Snälla förklara för mig OCH min bror (ang. konsol vs. PC spel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_tomax
Actually jag vet, och jag kan säga att n64 emulator funkar jättebra till o med till min netbook(!!)

(Vill inte vara otrevlig)

ända tråkiga är väl att det inte går att köra AA på netbooken, inbyggda grafikkortet har inte stöd för det. Men... me tanke på att ps2 och n64 konsolerna inte har kantutjämning så kvittar jämförelsen.

(Jag vill inte heller vara otrevlig föresten)

jag har INTE testat ps2 emulator eller ps2 konsolen. men.. jag tröstar mig med den argumenterande tanken att man iaf KAN spela ps2 o n64 spel på PC, och inte tvärtom.

(jag vill verkligen inte vara otrevlig.)

Om man nu tittar på konsoler, så tycker jag att Wii utklassar både ps2 o ps3. Roligare spel helt enkelt. Men det är ju en smaksak.

(för att fortsätta inte vara otrevlig)
så vill jag begrava stridsyxan och säga. Great ni vinner, ps3 och ps2 är bättre än PC, precis som ni säger.

men för mina behov, som att skriva o jobba på datorn, så duger inte ps3. Att man inte kan modifera spel, för att ta bort onödiga intron o loggor i början av spelet.

Småsaker, som kanske ni inte bekymmrar er om. Kantutjämning o annat tjafs. MEN, som ni säger... ps3 har MYCKET bättre processor o annat. yeah.. verkligen en toppen maskin för spelentusiaster. O inte nog med det, man kan titta på bluray filmer oxå. en makalös maskin. Den klarar av så mycket, den konsolen. Förstår bara inte varför den inte klarar av kantutjämning. Jag gissar, att när de tillverkade ps3an, så tänkte sig skaparna, äsch.. sånt bryr sig väl ingen om.

SKÄMT åt sido.. snälla... titta bara på jämförelsebilder av samma spel, de finns överallt på nätet, till o med några i den här tråden.
Xbox, ps3 är helt klart underlägsna... förstår inte varför man ens försöker försvara den.

men, som sagt.. man vill ju inte vara otrevligt...

visst fan är ps3 bättre... för att.. ja.. ni säger det, så det måste ju vara så.

vilken fanboy!

Nej jag äger ingen PS3 och lagt av med det för länge sedan. Spelar enbart på PC.

För det första så FINNS DET EMULATORER TILL KONSOLERNA! När jag hade en Dreamcast så hade jag en skiva med en massa NES-spel.
SÅ WHIOOOOHJPEEEPPDDDOOOOOOO DREAMCAST WINS INTERNETSS!!!"!"(!"(!Yghfhufhu allt annat är skit bajs bajs bajs!!11111

Mitt inlägg var inte för att bevisa att PC eller PS3 är bäst. Förklarade bara varför han hade rätt när han sa att CPUn på ett PS3 tex. är bättre än den på en PC. Så om man går efter ren fakta så kan man inte neka det.

Men vilken som är bäst av PC och PS3 är som röven, delad! Där finns ingen fakta som kan bevisa vad som är bäst, det handlar bara om vad alla personligen tycker om.

I ditt fall visar du rätt tydligt att du inte bryr dig om fakta utan valt en sida och allt annat är skit.

Slutligen, min pappa är bättre än din pappa!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

oj, missförstånd, jag borde ha varit ännu tydligare. Jag menade att konsolerna inte har emulator för pc spel..

du verkar upprörd.
JAg har ju sagt att du har rätt. ps3 är bättre än PC(trots den där lilla detaljen med kantutjämning). nu vet jag inet vad du menar med att jag valt en sida. syftar du på hemsidan, så menar jag ju faktiskt att det finns flera.

jag har inte sagt att alla andra sidor är skit, jag har bara helt enkelt inte sett några andra sidor.

din pappa är säkert bättre än min.
Jag menar, jag känner inte din pappa, o du känner inte min. Så när vi talar om fakta, whatever tickles your fanny, om du säger det, så måste det ju vara så.

Men geez, whatever you say. DU HAR RÄTT!!! du har såååå rätt. och jag har fel. Är du glad nu?? Eller ska jag vara ännu mer tydlig.

