Hjälp en tjej med datorköpet (pris ?)

Permalänk
Medlem

Hjälp en tjej med datorköpet (pris ?)

Hej Sweclockers!

Jag är en speltokig tjej som precis har flyttat hemifrån men någon dator fick jag inte med mig då min lillasyster fick ta över den. Sitter i dag med en liten netbook så jag kan surfa, chatta och betala räkningar men att spela är bara att glömma, det klarar den inte av. Saknar verkligen alla mina favoritspel så därför ska jag köpa en dator som klarar både dagens och morgondagens spel men är helt novis när det gäller vilken hårdvara man ska köpa och hur mycket detta kostar. Hoppas därför jag kan få hjälp av er?

En sak som jag bör påpeka är att jag har en ny 52-tum Full-HD LCD-TV med HDMI som jag har tänkt använda som bildskärm.

Mvh
Maya

Permalänk
Medlem

Och din budget ligger på...? Hur dyr får datorn max vara?

Permalänk
Inaktiv

Vilka är dina favoritspel?

Permalänk

Sen är ju frågan vilka spel du spelar... grafikintensiva eller enklare.

Permalänk
Antielefant

Jo, ett hum om hur mycket du vill att den ska kosta vore bra. Mellan 7000 och 13000 får du mer för pengarna, därutöver blir det inte prisvärt längre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har en bärbar så vore det billigaste väl att köpa en Xbox 360 eller PS3 och koppla till tvn du har?

Permalänk

Ska du bygga själv eller vill du ha en "färdigbyggd" dator?

Permalänk
Inaktiv

Har kommer ett förslag på en standard bra speldator med kvalitetsdelar. Helt lagom. Dvs prisvärd.

Permalänk

Vill du ha en fungerande dator så kan du ju börja med att slopa Vista.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna

Vista är så pass uppdaterat nu att det fungerar bra.

Permalänk
Antielefant

Jag hade ju inte tagit ett 4850 när hon ska köra på en Full HD-TV.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte eftersom jag inte vet vad det kostar att köpa en dator som klarar både dagens och morgondagens spel? Måste veta detta innan jag kan besluta om jag tycker att det är en rimlig kostnad för mig eller inte. Därför som jag frågade er.

EVE Online, Sims 2 (3), World of Warcraft, Mass Effect mm. Det är inte bar spel som dessa jag vill spela utan även spel som kommer längre fram så en dator som är framtidssäker vill jag gärna ha.

Jag antar att det är grafikintensiva spel?

Jo, ett hum om hur mycket du vill att den ska kosta vore bra. Mellan 7000 och 13000 får du mer för pengarna, därutöver blir det inte prisvärt längre.

Se mitt första svar.

Eftersom du redan har en bärbar så vore det billigaste väl att köpa en Xbox 360 eller PS3 och koppla till tvn du har?

Merparten av alla spel jag spelar finns bara finns till PC.

Jag har aldrig satt ihop en dator själv men har inte tummen mitt i handen så med instruktioner ska det nog gå bra. Om inte annat finns ni här för att hjälpa mig. Eller hur?

Permalänk

För ca 15.000kr får du troligtvis den mest prisvärda speldatorn för pengarna.
Amd phenomII 940 eller 955.
2st 275 i SLI
650w Corsair.
4gb minne.

Hinner inte gör ett paket nu! Kan du bygga ihop datorn själv, eller känner du någon som kan det? Du sparar 800kr på det i alla fall!

Permalänk
Antielefant

Ok, då var det annat ljud i skrällan. Klart du ska bygga själv!

Ett till grafikkort, och resten avpassat efter det (och jo, ta ett av varje märke, eftersom du får med olika spel).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
För ca 15.000kr får du troligtvis den mest prisvärda speldatorn för pengarna.
Amd phenomII 940 eller 955.
2st 275 i SLI
650w Corsair.
4gb minne.

Hinner inte gör ett paket nu! Kan du bygga ihop datorn själv, eller känner du någon som kan det? Du sparar 800kr på det i alla fall!

260 i SLI är betydligt mer prisvärt än 275 i SLI, men även så är 15k att ta i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inte lite större HD? visst 500gb klarar man sig på men själv har jag 1tb för att värkligen kunna samla på mig prylar och varför ska hon ha två olika tillvärkare på grafikkorten? släng på ett g15 och dominator minnen så blir det super enligt mig:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna

HAHAHA! EPIC FAIL!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200
inte lite större HD? visst 500gb klarar man sig på men själv har jag 1tb för att värkligen kunna samla på mig prylar och varför ska hon ha två olika tillvärkare på grafikkorten? släng på ett g15 och dominator minnen så blir det super enligt mig:D

Är det svårt att läsa igenom han inlägg ordentligt?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra200

G15 kan jag hålla med om är trevligt, men fyller ingen praktisk funktion förutom "wow-faktor" och är ett allmänt svindyrt tangentbord.
Samma med Dominatorminnen, totalt bortkastat när du har en processor med upplåst multipel.

