Corsair lanserar rymlig solid state-enhet

Permalänk

Riktigt trevligt att SSD börjar komma upp i denna storlek, synd på priserna dock.

Har dock några kronor över och undrar vilken disk ni skulle rekommendera för runt 3000 kr?

Permalänk
Avstängd

Kul att det händer nåt på datorns slöaste sida! blir nog par ssd diskar när jag bygger nytt igen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
M64-modellen är baserad på jmicron JM602B kontrollern, precis som OCZ Core V2, Solid, Apex; SuperTalent MasterDrive; m.fl.; m.fl.

Och det är inget man ens ska ta med tång i. Vet inte hur denna Corsair är, men OCZ Vertex och Intel X25-M/E är de enda som är värda att köpa.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

6800kr?
Kan man ju bygga en hel dator för.
Kommer dröjja innan jag köper en SSD iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
6800kr?
Kan man ju bygga en hel dator för.
Kommer dröjja innan jag köper en SSD iaf...

äh nördksatt är den enda skatten jag glatt betalar

Permalänk
Medlem

Disksidan är väl det enda som inte utvecklats de senaste 20 åren så det är på tiden att något händer. Vad var det för trim-kommando som nämndes i artikeln?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
6800kr?
Kan man ju bygga en hel dator för.
Kommer dröjja innan jag köper en SSD iaf...

Visst är det en del pengar men väldigt många har inga problem att spendera liknande summor på tex en i7 med MB och ram.

Jag kommer dock ihåg hur jag tänkte när jag var yngre, att "det viktigaste var att man kunde spela senaste spelen så länge som möjligt på grejorna eftersom det var det enda som gick tungt".
Nu för tiden bryr jag mig nästan lika mycket om att datorn är rapp att jobba med men jag är medveten om sånt verkar/känns/är helt betydelselöst för antagligen en majoritet. Ganska många hoppas ju att man ska bli impad av deras nya dyra laptop som de är skitnöjda med själva, som är så packad med bloat-ware och 200 "skojiga gratisspel och program som visst gjorde om explorer lite" att den känns som en celeron 433 med vista installerat typ.

Hade jag trott att prisersna och prestandan på SSDs inte skulle förbättras speciellt snabbt hade jag antagligen haft ett par Intel SSDs vid det här laget personligen.

Permalänk

Men 6800kr för 256GB är ju billigare än OCZ Vertex 250GB för 8400kr. Så en av dessa fast 64GB för 1/4 av priset skulle jag köpa. Om det nu visar sig att den klarar av läsning och skrivning av små filer lika bra som konkurrerande diskar.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln så har 256 GB varianten en kontrollkrets från Samsung så den ska klara av små filer bra också, dock är den dyr. Enligt vad andra skrev så har 64 GB varianten en kontrollkrets från JMicron vilket betyder sämre prestanda för små filer.

Till slut måste väl även JMicron komma med en kontrollkrets med hyfsad prestanda för små filer också.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Med stor risk för att verka tjatig så vill jag påpeka att det fortfarande är fantasipriser på SS-diskar. Jag längtar verkligen tills man kan köpa dem för under tusenlappen för en 250GB, skulle vara trevligt som systemdisk.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte investera i en systemdisk mindre än 120GB om man ska ha Windows + ett par spel. Har 74GB Raptor för sånt nu och den är kostant full Spelen slukar ju minst 10-15 GB styck nu för tiden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Enligt artikeln så har 256 GB varianten en kontrollkrets från Samsung så den ska klara av små filer bra också, dock är den dyr. Enligt vad andra skrev så har 64 GB varianten en kontrollkrets från JMicron vilket betyder sämre prestanda för små filer.

Till slut måste väl även JMicron komma med en kontrollkrets med hyfsad prestanda för små filer också.

Jo men det hade varit treviligt om de släppte denna modell i olika storlekar typ 32gb, 64gb, 128gb och 256gb. Då hade man ju täckt fler prisklasser och fått fler köpare. Jag är inte intresserad av att lägga 7000kr på ssd i dagsläget, men 2000kr hade jag nog kunnat undvara.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Och eftersom jag inte får editera kommer fortsättningen här...

Patriot Extreme Performance Warp SSD 2.5 SATA V.3 128GB är nog den som känns mest lockande för mig för tillfället. Tillräckligt stor, snabb (dock inte snabbast, men det lär ju räcka) och bra pris/GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fhein
Och eftersom jag inte får editera kommer fortsättningen här...

Patriot Extreme Performance Warp SSD 2.5 SATA V.3 128GB är nog den som känns mest lockande för mig för tillfället. Tillräckligt stor, snabb (dock inte snabbast, men det lär ju räcka) och bra pris/GB.

jmicron

http://www.hardwarezone.com/ourvoice/blog/in_the_zone/spotlig...

Permalänk
Medlem

Ah, då blir det nog till att vänta ett tag till

Permalänk

HAHAHA xD

Såg nyss att rubriken har ändrats från "Corsair lanserar stor solid state-enhet" någonting, till "Corsair lanserar rymlig solid state-enhet"

Bra där xD HAHA

Permalänk
Avstängd

HÄR kostar den mycket mindre mot i Sverige.

http://cgi.ebay.com/OCZ-30gb-vertex-series-2-5-SATA2-SSD-OCZS...

Tjäna 800kr inkl frakt mot och köpa den i Sverige, Endast standarimportavgift på 150kr tillkomm skickas som brev med försäkring tog en vecka. Mycket nöjd

Fast jag köpte 60gbaren kostar 230$ inkl frakt. 8-900kr mot billigaste i Sverige.

http://msga.se/?s=skryt
Här är den på Nvidia 8200, 730S chipset. Intels ska vara bättre prestanda sägs de

PS Kolla OCZ forum efter info samt ssdtweaker.exe och writer.exe

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd

Fortfarande inte värt och köpa ssd då priset inte är en höjdare / Gb.

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en sån här med en femtedel av utrymmet och halva prestandan till en tiondel av priset.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en sån här med en femtedel av utrymmet och halva prestandan till en tiondel av priset.

Tja de finns slöare billigare diskar,
TEX har pqi en med read 150 write 70 som kostar 130 $ @ ebay.
Inte riktigt 680kr men nästan 60 gb tom 10 gb mera

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Ursäkta om jag är trög, men får ändå inte riktigt ihop det

NCQ handlar ju faktiskt om att läsarmen ska kunna plocka filer i fel ordning (alltså inte den ordningen du har anropat filerna i, men mer rätt i hur filerna ligger placerade på skivan så att inte läsarmen behöver åka fram och tillbaks flera gånger) i ett svep och sen flytta om dom i cacheminnet så dom hamnar rätt, om jag inte har missuppfattat det hela.

Att köa uppgifter till disken har väl hårddiskarna kunnat göra innan NCQ?

Så kort sagt, den skillnaden jag ser på vanlig kommandoköande och NCQ är att NCQ kan ta filerna i "fel" ordning och vinna några svep med läsarmen på detta.

Eftersom det inte finns någon läs/skriv-arm med i bilden när vi snackar SSD så kan den ju inte svepa över minneskretsarna och ta upp filerna i en särskild ordning, eller hur?

Eller kan SSD diskar dra fördel av att ta "närliggande" filer i samma
minnesmodul innan den går över till en annan modul t.ex?

SSD diskar är snabbast på random read DVS när filerna är sprida högt och lågt på disken. En av anledningar till att man inte ska deframentera en ssd iaf inte med ett program som inte är skrivet för ssd. Buffer se till o skaffa en ssd med minst 32 mbs cache. Läs på innan du köper de före vertex serien och intel x-25 är faktigst inte mycket och hänga i granen

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?f=18...

De är såklart mycket OCZsnack men de flesta diskar är snarlika med lite olika kontrollers
MEra matnyttigt

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5523...

Visa signatur

Harry