CPUn är bättre på ps3 än på PC... sure, eftersom du säger det, så måste det vara så. så, är vi glada nu? kan vi skaka tass, och utelämna familjemedlemmar ur det hela?

"why cant we be friends..."

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem

Haha ojojoj. Detta gör min dag.

Kom igen Pimpim666, det är din tur nu!

Permalänk
Medlem

Mina personliga erfarenheter är att PC vart bättre sen xbox kom (inte 360)

Varför?

Jo.

1. Sååå många konsol spel som laggar. Jag är allergisk mot låg fps, gtaIV är ju hemskt på konsol, konstant låg fps. Farcry 2 går hyffsat men laggar ihop så fort det händer nått, lika är det med dom flesta spelen, Fotboll går bra så länge man inte ser publiken, frustrerande? JA

2. Vad är det med denna jäkla filtrering?? samma här ALLA spel har sämsta filtreringen möjligt tänkbar. Och vad menar jag med det ?

Jo ni som inte förstår, Kör igång det spel med mest skärpa ni kan tänka er etc. farcry 2, bioshock 2 ... wolverine vad som helst på eran ps3/xbox.. även dom flesta bilspelen syns det enormt mkt på, sen kollar ni på alla detaljer som är nära er på marken och på väggar, jättefint va? skarpt alla texturer är med, men sen kollar ni ut över en gräsmatta eller en grusväg, och följ den med ögat så ser ni att efter bara nån meter så är det bara en enda smet, ingen skärpa ALLS!!

På pc kan man lätt sätta upp Anistrofisk filtrering till 16x utan nån prestanda smäll och vips, allt synligt får total skärpa.

Och anledning 2 är den största anledningen till att jag inte direkt gillar console, spel blir FULA.

och laggar skiten.. ställ ner.. blir spelbart.!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Medlem

Säger du att det inte finns fakta vad som är bäst pc eller ps3 ? du skämtar va ? man kan ju tro att du är expert på det här.

Och kan du inte försöka spela emulator på xbox360 eller ps3?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk

xbox360 o ps3 är enligt mig sämre av väldigt många skäl än PC.

Men som gammal fanboy(tack för det smeknamnet, pimpin666) till mario o zelda, så måste jag i sådana fall säga att Wii faktiskt är grymt roligt och är i sådana fall något man diskutera om det är bättre än PC. Trots den sämre grafiken.

det slog mig oxå att Nintendo har till varje ny konsol uppgraderat handkontrollen, men ps1 ps2 och ps3 har fasiken samma handkontroll. JAg har till o med den till PC. Inte för att jag tycker den är speciellt skön, den duger helt enkelt.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det värsta är att din kompis har rätt. CPUs till PC bygger på en 20 år föråldrad teknik (cisc) som vi hade kunnat byta ut i slutet av 80-talet och idag hade vi haft mer än 400ggr snabbare CPUs för knappt en tiondel av priset, mjukvaran hade blivit lättare att tillverka och allt varit mycket stabilare.

När playstation släpptes 1995 med sin 33mhz risc cpu var det inte många PCs som hängde med även om tekniken daterades så långt bak som 1991 som addon till snes. PCs motsvarighet en Intel Pentium Pro på 200mhz var inte mycket att hurra för, innan dom blev bestyckade med 3dfx.

Nog var Pc:n riktigt kass i början men det har ju hänt lite mellan 8086 och Core i7. De nuvarande x86-processorerna är inte CISC egentligen utan de kodar om (emulerar) x86-instruktionerna till nåt liknande RISC.

Undrar hur CELL står sig mot en Core i7 förresten? Kanske lite svårt dock att jämföra eftersom de är så olika. CELL kanske är en liten förstadie på hur AMD's fusion och Intel's motsvarande ska se ut där GPU och CPU slås samman.

Själv föredrar jag PC:n just för dess mångsidighet och sen spelar jag många FPS-spel vilket kräver mus och tangentbord. Har en gammal N64 men den ligger bara och dammar. Hade en Sega Megadrive men den slängdes (den var inte i så bra skick och användes aldrig ändå).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Hittade en till anledning till varför jag skyr att spela på konsol.