Korten är klockade i praktiken lika, men XFX skickar inte med en SPDIF-passthroughkabel, det gör Leadtek, och du får olika spel. XFX är väl Farcry 2 och Leadtek är väl Mirror's Edge och Overlord har jag för mig.

Hårddisk, tja, det är bara en fråga om pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grafikkort från två olika tillverkare är faktiskt ganska smart om man planerar att spela spelen som är bundlade.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

Gift dig med mig , jag har 3 st bra datorer du kan få en.....

Nä skämt o sido, många av dom redan färdiglänkade datorpakten är mer en va du kommer att behöva för sims ,world od warcraft , dessa klarar ävan crysis om nu du inte vill köra det på det absolut högsta upplösningen.

som sagt större delen av datorkomponenterna ligger runt ca 5000-8000:- då har du en bra dator ,man behöver inte köpa det värsta på en gång utan man kan köpa eftersom , så länge du inte köper märkesdator typ HP , fujutsi seamesns (ursäkta staningen) compac , Alla dom paket som länkats går att uppgradera o har du nån duktig pojkvän så kan han säker hjälpa dig.

Lycka till

mvh Börje

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maya

Det vet jag inte eftersom jag inte vet vad det kostar att köpa en dator som klarar både dagens och morgondagens spel? Måste veta detta innan jag kan besluta om jag tycker att det är en rimlig kostnad för mig eller inte. Därför som jag frågade er.

EVE Online, Sims 2 (3), World of Warcraft, Mass Effect mm. Det är inte bar spel som dessa jag vill spela utan även spel som kommer längre fram så en dator som är framtidssäker vill jag gärna ha.

Jag antar att det är grafikintensiva spel?

Se mitt första svar.

Merparten av alla spel jag spelar finns bara finns till PC.

Jag har aldrig satt ihop en dator själv men har inte tummen mitt i handen så med instruktioner ska det nog gå bra. Om inte annat finns ni här för att hjälpa mig. Eller hur?

Det där med "klara morgondagens spel" är lite luddigt. Vill du kunna spela spelen med mediumgrafik, eller vill du kunna spela spelen på maxgrafik?
Personligen så tycker jag det är bättre att koncentrera sig på vad man spelar nu och anpassa datorn (främst då grafikkortet) efter det.
Preocessormässigt så kommer du klara dig rätt länge på en Phenom II 940, men grafikkortsmässigt är det en annan femma. Det är bara att inse att dagens (och även morgondagens) spel är mestadels grafikkortskrävande. M.a.o. kommer det vara grafikkortet som först blir daterat och dessutom släpps det nya mycket bättre kort minst en gång om året.
Därför kommer du, även om du pungar ut rätt mycket pengar i dagsläget på grafikkort, ändå bli distanserad av nästa års nysläpp.
Personligen satsar jag på ett grafikkort som klarar de spel jag spelar för tillfället i hög kvalitet och byter upp mig till ett nytt högre medelklasskort/ lägre high-end kort när kortet börjar kännas slött. (nu har jag inte tid att lira så mycket, så jag har stannat av i min uppgraderingscykel, men annars skulle nästa uppgradering ske ungefär nu )
Har man en hyfsad CPU kan du då hinna byta grafikkort i flera omgångar innan det är processorn som är den klart begränsande faktorn. På så sätt håller man bra grafisk nivå i de spel man spelar, samtidigt som man håller ned kostnaden, eftersom high-end lösningar tenderar att vara procentuellt sett dyra för den lite högre prestandan.

När det gäller att bygga en dator själv, så är det inte särskilt svårt. Kolla upp en guide http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=220 , eller ha en lite kunnigare polare med när du monterar datorn. Använd ESD-armband och gå lugnt och metodiskt tillväga (och läs moderkortsmanualen).
Har du frågor, så kan du ju alltid fråga oss.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant

Jag tror iofs inte att två GTX 260 i SLI kommer att vara sämre än ett GTX 360. Det vore i så fall första gången något sånt händer.

