniron
Var det den versionen som var begränsad till tre samtidiga applikationer? Jag tror inte den är relevant för datorer innehållande dx11-kort...

Precis

Permalänk

Tyckte att det stod "Nästa generation grafikkort kan förenas"

Permalänk

Jaha, det var ju synd och jag som hade tänkt att uppgradera till Radeon 5870 när den skulle ha släppts i Juni eller Juli.

Är det någon idé att uppgradera till ett Radeon 4890 om man har ett GeForce 9800 GTX+ i brödburken?

Permalänk
Avstängd

Lite, mysko när båda skjuter upp lansering.

Dom har väl inte en överenskommelse?

Permalänk
Avstängd

Det är nog snarare en trolig utveckling med tanke på hur världen ser ut idag. Både Nvidia och ATI backar och då kan det vara svårt att få ut sina nya modeller i den takt de önskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Lite, mysko när båda skjuter upp lansering.

Dom har väl inte en överenskommelse?

Läs nyheten.

"Förseningarna ska dock bero på att halvledartillverkaren TSMC har problem med produktionen av kretsar i 40 nm."

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam

Det nämns att TMC rycktas ha problem men 40 nm, vilket låter märkligt med tanke på att 4770 som är gjort i 40 nm, finns ute i goda mängder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det nämns att TMC rycktas ha problem men 40 nm, vilket låter märkligt med tanke på att 4770 som är gjort i 40 nm, finns ute i goda mängder.

RV740 (HD4770) är simpel 40nm GPU. TSMC verkar ha problem med de mer kraftigare/större/komplexare 40nm GPU som AMD och nVidia ska komma ut till sina toppkort, GT300 och RV8xx.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Är väl nvidia som är med å sätter stopp på produktionen( har säkert nåt mygel avtal med tmc), så att dom hinner komma ikapp med sitt gt300.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

Vill ha källan till redaktörens påstående att AMD tidigare pratat om Juli. Har aldrig sett något sånt uttalande från en AMD-anställd.

Permalänk
Medlem

Blir kanske Larrabee istället?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Billigaste windows 7 kommer att kosta 199 dollar vilket i svenska pengar bör hamna på runt 2000:- med skatt etc... Sen kanske man vill ha en lite bättre version och då får man betala runt 3000 till 5000.

XP kostar idag 900:- för en OEM, Vista Business 64bit kostar 1200:- för en OEM. Vad "Windows 7 Business" kommer att kosta (för ingen är väl tamejfaan så korkade att de köper Ultimate för skrivbordsbakgrunder och bitlocker som suger mer stock än en kalvande get jämte exempelvis TruCrypt, PGP Desktop 9 eller SafeGuard) går ju att sia i, men knappast 3-5k -- så vad YRAR du om?

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.