Gigabyte lanserar passivt kylt Geforce 9800 GT

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Gigabyte lanserar passivt kylt Geforce 9800 GT

Taiwanesiska Gigabyte kommer med ett oväntat tillskott. Den gamla långköraren Geforce 9800 GT uppgraderas med passiv kylning och Ultra Durable-teknik.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Okt 2007

lite sent kanske ?

CPU| i7-7700k MoBo| ASUS Maximus IX hero Ram| Gskill Trident z RGB 3200mhz 32gb GPU| 1080Ti Strix Storage| 2x M.2 ssd samsung 960 1x 500gb 1x 250gb 1x500gb samsung 750 evo 1x6tb hdd baracuda Cooler| Kraken x62 PSU| EGVA Supernova g2 850w
Display|Asus ROG Swift PG278QR ASUS PB278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2006

Ser ut att vara en fin kylare, men på ett ointressant kort..

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Passivt kylda kort - me like!

Fast det passivt kylda Radeon HD 4850 från Gigabyte är väl i så fall ett hetare kort.. i dubbel bemärkelse.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

fet kylare som krävdes för att kyla kortet passivt då.
undrar om de tänker köra den på andra kort.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Nov 2007

Bra idé! men till fel kort ^^

I reject your reality and substitute my own.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet

haha du tog orden ur min mun :D:P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Bara bunta fast en 120mm fläkt så har man en riktigt nice kylning

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ockelbo
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet

Theres no place like 127.0.0.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

om ni kollar noga på kartongen så står de att de ska ha DUBBLA HDMI kontakter... de e ju rätt så fett ändå... känns som kortet är tänkt till stora HTPC's och sånt...

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001

Känns lite efter att lansera ett sånt oprisvärt och gammalt kort med så dyr kylning. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Lite noobfråga för er experter kanske..
Men då jag kollar efter delar för att bygga en så tyst dator som möjligt, bör jag satsa på ett sådant kort eller ett 4850 som är passivt kylt?

Om man jämför korten så är väl 4850 ett snabbare kort rent allmänt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbgz
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Men då jag kollar efter delar för att bygga en så tyst dator som möjligt, bör jag satsa på ett sådant kort eller ett 4850 som är passivt kylt?

japp, eller ännu bättre.. 2 st 4770 i crossfire där du får en prestanda likvärdig ett gtx 280 för ~2000:-

ninoscript :: i7 2600k @ 4.2 ghz | corsair vengeance 1600 mhz 16gb | EVGA supernova G2 850w | 3x 256gb SSD | Amd radeon 390x OC | asus z68-v pro | fractal design r3 | asus xonar dx | beyerdynamics MMX 300 | qpad CT large | qpad 5k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Yepp du ska ha dne 4850 ati kortet dells för den är typ 20% snabbre och dels för att ati lämpar sig bäst som htcp

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Med tanke på att HD4850 slår 9800GTX+ så är det rejält mycket bättre för pengarna än 9800GT. Ska det bara var en tyst dator eller ska den ha en speciell funktion? typ stå vid TVn? För HD4850 har ju surroundljud via HDMI sladden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
4000m.ö.h
Registrerad
Okt 2007

Tycker det är bra med fler passiva kort. sitter själv med gigabytes passiva 4850 som jag är mycket nöjd med

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Ett passivt kylt HD4770 skulle vara ett bättre alternativ.
Presterar bättre, är rejält effektsnålare och dessutom billigare.
Dessvärre har det inte släppts någon passiv variant ännu (vad jag vet).

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Med tanke på att HD4850 slår 9800GTX+ så är det rejält mycket bättre för pengarna än 9800GT. Ska det bara var en tyst dator eller ska den ha en speciell funktion? typ stå vid TVn? För HD4850 har ju surroundljud via HDMI sladden.

Senast jag kollade var de ungefär lika snabba beroende på spel.

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 24 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD, 2x Cheetah SAS 15k RPM, 2x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Sep 2007

Jag väntar också på ett passivt 4770, men stackarn artikeln handlar om ser mer ut som en brödrost än ett grafikkort. Man undrar ju hur de tänkte när de såg hur stor den blev. Men det är ändå trevligt att se fler passivt kylda kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2008

vore nice med passiv kylning på samtliga high end cards, drygt med oljud från burken...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Botkyrka, Stockholm
Registrerad
Jul 2001

passiv kylning på high end kort går tyvärr inte, men jag hade velat se mer passiv kylning på mid-range kort...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbis85
vore nice med passiv kylning på samtliga high end cards, drygt med oljud från burken...

Å andra sidan finns det ju gränser för hur mycket effekt du kan kyla bort passivt (utan ha en tegelstensstor kylare och en lufttunnel som chassi )

Men mer fokus på tysta kyllösningar på high-end kort även i original skulle vara trevligt (aktiva kyllösningar menar jag nu).

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
passiv kylning på high end kort går tyvärr inte, men jag hade velat se mer passiv kylning på mid-range kort...

Jo då, det går allt.

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Senast jag kollade var de ungefär lika snabba beroende på spel.

Jo det kan stämma. Kanske mer diplomatiskt att uttrycka sig så om inte annat. Beror ju helt på vilken drivrutin man kör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2002

Sparkle har ju haft sin 9800GT Coolpipe ute hur länge som helst, så jag kan ju inte se något direkt nytt med det här. När jag köpte mitt, för kanske 7-8 månader sedan, så var det ju ett ganska ku kort. Att se Gigabyte släppa samma nu känns ju nästan som en inbjudan till häckel.

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bälgviken
Registrerad
Apr 2007

Har sedan ett bra tag kört med mitt 8800GT (eller får man kalla den 9800GT numera?), moddat med ett Accelero S1 plus en Nexus 120mm på 7 volt. Fläkten behövs eg inte, å andra sidan är den nästintill ljudlös. Enda nackdelen är väl att grafikkort och kylning tar totalt fyra platser på moderkortet...

Håller ut med detta ett tag till, får se när nästa någorlunda energisnåla och högpresterande kort dyker upp...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Nacka
Registrerad
Feb 2007

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Ärligt talat, 9800GT är SÅ 2007

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Ärligt talat, 9800GT är SÅ 2007

Eller kanske 2008, i.o.m. att det kom i mars förra året.....

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Eller kanske 2008, i.o.m. att det kom i mars förra året.....

Det kom i oktober 2007.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det kom i oktober 2007.

8800GT kom i oktober 2007, 9800GT kom i mars 08, vad jag vet. Att det sedan mer eller mindre var ett ompacketerat 8800GT är en annan sak. Dock så kom relativt snart (april-maj?) ut 55nm-versioner med stöd för Hybrid Power o.s.v. T.ex. just Sparkles passivt kylda 9800GT Coolpipe som jag nämnde tidigare.