Automatiskt ladda websida periodiskt (Linux)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Automatiskt ladda websida periodiskt (Linux)?

Jag har ett litet problem:
Jag använder Wordpress för några bloggar på en egen webserver och Wrodpress har en funktion för att schemalägga aktiveteter (publicering av inlägg, backup, etc), som de kallar wp-cron.

Till skillnad från "riktig" cron så förstår jag det som att när en bloggsida laddas så kollar ett av PHP-scripten ifall den nuvarande tiden har passerat tiden för någon/några av de schemalagda aktiviteterna - ifall tiden har passerat så utförs aktiviteten.

Detta innebär att om t.ex. en backup ska tas 03:00 och 15:00 varje dag, men ingen laddar någon bloggsida, så kommer det att hända senare. Om Kalle laddar en sida kl 08:39, men ingen har gjort det mellan 03:00 och 08:39 så blirt backupen 08:39.

Jag tror dessutom att man måste ladda en sida två gånger för att se ett inlägg som schemalagts (vilket verkar lite onödigt, den borde köra wp-cron-scripten först, sen skapa sidan som visas, kan man tycka).

Hur som helst, det triggas igång lite titt som tätt vi oregelbundna tider, jag antar att det är sökspindlar som läser sidorna, men jag skulle vilja att jag kunde styra över detta själv genom att på något sätt ladda sidor automatiskt med något visst tidintervall, t.ex. 1 minuts mellanrum.

Jag är inte intresserad av att se resultatet, bara trigga igång wp-cron.

Jag vill helst köra detta på samma maskin som kör webservern (Apache2) och OSet är för tillfället Ubuntu 8.10.

Jag har funderat i banor av cron-jobb som kör något script, kanske något som startar en webläsare med en given URL och sedan dödar processen efter några sekunder eller så. Alternativt en liten enkel applikation som gör en HTTP-access...

Någon som har något klipskt förslag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Jun 2005

schemalägg wget eller curl eller någon annan utility att hämta sidan och dumpa den till /dev/null om du inte vill se resultatet. Se respektive applikations man-sida för detaljer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogås, Stockholm
Registrerad
Maj 2003

crontab är din vän!

+ wget/curl!

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2003

Aha! Tackar! Visste inte att det fanns sånt där.

EDIT:
Kom att tänka på en sak nu - undrar ifall det här f""kar upp statistiken på bloggen, jag antar att statistikfunktionen (använder den från wordpress.com) filtrerar bort träffar från samma IP-adress eller från en LAN-adress...

Ifall det inte blir bra för statistiken så kanske det kan gå att på något sätt få PHP-scriptet att köra ändå?

EDIT 2:
Verkar funka lysande med följande i crontab:

* * * * * /usr/bin/wget -q -o /dev/null -O /dev/null http://min_site

Thx a lot!