Jag spelar mest online, singelplayer lockar mig inte speciellt mkt,
sitter och spelar streetfighter 4 för stunden och jag har jobbiga lagg... fast dom jag möter har 4 av 5 möjliga staplar i mottagning så rycker det, och det finns inte en chans att felsöka, finns inga funktioner överhuvud taget på vare sig xbox360 eller ps3 . inget sätt att pinga eller att se laggspikarna i matcherna.

Så det är bara att sitta och vara frustrerad och spela eller ge fan i.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nog var Pc:n riktigt kass i början men det har ju hänt lite mellan 8086 och Core i7. De nuvarande x86-processorerna är inte CISC egentligen utan de kodar om (emulerar) x86-instruktionerna till nåt liknande RISC.

Core i7 är en 32 bitars x86 cisc cpu Byter man till risc måste dom ändra alla program och emulering skulle inte fungera effektivt. Det är därför vi fortfarande inte har 64 bitars CPUer men kallar våra 32bitare me 64-bitars extension för 64bitare även om det är helt fel.

Vi har valt att stanna på 32bitars cisc CPUer och utvecklingen kommer gå sakta framåt tills vi väljer att släppa alla program och spel vi har idag, för att börja utveckla till en ny plattform med mycket större utvecklingsmöjligheter.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Core i7 är en 32 bitars x86 cisc cpu Byter man till risc måste dom ändra alla program och emulering skulle inte fungera effektivt. Det är därför vi fortfarande inte har 64 bitars CPUer men kallar våra 32bitare me 64-bitars extension för 64bitare även om det är helt fel.

Vi har valt att stanna på 32bitars cisc CPUer och utvecklingen kommer gå sakta framåt tills vi väljer att släppa alla program och spel vi har idag, för att börja utveckla till en ny plattform med mycket större utvecklingsmöjligheter.

Nej, både AMD och Intel kör med RISC cpuer som emulerar CISC.
En ren 64 bitars processor skulle inte sälja på marknaden av idag eftersom den skulle ha svårigheter att köra annan kod.
Anledningen till att dagens hårdvara är så billig som den är är för att den tillverkas och säljs i stora upplagor.
Vill du köpa en dator för 100 000 kr med risk att inte kunna köra något av de program du har idag? Det vill inte företagen iallafall.

Man gjorde försök med Itanium som skiljde sig från vanlig x86 och som hade äkta 64bits hantering. Den slog inte. Inte heller itanium 2 slog.

Men jag undrar. Hur definierar du en 64bitars processor? Det är ju trots allt bara addresseringen som ändras. Från 16 bit till 32 bit och nu 64 bit.
Inuti en x86 så har jag för mig att den har 80 bit.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Nej, både AMD och Intel kör med RISC cpuer som emulerar CISC.
Men jag undrar. Hur definierar du en 64bitars processor? Det är ju trots allt bara addresseringen som ändras. Från 16 bit till 32 bit och nu 64 bit.
Inuti en x86 så har jag för mig att den har 80 bit.

Nej Core i7 är en x86-64 cpu.
Inte hittat en källa på nätet som säger att core i7 skulle vara en risc. Finns däremot gott om källor som säger att det är en x86 tillsammans med alla andra CPUer.
Intel Core 2 serien är garanterat x86 Cisc och är rätt säker på att Core i7 bygger på core 2 och inte är något helt nytt.
Phenom 2 är även en x86-64 Cisc.
Även om Wiki inte är världens bästa källa så litar jag på att dom har rätt i det här fallet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_i7
http://en.wikipedia.org/wiki/X86

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
[B]En ren 64 bitars processor skulle inte sälja på marknaden av idag eftersom den skulle ha svårigheter att köra annan kod.
Anledningen till att dagens hårdvara är så billig som den är är för att den tillverkas och säljs i stora upplagor.
Vill du köpa en dator för 100 000 kr med risk att inte kunna köra något av de program du har idag? Det vill inte företagen iallafall.[B]

