Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Är inte GT120 ett omdöpt 9500GT som är ett omdöpt 8600GT xD?

Ja det ar vall nogonting sadant

Sa vad ar problemet

Kolla om nagan har pa forumet kan kolla upp vad det ar for kort i grunden

Om det nu skulle vara sa att Nividia har dopt om gamla generationers kort till nya vilket later helt absurt for sa sviniga kan ju ingen vara inte ens Nvidia

Och om sa ar fallet sa skulle jag ha printat ut det pa papper och visat det for butiken och hotat med polisen konsumentombudsmannen arn fan o hans mormor for bedrageri

Visa signatur

ola33

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola33
Ja det ar vall nogonting sadant

Sa vad ar problemet

Kolla om nagan har pa forumet kan kolla upp vad det ar for kort i grunden

Om det nu skulle vara sa att Nividia har dopt om gamla generationers kort till nya vilket later helt absurt for sa sviniga kan ju ingen vara inte ens Nvidia

Och om sa ar fallet sa skulle jag ha printat ut det pa papper och visat det for butiken och hotat med polisen konsumentombudsmannen arn fan o hans mormor for bedrageri

Jo, just så "sviniga" är nVidia, och det är inte första gången, och säkerligen inte sista heller

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Ditt nätagg kommer att räcka. Folk tenderar att underskatta nätagg väldigt mycket här på Sweclockers. Endast det dyraste är gott nog åt dem. "Dåliga" nätagg i dagens märkesdatorer brukar klara mer än vad folk tror.

trodde jag också tills endag när min gammla dator blev grillad

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

håller med de tidigare, köp ett 4770, kommer räcka ch bli över inte stor skillnad från gts 250/hd 4850

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Vad har det för betydelse vad korten heter, eller ifall Nvidia återanvänder äldre kretsar? Det är väl ändå prestandan som räknas? Hur svårt är det att sätta sig och kolla upp vad som erbjuds i de olika korten? Svinigt är däremot alla tillverkares ständiga bluffande med grafikminne. Man tar en skitkrets, smäcker på ett fetingstort minne, och kränger ut det till ovetande folk. Vitskjortorna på Siba och Onoff står sen och kränger skiten som bästa spelkort, för de har ju minsann 1Gb grafikminne. Ingen berättar för köparen att det ofta är långsamt minne, eller att kretsen är så slö, att man inte har någon nytta av minnet. Det är lurendrejeri om något.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Jag skrattar inte, jag blir så arg när dom använder falsk och vilseledande marknadsföring, aaaaaarrrrgggg.

Jag förstår att trådskaparen är besviken om han trott att han köpt en spel burk.

Bara för att det är 1 GB grafik minne så kan man inte tro att det är en dator för att köra farcry 2 0ch crysis på shyssta upplösningar.

Kollade netonnet markandsföring på denna. ABSOLUT INGEN FALSK MARKANDSFÖRING.

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=152303&sid=1003243&SpaceC...

Tips är att dunka kortet på blocket, och köp ett HD4770.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem

Anledningen att dom har 1Gb ram på GT 120 är för att lättare lura kunder som inte är insatta i namnscemat, detta grafikkort kommer att vara vanligt på Elgiganten,OnOff och andra stormarknader.

netonnet skriver kraftfull allround dator som även passar till spel, jag tycker att kraftfull kontors dator passar bättre.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med, det är inte falsk marknadsföring, där står inte att det är en speldator.
Man skall komma ihåg att de flesta märkesdatorer i dessa prisklasser har alltid sugiga graffekort, tyvärr

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Lol, exakt samma dator som är i elgigantens nyaste tidning.

Dom skryter med: "hela 1gb grafikminne!"

Som att det spelar någon roll när kortet suger...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag blir arg är att många fler än trådskaparen köper en dator för 8000kr och sedan upptäcker att den inte fungerar för spel och därefter lämnar datorn till något företag för att fixa detta och för det får dom betala 2000kr eller mer.

Det betyder att dom har betalt 10000kr för att den skall fungera som dom har tänkt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

cpu och minnet är bra(kane kan du klocka lite med?)

som alla säger 4770 bör du satsa på!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birge
Lol, exakt samma dator som är i elgigantens nyaste tidning.

Dom skryter med: "hela 1gb grafikminne!"

Som att det spelar någon roll när kortet suger...

som sakt spelar inte så stor roll om man har en stor kombi ifall man bara har en flinta bil

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

det borde finnas en standard som måste uppnås för att en dator ska få kallas speldator när den släpps. Eller en prestandauträknare som företagen måste länka till via sina sidor/reklambilagor, som räknar på en skala 1-100 hur bra datorn presterar i spel. Ungefär som prestandatestet av vista. Visst, den kanske inte säger jätte mycket för den inbitne men skulle ändå kunna ge en fingervisning åt vanliga konsumenter som annars blir lurade.
två "speldatorer" för 8000 kronor kan ju diffa hur mycket som helst i spel prestanda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
det borde finnas en standard som måste uppnås för att en dator ska få kallas speldator när den släpps. Eller en prestandauträknare som företagen måste länka till via sina sidor/reklambilagor, som räknar på en skala 1-100 hur bra datorn presterar i spel. Ungefär som prestandatestet av vista. Visst, den kanske inte säger jätte mycket för den inbitne men skulle ändå kunna ge en fingervisning åt vanliga konsumenter som annars blir lurade.
två "speldatorer" för 8000 kronor kan ju diffa hur mycket som helst i spel prestanda.

Varför skulle någon försäljare följa den standarden? Det är ju skitsmart att sälja skitdatorer som "speldatorer" för då kan man ta me betalt.

