Butikens ansvar vid bindande beställning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogås, Stockholm
Registrerad
Maj 2003

Butikens ansvar vid bindande beställning?

Hej!

Jag har nyligen lagt en beställning hos en svensk återförsäljare av datorkomponenter.
Nu visade det dock sig att återförsäljaren ej kunnat leverera produkterna pga. något systemfel.

Kan dom tvärt bryta beställningen? Har jag några rättigheter som konsument?
Tex. ersättning eller krav att dom ska leverera likvärdiga produkter till samma pris?

Beställningen har gått igenom och jag har fått orderbekräftelse.

Help me!

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Orderbekräftelse i sig är inget avtal utan brukar först vara när pengar bytt ägare som det ingåtts ett avtal. Men om du binder dig till en order borde det också vara så att de binder sig till att leverera. Kolla med konsumentvägledare.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Är det en klassisk "Uppenbart för lågt pris på produkt"-situation tro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Är det en klassisk "Uppenbart för lågt pris på produkt"-situation tro?

Tror snarare de binder kunden till en vara de lovar ta hem till ett visst pris men nu kan de inte ta hem den därifrån och vill inte kännas vid att ha ett ansvar gentemot kunden... men när kunden binder sig tror jag faktiskt det ska ses som ett avtal men var vi kan tro så kanske konsumentvägledare vet.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Orderbekräftelse i sig är inget avtal utan brukar först vara när pengar bytt ägare som det ingåtts ett avtal. Men om du binder dig till en order borde det också vara så att de binder sig till att leverera. Kolla med konsumentvägledare.

En automatisk orderbekräftelse är inte bindande, dvs den skickas automatiskt av systemet med mail. Annars är en orderbekräftelse bindande. Så i detta fallet beror det lite på hur man fått bekräftelsen.
Oavsett så har jag hävdat att jag har rätt till samma pris på en motsvarande produkt de få gånger detta hänt mig. Om det inte rör sig om så mycket pengar så brukar det inte vara några problem och annars kan man ibland få lite rabatt på varan om den motsvarande är dyrare.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
En automatisk orderbekräftelse är inte bindande, dvs den skickas automatiskt av systemet med mail. Annars är en orderbekräftelse bindande. Så i detta fallet beror det lite på hur man fått bekräftelsen.
Oavsett så har jag hävdat att jag har rätt till samma pris på en motsvarande produkt de få gånger detta hänt mig. Om det inte rör sig om så mycket pengar så brukar det inte vara några problem och annars kan man ibland få lite rabatt på varan om den motsvarande är dyrare.

Konsumentköplagen har något som heter täckningsköp som jag tror du skulle ha haft nytta av. Du ska nämligen inte behöva betala någon mellanskilnad för en likvärdig produkt.

Så köper du en produkt och den skulle gå sönder och inte kan repareras och de inte längre har den produkten och inte heller vill erbjuda dig en bättre kan du göra ett täckningsköp. Dvs köpa produkten i en annan butik (självklart ska det böras med omsorg så det inte blir dyrare än nödvändigt) och sedan kräva första butiken att betala både det du betalade till dem pluss vad mellanskilnaden är upp till det du nu behöver betala i den andra butiken.

Har själv haft en tråd om det här på SweC tidigare.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Jag har för mig att om du har fått ett leverensdatum bekräftat till dig i samband med en orderbekräftelse så skall det tolkas som ett avtal och då gäller avtalslagen...

Intressant det där med hur täckningsköp fungerar i annan butik...

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Konsumentköplagen har något som heter täckningsköp som jag tror du skulle ha haft nytta av. Du ska nämligen inte behöva betala någon mellanskilnad för en likvärdig produkt.

Så köper du en produkt och den skulle gå sönder och inte kan repareras och de inte längre har den produkten och inte heller vill erbjuda dig en bättre kan du göra ett täckningsköp. Dvs köpa produkten i en annan butik (självklart ska det böras med omsorg så det inte blir dyrare än nödvändigt) och sedan kräva första butiken att betala både det du betalade till dem pluss vad mellanskilnaden är upp till det du nu behöver betala i den andra butiken.

Har själv haft en tråd om det här på SweC tidigare.

Täckningsköp gäller ju bara om man redan köpt en vara och den går sönder. Det gäller inte om man beställt en vara på en internet site och fått en automatisk orderbekräftelse.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!