Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2003

Projektrapport

Tjenare!

Läser en 15p projektkurs på högskolan och behöver skriva en rapport över vad jag och polaren har gjort. Dock kommer ingen av oss ihåg hur en riktig rapport ska se ut med inledning, abstrakt osv.
Är det nån som har en rapport man kan få titta på eller en mall/lathund och tips och tricks? Det skulle hjälpa mycket.
Projektet har gått ut på att planera och implementera ett nytt nätverk för ett företag. Så det är mycket saker som IP-planer, topologier och configurationer som ska med.

/P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Re: Projektrapport

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Tjenare!

Läser en 15p projektkurs på högskolan och behöver skriva en rapport över vad jag och polaren har gjort. Dock kommer ingen av oss ihåg hur en riktig rapport ska se ut med inledning, abstrakt osv.
Är det nån som har en rapport man kan få titta på eller en mall/lathund och tips och tricks? Det skulle hjälpa mycket.
Projektet har gått ut på att planera och implementera ett nytt nätverk för ett företag. Så det är mycket saker som IP-planer, topologier och configurationer som ska med.

/P

Det kanske fungerar med:

1) Inledning
Syfte - Frågeställningar (Varför har ni gjort projektet, vad var det ni ville lösa för problem)
Teori och metod (Utgick ni från en befintlig teori. Om inte , vad var er metod för att arbeta med projektet)
Avgränsningar och källor (Hur avgränsade ni er, tidsmässigt, specifik fokus på någon slags yttring eller företeelse)
Disposition (kort kommentar till själva huvudtextens rubriker som följer efter dispositionstexten (mycket kortfattat))

2)
Huvudtext indelad i rubriker. (Beskriv hur projektet fortlöpte och svårigheter samt lösningar och resultat.)

3) Avslutande diskussion

reflektioner (här kan du ta upp ny information och diskussion som uppkommit samt själva projektet i huvudtexten i korta drag.)

Sammanfattning (inget nytt framkommer, vad kom ni fram till och har projektet varit givande. Har det uppstått nya problem/frågeställningar)

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Dessa formalia kan göra en galen alltså. Man anar inte vilka små ettriga fel man hittar i ordbehandlingsprogrammen som verkar triviala innan man bara måste få till det. Jag förstår inte hur skrivmaskinsgenerationen klarade sig utan automatiska fotnots-system som anpassar sig efter klipp och klistra.

Förutom det så försöker man ändå göra det lite halvfint med "ibid." osv (jaja egentligen ska man inte använda dem just pga automatisk förflyttning) man blir ändå sugen för det ser så fint ut och javisst... mycket riktigt så är alla fotnötterna fel. Vidare så finns det en ond gudom någonstans som finner det otroligt roligt att se till att om man nu måste tillföra något till ett stycke så kommer detta att göra att en annan rubrik någon annanstans hamnar på nedersta raden i textdokumentet , alltid alltid alltid.

osv osv osv...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001

Jag gick iofs över till en ordbehandlare som sköter det där triviala åt mig, men jag har ryktesvägen hört att word ska klara referenshantering relativt automagiskt nuförtiden också. LaTeX må ha en inlärningströskel, men när den är överbryggad så sparar man ganska snabbt in tiden iom att man inte längre spenderar halva tiden med att svära över layoutande.

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Jag gick iofs över till en ordbehandlare som sköter det där triviala åt mig, men jag har ryktesvägen hört att word ska klara referenshantering relativt automagiskt nuförtiden också. LaTeX må ha en inlärningströskel, men när den är överbryggad så sparar man ganska snabbt in tiden iom att man inte längre spenderar halva tiden med att svära över layoutande.

Visserligen, men fler borde skänka en tanke till de studenter som fick ha skrivmaskin till sådant här. Jag vågar inte tänka på vilka problem det måste ha inneburit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2003

Tack tack för svaren. Då har jag lite att göra en tid framöver *urk*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
fotnötterna

måste bara vara lite ordmärkarbögig och fråga om du säger pianonötter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
måste bara vara lite ordmärkarbögig och fråga om du säger pianonötter

Du kan få kalla det ett akademiskt skämt om du vill. Jag måste ha något att roa mig med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2006

Är det bara jag som finner att liu-mallen uppmanar till grovt orbajseri?

nvm jag skummade igenom det igen och min förra åsikt stämmer inte överrens med min nuvarande

MSI Z77A-G43 | Intel i5-3570K 4.2GHz | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | GeForce GTX 1070 | ADATA SU800 128GB SSD | Hitachi HDP725050GLA360 500GB | Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 4TB | SB XtremeGamer | Corsair TX650W | 24" XL2411T 120hz lightboostad