Permalänk

SPDIF Problem

Jag har ett problem med att få med ljudet via hdmi.
jag har listat ut att man måste använda sig av en SPDIF kabel från grafikkortet till moderkortet, men nu till problemet:

Dom SPDIF kablarna man fick med är 2 pin till 2 pin (Gainward GTX260 & Asus GTS250 DK) och båda mina moderkort (Gigabyte Ep35-ds4 & Msi p35 platinum) har 3 pin för ljudet, hur ska jag koppla ? ska jag använda mig av en annan kabel ?

tack på förhand / Simon

Permalänk
Medlem

Är inte 3-pins.
På ditt Gigabyte:

Röd ring är var du tror det är, grön pil var det ska vara.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

aha, den missade jag i manualen :/ samma sak med msi kortet ? tack så jätte mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

MSI vet jag inte, hade bild på detta, men är väl bara att titta efter?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jag kikade i manualen men jag hittade bara 3 pins spdif kontakt.
Jag kom på att det inte spelar någol roll med MSI kortet då jag kör ljudet via förstärkare.
Tack så jätte mycket för hjälpen med Gigabyte kortet i alla fall

Permalänk
Medlem

jag har med problem med hur jag sklal sätta min spdif på mitt asus deluxe v2 då spdif kabeln har bara 2 kontakter... men mb:t har 3 pinnar att sätta dessa på...

+5V : spdif/out : GND

så var skall jag sätta mina 2 kontakter?

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
jag har med problem med hur jag sklal sätta min spdif på mitt asus deluxe v2 då spdif kabeln har bara 2 kontakter... men mb:t har 3 pinnar att sätta dessa på...

+5V : spdif/out : GND

så var skall jag sätta mina 2 kontakter?

SPDIF/OUT och GND.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
SPDIF/OUT och GND.

säker? vill inte ha sönder grafikkortet...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Antielefant

Jo, det är de två som sitter ihop, och passthroughkabeln är ofta en helgjuten 2-pin.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jo, det är de två som sitter ihop, och passthroughkabeln är ofta en helgjuten 2-pin.

tackar tackar... det funkar...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road