7900 GT i SLI vs ett 8800 GT?
8800 GT i SLI vs ett 9800 GTX?
9800 GTX i SLI vs ett GTX 260?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du tänker spela mer krävande spel än de du gör idag så kan du behöva lägga en slant. Personligen hade jag satsat på ett lite mer low-end system på kanske ett am2+ system med ett HD4850 och en x3'a på kanske ett ma770-ud3, kan uppstå problem med din enorma skärm dock.

Annars skulle jag satsat på ett AM3-system med ett GTX275 och en X4 945 eller liknande.
Det finns ju även intels core i7 vilket jag tycker är överdrivet mycket kraft och inte alls prisvärt.

Satsa på ett AMD-system.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av az1e
Är du säker på att du tänker spela mer krävande spel än de du gör idag så kan du behöva lägga en slant. Personligen hade jag satsat på ett lite mer low-end system på kanske ett am2+ system med ett HD4850 och en x3'a på kanske ett ma770-ud3, kan uppstå problem med din enorma skärm dock.

Annars skulle jag satsat på ett AM3-system med ett GTX275 och en X4 945 eller liknande.
Det finns ju även intels core i7 vilket jag tycker är överdrivet mycket kraft och inte alls prisvärt.

Satsa på ett AMD-system.

Notera att skärmens storlek inte har något med prestandan att göra utan upplösningen, men är det 1920x1080 så håller jag med dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maya
!
Jag är en speltokig tjej som precis har flyttat hemifrån men någon dator fick jag inte med mig då min lillasyster fick ta över den.

En sak som jag bör påpeka är att jag har en ny 52-tum Full-HD LCD-TV med HDMI som jag har tänkt använda som bildskärm.

Taskig lillasyrra Men om de funka till den, kanske göra en replica av den

Undra hur många grafikkort de krävs för å få hyffsad FPS med en 52 tummare

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Plocka ihop par packet här,
High-End
http://img13.imageshack.us/img13/7705/datorp.jpg
Billigare alternativ.
http://img4.imageshack.us/img4/9057/mellan.th.png
Budget
http://img24.imageshack.us/img24/2850/budget.th.png

Varför köpa OS när det finns Windows 7? *host* Finns ju TPB *host*

Herregud. Full-HD är väll inte så märkvärdigt finns ju 22" tummar som kör på full hd, så det är ju inte så märkvärdigt.

Eller så hämtar man det helt gratis på microsoft?

Permalänk
Medlem

Tack till er alla som har bidragit med input. Jag har nu lite att fundera på och ber att få återkomma under helgen.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Plocka ihop par packet här,

High-End

Mitt paket kostar lika mycket och slår det där med rätt god marginal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av az1e

945 = 940 med låst multipel, och DDR3 ger ingen prestandavinst över DDR2 med dagens Phenom II-processorer.
Du tjänar alltså inte en enda FPS på det bytet, men det kostar 1500:- mer.

Visa signatur

Permalänk

G15 är måhända en aning dyrt och har kanske även en del överflödiga funktioner. LCD-panelen är dock trevlig att ha när man frapsar klipp, övervakar fps, gpu/cpu temp osv osv. För övrigt är G15 ett tangentbord som du kan trycka ner de allra flesta tangenter i olika kombinationer utan att få det där ökända pipandet som man får med andra budget t-bord.
Om G15 är för dyrt skulle jag satsa på ett Logitech Ultra X flat.

Efter att SP1 till Vista släpptes är det min högst personliga åsikt att tillvaron är betydligt smidigare och mer buggfri än den var på XP. Jag var själv väldigt skeptisk till en början men bytte till Vista efter att Conan släpptes då jag ville se dx10 grafiken (snacka om att jag blev pwnd med tanke på att dx10 patchen släpptes relativt nyligen). Hur nöjd som helst med Vista.

Paketet som Zcenicx slängde ihop ser väldigt robust ut. Bla MX518 är en klockren mus, speciellt för oss som inte har så stora händer. Hade gärna sett fler hårddiskar, vilket kanske är något som bör övervägas om du följer många serier och liknande då terrabyten snabbt fylls upp.

Permalänk
Medlem

Angående operativsystem så röstar jag för Win 7 RC tills det är färdigt, sedan köpa det. Pluggar du så har du ju rabatt, eller kanske tom tillgång till MSDN genom universitetet(?).

Permalänk
Citat:

Mitt paket kostar lika mycket och slår det där med rätt god marginal.

Det är ju likadant fast moderkortet å grafikkortet. Dock så blir det nog bättre prestanda med 260GTX i SLI en ett 4870x2.
Så Maya tycker du ska köra på Zcenicx packet.

Har ett G15 själv, tycker det inte är värt pengarna köpte mitt för 800:-, Visst det är flashight och så men 800:- njah.