Permalänk

Problem med formel i Excel

Hej,

Har ett litet problem i excel.

Har ett exceldokument som ser ut så här:

Namn: Mål: Assist: Poäng: Placering:

A 2 4 6 1
B 1 2 3 2

Där jag vill att Placering ska hämta information från Poäng och skriva ut Placering så här #1, #2... och de som har lika många påäng får delad placering. Någon som vet en formel för detta?

Tack för svar.

/Slanan

Visa signatur

Slanan

Permalänk
Medlem

du menar alltså att du vill sortera listan efter poäng fallande?

markera området, använd TAB tills den vita rutan är i kolumen poäng, sortera.

eller?

Permalänk
Medlem

För poängsumma:

börja i första rade med namn (kallar raden A)

Skriv i poängrutan ( kolumn 4) =A2+A3 [tryck enter]
Kopiera rutan till raderna nedanför (excel ändrar automatiskt till B,C etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det han vill är att skriva ut vilken placering fick beroende på hur många poäng han har. "match" gör nästan rätt, förutsatt att man först sorterar poängkolumnen.

Permalänk

=rang(talet som skall rankas; området som talet jämförs mot)

Permalänk
Hedersmedlem

Attans, rank var det jag egentligen var ute efter. Om man har flera med samma poängsumma kommer dock efterföljande inte att få nästkommande placering utan en högre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

RANK gives duplicate numbers the same rank. However, the presence of duplicate numbers affects the ranks of subsequent numbers. For example, in a list of integers sorted in ascending order, if the number 10 appears twice and has a rank of 5, then 11 would have a rank of 7 (no number would have a rank of 6).

Vilket rimligtvis borde vara precis så som man vill ha det.

Jag testade för övrigt funktionen lite snabbt i Excel nyss. Mycket trevlig och smidig finess faktiskt.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com