Permalänk
Medlem

Kan du inte lämna tillbaka skiten?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xXxlGurrAlxXx
Är inte GT120 ett omdöpt 9500GT som är ett omdöpt 8600GT xD?

Nja, inte riktigt så illa. GT120 är ett omdöpt 9500GT helt enkelt. 8600GT har en annan kärna och är ett helt annat, långsammare kort.

Däremot är ett annat kort i GT-serien omdöpt 3ggr nämligen GT130, som först hette 8800GS, sedan 9600GSO och nu GT130 (dock har jag faktiskt aldrig sett ett GT130 någonstans, så de verker inte direkt vara vanliga längre)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Fattar inte varför du inte tittade upp vad delarna i datorn var bra på, innan du köpte datorn - oavsett om du är tekniskt kunnig eller ej.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Varför skulle någon försäljare följa den standarden? Det är ju skitsmart att sälja skitdatorer som "speldatorer" för då kan man ta me betalt.

Tur att inte alla företag tänker som dig. Skojare ska bara bort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Fattar inte varför du inte tittade upp vad delarna i datorn var bra på, innan du köpte datorn - oavsett om du är tekniskt kunnig eller ej.

Snacka om att strö salt i såren...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet undrar jag hurpass dåligt grafikkortet är (NVIDIA GeForce GT120) är..

Det borde väl fungera till enklare spel såsom CS och dyl.

Men just, hur dåligt är det? Om man kan få det förklarat för någon som inte hänger med

OCH, hur mäter man och hur vet man hur bra ett grafikkort är?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett gt120 är ett omdöpt 9500gt, sen får du leta upp resten med hjälp av Google

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

GT120 = 9500GT = 8600GT

Ingen raket prestandamässigt, men funkar helt OK till lite äldre spel som CS.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ett gt120 är ett omdöpt 9500gt, sen får du leta upp resten med hjälp av Google

Åh, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, inte riktigt så illa. GT120 är ett omdöpt 9500GT helt enkelt. 8600GT har en annan kärna och är ett helt annat, långsammare kort.

Däremot är ett annat kort i GT-serien omdöpt 3ggr nämligen GT130, som först hette 8800GS, sedan 9600GSO och nu GT130 (dock har jag faktiskt aldrig sett ett GT130 någonstans, så de verker inte direkt vara vanliga längre)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
GT120 = 9500GT = 8600GT

Ingen raket prestandamässigt, men funkar helt OK till lite äldre spel som CS.

Av någon anledning tror jag mer på WrongTarget än den sistnämnde kvacksalvaren.. Snälla sluta sprida falsk info då du uppenbarligen inte vet vad du pratar om..

Permalänk
Medlem

9500GT funkar faktiskt väldigt bra på 1024/1280-upplösningar och lite mindre skärmar. (17"-19")

Jag rekommenderar HD4850, de har prissänkts till ungefär samma nivå som HD4770 då det blivit något strul med tillverkningen av de sistnämnda.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Av någon anledning tror jag mer på WrongTarget än den sistnämnde kvacksalvaren.. Snälla sluta sprida falsk info då du uppenbarligen inte vet vad du pratar om..

Poängen är att 8600GT, 9500GT och GT120 har i stort sett egenskaper. 32 shader units, 128 bitars minnesbuss och klockfrekvenser inte långt ifrån varandra.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Poängen är att 8600GT, 9500GT och GT120 har i stort sett egenskaper. 32 shader units, 128 bitars minnesbuss och klockfrekvenser inte långt ifrån varandra.

Men det är fortfarande olika grafikprocessorer, alltså olika saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Men det är fortfarande olika grafikprocessorer, alltså olika saker.

Precis som de flesta skillnaderna mellan 8 och 9000-serien, så är skillnaderna väldigt små, och inte relevanta. Jag säger inte att det är samma kort eller ens kärna, men prestandan är så lika att man inte märker skillnad från kort till kort. Dock hade det kanske varit bättre att även skriva 8600GTS, så hade man haft ännu mer lika förutsättningar, då GT120 ligger närmare 8600GT än 9500GT, medans 8600GTS är hyffsat när 9500GT.

8600GT
Shaders: 32
ROPs: 8
Core clock: 540
Shader clock: 1,19Ghz
Men clock: 1,4Ghz
Mem bus width: 128-bit

8600GTS
Shaders: 32
ROPs: 8
Core clock 675Mhz
Shader clock 1,45Ghz
Mem clock 2,0Ghz
Mem bus width: 128-bit

9500GT
Shaders: 32
ROPs: 8
Core clock 550Mhz
Shader clock 1,4Ghz
Mem clock 1,6Ghz
Mem bus width: 128-bit

GT120
Shaders: 32
ROPs: 8
Core clock 500Mhz
Shader clock 1,40Ghz
Mem clock 1,0Ghz
Mem bus width: 128-bit

Som synes här har GT120 i stort sett samma beräkningskraft som de övriga korten, men sämst minnesbandbredd. Frågan är dock om det har så stor betydelse i de här sammanhangen, då inget av dem kommer upp i high-endkortens nivåer. Dock så funkar alla att spela äldre spel med. Som exempel så presterar 8600GT ungefär som ett X1950Pro i lägre upplösningar, och ingen hade problem att spela CS med det när det ansågs som ett bra kort.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

Fattar inte hur det kan vara lagligt för dom stora el kedjorna att sälja sina super gryma spel burkar, det är ju alltid ett skit kort med mycket ram så det ska se bra för icke nördarna. fan i mig falsk marknadsföring.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG