VAR får jag svar på svåra frågor? Konsult?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008

VAR får jag svar på svåra frågor? Konsult?!

Nu är det såhär att jag skulle vilja få någon typ av copyright tillstånd av vissa ägare av videomaterial så att jag har rätt att lagligt publicera det på exempelvis Youtube.

nu är det bara det att jag vet inte vart jag ska vända mig till, kostar det pengar att få tag på copyright och isåfall hur mycket?

finns det någon som skulle kunna hjälpa mig för jag vet att det är i stort sett omöjligt att få tag på om man frågar de stora företagen, (ex viacom, UMG, SME, WMG etc)

om någon vet nått om dehär så skulle de varit jätte schyst av er o hjälpa mig!!

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004

Typ att du vill ha ett tillstånd från Warner Bros som gör att du får visa delar av ett Bugs Bunny-avsnitt på Youtube?

I så fall hoppas jag du har ett bra skäl för att vilja göra detta (typ en affärsidé som kommer att generera x antal hundra tusen) för det kommer att kosta både pengar och tid. Naturligtvis behöver du ha ett företag för att köpa visningsrättigheter, de gör knappast affärer med privatpersoner.

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Typ att du vill ha ett tillstånd från Warner Bros som gör att du får visa delar av ett Bugs Bunny-avsnitt på Youtube?

I så fall hoppas jag du har ett bra skäl för att vilja göra detta (typ en affärsidé som kommer att generera x antal hundra tusen) för det kommer att kosta både pengar och tid. Naturligtvis behöver du ha ett företag för att köpa visningsrättigheter, de gör knappast affärer med privatpersoner.

okej det jag misstänkte.. japp jag kommer tjäna en del på det, beroende på hur mkt follk som kollar på klippen.

Men det är inga filmer vi snackar om här, det är äldre live uppträdanden av en viss artist.

sammanfattning: det är i stort sett omöjligt att jag får denna typ av rättighet? det är annars viacom som äger det mesta i slutändan, men jag vet ju att dom har mindre underföretag som arbetar ihop med dom..

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
okej det jag misstänkte.. japp jag kommer tjäna en del på det, beroende på hur mkt follk som kollar på klippen.

Men det är inga filmer vi snackar om här, det är äldre live uppträdanden av en viss artist.

sammanfattning: det är i stort sett omöjligt att jag får denna typ av rättighet? det är annars viacom som äger det mesta i slutändan, men jag vet ju att dom har mindre underföretag som arbetar ihop med dom..

Så du ska tjäna pengar genom att många kollar på klippen genom Youtube? I så fall behöver du nog även betala Youtube en del pengar.

Ska du inte göra något med klippen utan bara erbjuda dem på nya ställen där de inte finns tidigare? Glöm det, i så fall kan ju Viacom lika gärna göra detta själva utan att behöva ge dig en bit av kakan.

Sorry att jag är lite kritisk men den här idén låter inte så bra än så länge...

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Så du ska tjäna pengar genom att många kollar på klippen genom Youtube? I så fall behöver du nog även betala Youtube en del pengar.

Ska du inte göra något med klippen utan bara erbjuda dem på nya ställen där de inte finns tidigare? Glöm det, i så fall kan ju Viacom lika gärna göra detta själva utan att behöva ge dig en bit av kakan.

Sorry att jag är lite kritisk men den här idén låter inte så bra än så länge...

hehe kan förstå att du tycker det, men det är faktiskt gratis att få "partnership" på youtube och det finns follk som tjänar stora pengar på den typen av annonsering. annonserna ägs av google, och ju fler som klickar på dom ju mer pengar får du.

hade jag fått rätt till de här klippen hade jag blivit partner direkt utan tvekan, och därtill kommer tusentals prenumeranter o miljontals visningar. sen så låter ju inte viacom follk ladda upp klipp på YT längre, så det betyder att follk bara kommer att se just mina videoklipp och det tjänar jag bara ännu mer på.

jag vetifan, tjäna pengar hade jag gjort men viacom är nog lite svåra ändå..

Trädvy Permalänk
Korsordsguru
Plats
Göteborg/Uppsala
Registrerad
Apr 2002

Det du vill göra är att kontakta copyright-innehavaren av materialet och presentera din idé utförligt och fråga vad de vill ha i ersättning. Om det blir en deal så kommer de/personen skriva på en så kallad release form där det står att innehavaren ger dig rättighet att använda ett visst material under överenskomna villkor o.s.v. Googla på t.ex. "video release form" för att hitta exempel på hur dessa dokument kan se ut.

Med just Viacoms material känns det dock väldigt tveksamt. Om de ska sälja material till en tredje part som kommer göra det tillgängligt på t.ex. YouTube vill de nog ha mer betalt än vad de själva skulle kunna tjäna på att lägga upp materialet direkt i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Det du vill göra är att kontakta copyright-innehavaren av materialet och presentera din idé utförligt och fråga vad de vill ha i ersättning. Om det blir en deal så kommer de/personen skriva på en så kallad release form där det står att innehavaren ger dig rättighet att använda ett visst material under överenskomna villkor o.s.v. Googla på t.ex. "video release form" för att hitta exempel på hur dessa dokument kan se ut.

Med just Viacoms material känns det dock väldigt tveksamt. Om de ska sälja material till en tredje part som kommer göra det tillgängligt på t.ex. YouTube vill de nog ha mer betalt än vad de själva skulle kunna tjäna på att lägga upp materialet direkt i alla fall.

okej tack för att du förtydligar detta en aning! om det är någon som skulle vilja gå lite djupare i detta ämne som har lite erfarenhet (som exempelvis DaLys) och vill lägga en timme eller 2 till detta och försöka hjälpa mig med att få igenom mitt förslag till viacom, kan jag erbjuda 200 kronor eller mer rätt in på ert paypal konto när det passar er.

pass på!