Jag skulle behöva lite hjälp med en Programmering B uppgift

Permalänk
Vila i frid

Jag skulle behöva lite hjälp med en Programmering B uppgift

Tja!

Skulle behöva lite hjälp på traven med en programmering b uppgift:

Du ska kunna välja följande alternativ:

1. Mata in värden till en vektor och skriv ut.
2. Mata in värden till en lista och skriv ut.
3. Mata in värden till en stack och skriv ut.
4. Mata in värden till en kö och skriv ut.
6. Mata in värden till en kö och skriv ut i omvänd ordning.
6. Avsluta.

Grunden:

#include <iostream> #include <vector> #include <list> #include <stack> #include <queue> using namespace std; int main() { bool cont = true; do { system ("CLS"); cout << "MENU"; cout << "\n1. Funktion 1"; cout << "\n2. Funktion 2"; cout << "\n3. Funktion 3"; cout << "\n4. Funktion 4"; cout << "\n5. Funktion 5"; cout << "\n6. Avsluta."; cout << "\nDitt val: "; char c; cin >> c; cin.ignore(1000,'\n'); switch (c) { case '1': funktion1(); break; case '2': funktion2(); break; case '3': funktion3(); break; case '4': funktion4(); break; default: case '5': funktion5(); break; default: case '6': funktion6(); break; default: cout << "Felaktig inmatning!"; getchar(); } } while (cont); }

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så du vill att VI ska skapa 6st funktioner vilket är hela din uppgift?

Glöm det.

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Så du vill att VI ska skapa 6st funktioner vilket är hela din uppgift?

Glöm det.

Happ. :/

Började på något, men det sket sig totalt, har inte förstått så mycket om vektorer och det där, och uppgiften ska vara inne på måndag. :/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ställ då frågor om det du inte förstår så kanske nån vänlig själ kan ge dej lite hjälp på vägen. Som det ser ut nu verkar du vilja att forumet ska göra jobbet åt dig vilket vi inte tillåter när det gäller skoluppgifter.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Ställ då frågor om det du inte förstår så kanske nån vänlig själ kan ge dej lite hjälp på vägen. Som det ser ut nu verkar du vilja att forumet ska göra jobbet åt dig vilket vi inte tillåter när det gäller skoluppgifter.

Kan i princip inget om de där, och hinner inte lära mig till på måndag heller, så det verkar nog som att vi får ta och låsa den här tråden, så ursäktar jag för mitt misstag.

Visa signatur
Permalänk

http://en.wikipedia.org/wiki/Queue_(data_structure)
http://en.wikipedia.org/wiki/Stack_(data_structure)
http://en.wikipedia.org/wiki/Vector_(C%2B%2B)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_(data_structure)

Där har du lite att läsa och t.o.m. lite exempel, klarar du inte lösa den där uppgiften över helgen med den hjälpen så förtjänar du inte att få kursen avklarad iaf.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Varför ens välja en programmerings kurs om det inte intresserar dig ?

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Om du istället hade skrivit: "Hej, jag undrar hur man i C++ får ett värde från användaren in i en vektor?", så hade nog många varit väldigt villiga att hjälpa dig. Men nu verkar det som att du skiter i allt och bara vill ha det gjort, klart man inte känner för att hjälpa dig då.

Men du
kan ju alltid
"googla".

P.S. Angående vektorn så har vi gett dig svaret redan.

Permalänk
Vila i frid

Okej, tack så mycket.

BlueEyes: Jag visste inte om jag gillade programmering eller inte, A gick an, inte B.

Men jag ser inte så gärna ett IG på mitt betygspapper, så ibland får nödlösningarna räcka.

Får hålla mig till foto, musik och datorer på annat vis i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan för mitt liv inte fatta hur man kan lära ut programmering på nybörjarnivå och välja C++. Det borde vara förbjudet.
Det är de som gjort kursen som skall ha IG. C++ är inget lämpligt nybörjarspråk.
Hoppas det gick bra med uppgiften till slut!

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi hade också (Borland) C++ i nybörjarprogrammering (A.)

Var rätt skoj även om jag inte hängde med så väl tyvär:/.

Permalänk
Medlem

Nog fungerar C++ som nybörjarspråk, allt objektorienterat fungerar enligt min mening.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet är C++ ett uselt nybörjarspråk. Det är (kan vara) kraftfullt, snabbt och mångsidigt i händerna på den erfarne och/eller begåvade, absolut. Men som pedagogiskt redskap och för att visa på grundläggande programmeringskoncept suger det. Visst går det, men det är slöseri med (elevernas) tid.

Objektorientering är pedagogiskt och användbart på många sätt men i sig ingen frälsning. Just C++ är så mycket mer än ett objektorienterat språk vilket är dess styrka men också svaghet. Tag exemplet i denna tråd, finns inte mycket som har med objektorientering att göra där.

Finns så många andra språk som bättre belyser olika koncept inom programmering utan att förvirra allt för mycket. Det gör mig bestört att så ofta se att det är C++ som används i nybörjarkurser.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Vi hade Java i programmering A och halva B, sen gick vi över till C# och det var då jag tappade allt intresse för programmering. Det är ju så in i helvete svårt!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Vi hade Java i programmering A och halva B, sen gick vi över till C# och det var då jag tappade allt intresse för programmering. Det är ju så in i helvete svårt!

C# är väldigt likt C++ på många sätt, men är mer konsekvent och har tydligare koncept. Så även om du upplevde det som svårt, är det enklare än C++. Och enligt mig är C# också enklare att felsöka än Java, även för nybörjare. Fast jag ska erkänna att jag aldrig fastnade för någon debugger för Java, det var några år sen, det finns säkert watches, conditionals, meta debugging och hela köret numera.