Butikens ansvar vid bindande beställning?

Permalänk
Medlem

Butikens ansvar vid bindande beställning?

Hej!

Jag har nyligen lagt en beställning hos en svensk återförsäljare av datorkomponenter.
Nu visade det dock sig att återförsäljaren ej kunnat leverera produkterna pga. något systemfel.

Kan dom tvärt bryta beställningen? Har jag några rättigheter som konsument?
Tex. ersättning eller krav att dom ska leverera likvärdiga produkter till samma pris?

Beställningen har gått igenom och jag har fått orderbekräftelse.

Help me!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Orderbekräftelse i sig är inget avtal utan brukar först vara när pengar bytt ägare som det ingåtts ett avtal. Men om du binder dig till en order borde det också vara så att de binder sig till att leverera. Kolla med konsumentvägledare.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Är det en klassisk "Uppenbart för lågt pris på produkt"-situation tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Är det en klassisk "Uppenbart för lågt pris på produkt"-situation tro?

Tror snarare de binder kunden till en vara de lovar ta hem till ett visst pris men nu kan de inte ta hem den därifrån och vill inte kännas vid att ha ett ansvar gentemot kunden... men när kunden binder sig tror jag faktiskt det ska ses som ett avtal men var vi kan tro så kanske konsumentvägledare vet.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Orderbekräftelse i sig är inget avtal utan brukar först vara när pengar bytt ägare som det ingåtts ett avtal. Men om du binder dig till en order borde det också vara så att de binder sig till att leverera. Kolla med konsumentvägledare.

En automatisk orderbekräftelse är inte bindande, dvs den skickas automatiskt av systemet med mail. Annars är en orderbekräftelse bindande. Så i detta fallet beror det lite på hur man fått bekräftelsen.
Oavsett så har jag hävdat att jag har rätt till samma pris på en motsvarande produkt de få gånger detta hänt mig. Om det inte rör sig om så mycket pengar så brukar det inte vara några problem och annars kan man ibland få lite rabatt på varan om den motsvarande är dyrare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
En automatisk orderbekräftelse är inte bindande, dvs den skickas automatiskt av systemet med mail. Annars är en orderbekräftelse bindande. Så i detta fallet beror det lite på hur man fått bekräftelsen.
Oavsett så har jag hävdat att jag har rätt till samma pris på en motsvarande produkt de få gånger detta hänt mig. Om det inte rör sig om så mycket pengar så brukar det inte vara några problem och annars kan man ibland få lite rabatt på varan om den motsvarande är dyrare.

Konsumentköplagen har något som heter täckningsköp som jag tror du skulle ha haft nytta av. Du ska nämligen inte behöva betala någon mellanskilnad för en likvärdig produkt.

Så köper du en produkt och den skulle gå sönder och inte kan repareras och de inte längre har den produkten och inte heller vill erbjuda dig en bättre kan du göra ett täckningsköp. Dvs köpa produkten i en annan butik (självklart ska det böras med omsorg så det inte blir dyrare än nödvändigt) och sedan kräva första butiken att betala både det du betalade till dem pluss vad mellanskilnaden är upp till det du nu behöver betala i den andra butiken.

Har själv haft en tråd om det här på SweC tidigare.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att om du har fått ett leverensdatum bekräftat till dig i samband med en orderbekräftelse så skall det tolkas som ett avtal och då gäller avtalslagen...

Intressant det där med hur täckningsköp fungerar i annan butik...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Konsumentköplagen har något som heter täckningsköp som jag tror du skulle ha haft nytta av. Du ska nämligen inte behöva betala någon mellanskilnad för en likvärdig produkt.

Så köper du en produkt och den skulle gå sönder och inte kan repareras och de inte längre har den produkten och inte heller vill erbjuda dig en bättre kan du göra ett täckningsköp. Dvs köpa produkten i en annan butik (självklart ska det böras med omsorg så det inte blir dyrare än nödvändigt) och sedan kräva första butiken att betala både det du betalade till dem pluss vad mellanskilnaden är upp till det du nu behöver betala i den andra butiken.

Har själv haft en tråd om det här på SweC tidigare.

Täckningsköp gäller ju bara om man redan köpt en vara och den går sönder. Det gäller inte om man beställt en vara på en internet site och fått en automatisk orderbekräftelse.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!