RISC är billigare att tillverka, lättare att programera till och störst utvecklingsmöjligheter. Även om dagens cisc är lik risc hade risc varit det bättre valet.
Men som jag sa tidigare då skulle vi vara tvugna att lämna alla program och spel bakom oss och gå vidare och det kommer vi inte göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Men jag undrar. Hur definierar du en 64bitars processor? Det är ju trots allt bara addresseringen som ändras. Från 16 bit till 32 bit och nu 64 bit.
Inuti en x86 så har jag för mig att den har 80 bit.

x86 arkitekturen är 32 bit från första början (8086) gick på 16 bit kod och addresserade 16bit-20bit.
80386 första 32 bit cpu som addresserade 32bit.
Sedan när minnet tog slut kom 32 bit CPUs med PAE 36bit addressering.
Sist men inte minst kom 32 bits CPUs med x64 extension som gjorde att den klarade av 64 bit kod och 64 bit addressering. Dock använder sig vädigt få av CPUerna av mer än 48-bit. Phenom 2 och Core 2 är huvudexempel på det.

Tog det mesta ur minnet så det kan vara ett fel här och där. Orkar inte kolla upp på nätet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Det finns källor på nätet som bevisar att det är RISC i botten med ett CISC lager ovanpå. På så sätt kan programmerarna slippa tänka på CPUn medans INtel och AMD fritt kan förändra sina cpuer från grunden utan att tänka på programmerarna. Samtidigt så är deras konstruktioner låsta och ingen kan egentligen kopiera arkitekturen.

Hade det varit cisc rakt igenom så hade de fått dyrare utvecklingskostnader och varje buggfix (rev.) hade varit dyr.

Så vad är skillnaden mellan en 8086 och en 80386 kontra skillnaden mellan en 80486 och core i7?
Jag tolkar det som att de första är ändrade från grunden enligt dig.
Helt ny arkitektur. Medans de två sistnämda endast har extensions. Alltså bara extra instruktioner.

För att ha tagit det rakt ur huvudet så låter det väldigt likt wikipedia.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
x86 arkitekturen är 32 bit från första början (8086) gick på 16 bit kod och addresserade 16bit-20bit.
80386 första 32 bit cpu som addresserade 32bit.

Lite motsägelsefullt att du skriver att x86 är 32bitars, eftersom den (8086) är just 16bitar, så alltså är x86 arkitekturen från början 16bitars.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Lite motsägelsefullt att du skriver att x86 är 32bitars, eftersom den (8086) är just 16bitar, så alltså är x86 arkitekturen från början 16bitars.

16 som sen blev 32 och som nu är 64( fast inte enligt pimpim666).
För jag begriper inte riktigt hur man utökar ett instruktionset med 64bit instruktioner utan att fysiskt bredda bussen. Och är bussen breddad så är det ju en 64bits processor.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att spelkonsoller är ett mer avslappnat sätt att spela.

Man slipper installera saker, man slipper oroa sig för lagg, buggar, patchar och annat skit på samma sätt som på PC. (Ja, jag vet att TVspel också laggar ibland... Remote Mines i Golden Eye 64 var lagfest. Zelda på Wii laggade. Wolverine på PS3 laggade. Resident Evil 5 på 360 laggade. Så inget fanboy-motargument tack.)

Man kan ligga i sängen med trådlös dosa och slöspela helt enkelt. Jag gillar både Xbox360, Wii och PS3. Alla har de sin charm och schyssta spel.

Men jag föredrar dock PC. Att kunna tabba ur spel, surfa, chatta och göra annat snabbt och smidigt är skönt som fan. Mus och tangentbord till TVspel är något jag saknar enormt. PC ger overall en mer kraftfull känsla...

Och det fattar väl de flesta att en superspeldator spöar skiten ur valfri konsoll när det gäller grafik. (Inte undra på, det spottas ju ut ny hårdvara varannan timme!) Smakar det så kostar det, såklart.

Att jämföra PC och konsoll är lite som att jämföra tåg med bil. De har båda sina fördelar och nackdelar.

Du kan ha en liten Smartcar som drar 0.3liter milen (ArbetsPC)

Du kan ha en lagom stark personbil som drar 0.9liter milen, som du kan gasa på med när du vill leka. (Typ min PC)

Du kan ha en snuskigt trimmad Hemi Cuda med 1000 hästkrafter som står för hälften av världens avgasutsläpp. (SuperspelPC)

Eller så åker du tåg. Men med ett tåg kan har du inte samma möjligheter att välja andra vägar, då det går på ett rakt spår. (Konsoll)

Okej, långt och jobbigt inlägg, med konstiga liknelser.

TL;DR:
Jag gillar både PC och konsoll, de har båda för och nackdelar.

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pylver
Man slipper installera saker, man slipper oroa sig för lagg, buggar, patchar och annat skit på samma sätt som på PC. (Ja, jag vet att TVspel också laggar ibland... Remote Mines i Golden Eye 64 var lagfest. Zelda på Wii laggade. Wolverine på PS3 laggade. Resident Evil 5 på 360 laggade. Så inget fanboy-motargument tack.)

Nej, du slipper varken lagg, buggar eller patchar på konsoll. Visst, patchar sköts automatiskt, men de kommer också väldigt sällan eftersom utvecklaren inte bara kan lägga upp det på sin egen hemsida (pc), utan måste få ut det på PSN/XBL.

Buggar och lagg? Ja, det finns på konsoller, men du har näst intill ingen möjlighet att fixa det själv, utan är beroende av att spelföretaget gör det åt dig, vilket brukar ta tid. En begränsning jämfört med PC, där community hotfixar och sådant finns.

Jag ser inte hur dina argument kan vara i fördel för konsollerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anilusion
Nej, du slipper varken lagg, buggar eller patchar på konsoll. Visst, patchar sköts automatiskt, men de kommer också väldigt sällan eftersom utvecklaren inte bara kan lägga upp det på sin egen hemsida (pc), utan måste få ut det på PSN/XBL.

Buggar och lagg? Ja, det finns på konsoller, men du har näst intill ingen möjlighet att fixa det själv, utan är beroende av att spelföretaget gör det åt dig, vilket brukar ta tid. En begränsning jämfört med PC, där community hotfixar och sådant finns.

Jag ser inte hur dina argument kan vara i fördel för konsollerna.

Andelen buggar/patchar på konsoll kan ju knappast jämföras med mängden till PC. Att ett konsollspel skulle behöva patchas för att det inte fungerar som det ska är ju betydligt mer ovanligt än till PC. Patchar med förbättringar m.m. däremot är en annan sak, men ändå inget man behöver oroa sig för ens i närheten av motsvarande på PC.

Och visst, lagg finns, men inte heller det i närheten av en PC. Allt som behövs för att en PC ska balla ur totalt kan ju vara någonting så banalt som att man glömde stänga av mediaspelaren eller att man inte uppdaterat sin fyrahundraelfte drivrutin för ompfte gången.

Så visst, samma fel finns på PC och konsoll, men jämför man skalan så snackar vi ju inte ens david och goliath utan mer lekstuga vs. empire state building.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jo, småfel kan ju finnas på båda plattformarna men de allvarligare felen är nog vanligare på PC.
Som att FUCKING JÄVLA Sims 3 vägrar fungerar på min dator! GAH!

Så... hade det varit en konsoll så hade inte problemet existerat.
Olika programvaror och spel hamnar inte i konflikt på en konsoll på samma sätt som de uppenbarligen kan göra på en PC.

Men ändå. Jag föredrar PC i mångt och mycket ändå.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Ja det kanske är lite mer "problematiskt" med PC men om man tänker just hur stora möjligheter man har med ett PC förutom just spel så väger det nog rätt så mycket ändå

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anilusion
Nej, du slipper varken lagg, buggar eller patchar på konsoll. Visst, patchar sköts automatiskt, men de kommer också väldigt sällan eftersom utvecklaren inte bara kan lägga upp det på sin egen hemsida (pc), utan måste få ut det på PSN/XBL.

Buggar och lagg? Ja, det finns på konsoller, men du har näst intill ingen möjlighet att fixa det själv, utan är beroende av att spelföretaget gör det åt dig, vilket brukar ta tid. En begränsning jämfört med PC, där community hotfixar och sådant finns.

Jag ser inte hur dina argument kan vara i fördel för konsollerna.

Det var inte direkt ett argument i fördel till konsoller, det var mest jag som förklarade hur jag ser det hela.

Jag har aldrig varit med om en större bugg i ett spel som gjort det ospelbart på en konsoll. Jag har varit med om det 1000ggr på PC dock.

Och jag skrev ju massor med exempel om spel som laggar på konsoll?
Det är bara inte lika ofta...

EDIT: För att klargöra än en gång, jag gillar både konsoller och PC!!!
Men jag tycker att det är lite som att jämföra bilar med tåg, helikoptrar med flygplan, båtar med vattenskotrar...

De har massvis med likheter, men fler olikheter...

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

Många anledningar till att det inte funkar har med kopierings skydd att göra.

och det är mer lagg på konsolerna... både online och fps mässigt

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Ja det kanske är lite mer "problematiskt" med PC men om man tänker just hur stora möjligheter man har med ett PC förutom just spel så väger det nog rätt så mycket ändå

En PC är så mycket mer mångsidig och bättre i de allra flesta aspekterna jämfört med konsol. Men ifall man enbart bryr sig om just spel så har ju de "övriga onödiga funktionerna" absolut inget värde.

Jag är faktiskt lite irriterad över att de inte kunde släppa en version av XBOX 360 eller PS3 som enbart kan användas som SPELkonsol... till ett billigare pris. Istället för att klämma ut de olika versionerna som finns idag... där skillnaden enbart är "tillbehören".

Permalänk
Medlem

Hehe, en sån här tråd man kan argumentera i evighet på.

__PC__
Fördelar: går att skräddarsy, speldator starkare än konsoler, går att göra en massa på, snyggare spel om man har hårdvara till det, enkelt o byta delar.

Nackdelar: dyrare än konsoler, måste uppgradera för att få snygga spel att flyta, krångligare att dra med om man vill spela lite här o var, mycket som kan gå fel/krångla, inte lika många spel att välja på.

__Konsol__
Fördelar: inget krångel (plug&play), behöver aldrig uppgradera, behöver inte installera spel (förutom PS3 då), får snyggare och bättre spel hela tiden, oftast väldigt kraftfulla vs PC vid release, kan spela upp mer och mer media, mindre krångel än PC att dra med till kompisar och spela.

Nackdelar: går inte att göra så mycket på dom, kan inte göra något med delarna, inte lika snygga spel som till en stark PC, inte lika bra med vissa typer av spel.

Alltså jag gillar både konsol och pc, men kan inte säga att nån är bättre än den andra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Ett arcade kostar 1700 spänn i butik och lirar alla nya spel laggfritt med schysst grafik. Vad krävs i pengaväg för att få en pc som gör det? 8-9 lax. Räcker det ens?

Sen ska de meckas med uppdateringar, drivers till ljudkort, grafikkort osv.
Visst, boxen har haft sina probs med RROD men bortsett från det så går det inte komma ifrån att 360:n i dagsläget är numero uno när det gäller pris/prestanda.

I med skivan och lira.

Kan man få spelet att se bättre ut på en PC?
Absolut men det kostar 5 ggr så mycket.
Sen är det ju inte så roligt att sitta 4-pers på en pinnstol framför en 17" flatscreen och lira NHL när man kan sitta i soffan framför 110" duken.

Nästa fråga man ska ställa sig är om spelet behöver vara så mkt snyggare än vad exempelvis Gears2, NHL09 och Assasins Creed 2 är?
Crysis är ju skitsnyggt när man ser det maxat men det är fortfarande ett pisspel. Då är det föga tröst att man pröjsat 15 papp för att få det att se så bra ut som möjligt.

Det enda negativa med konsollen är att man troligtvis går miste om Daiblo 3.

Svaret till TS blir JA alla (nästan iaf) spel går att få snyggare på PC men det är fan inte värt det.

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
Ett arcade kostar 1700 spänn i butik och lirar alla nya spel laggfritt med schysst grafik. Vad krävs i pengaväg för att få en pc som gör det? 8-9 lax. Räcker det ens?

Förutom konsolen så behövs ju en tv eller projektor också... helst någon full-hd-modell givetvis. Det får man ta med i beräkningen.

De flesta verkar ta för givet att alla har en tv.

Permalänk
Medlem

Kan säga att min pc inte kostade mycket alls, kan man klocka så är det lungt.
presterar waay över xbox 360.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|