AMD gläds åt Intel-domen

Permalänk
Melding Plague

AMD gläds åt Intel-domen

EU-kommissionens beslut att döma Intel till skyhöga böter tar makten från processorjätten och ger till konsumenterna, detta hävdar AMD:s vd Dirk Meyer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Innebär detta att AMD sänker sina priser?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vilken överraskning
(stavning)

Permalänk
Medlem

Precis som nyheten säger så var detta inte oväntat antar jag

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

haha , jo inte precis chockande respons från AMD

sålänge ingen av dem 2 konkar så är jag glad.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

då kanske Intel sänker priserna på sina processorer lite till kanske?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk

hmm, undrar om det att amd kan bli mer vanligt i märkesdatorer kan sänka priset på dom, eller om det kommer fortsätta vara högt

Permalänk
Medlem

Fattar inte detta elände gång på gång, visst det är bra för oss konsumenter att vi får billiga grejjer men vem fan är EU att bestämma vad saker ska kosta?

Kan de inte skälla lite på bentley att hissa ner sina priset lite så att även jag som student har råd??

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Intel ftw! Intel i mitt hjärta! Ne skojja bara, jag bryr mig inte. Eller jo lite, vill ju inte att nån av dom ska gå i konkurs

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

inte oväntat. men EU verkar inte skött det speciellt snyggt. dom väntade alldeles för lång tid efter anklagelserna innan de dömde Intel. och det var ett riktigt uselt tillfälle att döma dom på med så pass stor summa pengar.
verkar mest som att EU ville tjäna pengar på detta =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Fattar inte detta elände gång på gång, visst det är bra för oss konsumenter att vi får billiga grejjer men vem fan är EU att bestämma vad saker ska kosta?

Kan de inte skälla lite på bentley att hissa ner sina priset lite så att även jag som student har råd??

Detta har inget med priserna Intel har tagit

för att förklara det kort
Intel har erbjudit företag som t.ex HP rejäla rabatter på intel processorer om dom gick med på att inte sälja någonting från AMD

Därav stängde dom ut AMD från en väldigt stor marknad trots att AMD vid det tillfället hade en bättre produkt = därav skadar konsumenten.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Fattar inte detta elände gång på gång, visst det är bra för oss konsumenter att vi får billiga grejjer men vem fan är EU att bestämma vad saker ska kosta?

Kan de inte skälla lite på bentley att hissa ner sina priset lite så att även jag som student har råd??

Nu var det inte just priset på Intels produkter EU hade problem med, utan sättet Intel gav ut rabatter till datortillverkare i utbyte mot att dom inte sålda några system med AMD processorer i, alternativt att dom bara erbjöd en viss (låg) procentandel av AMD produkter i sitt sortiment.

EU anser att Intel har utnyttjat sin ställning som monopol i olagliga syften och därmed dömt Intel.

SKulle dock Intel också sänka sina priser till under tillverkningskostnad med syftet att konkurera ut AMD så skulle nog EU också reagera. Jag är ingen jurist, eller ens nära nog införstådd i det hela, men om jag förstått allt rätt så skulle en sådan aktion också klinga falsk med antitrust lagar.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

Mmm, tyvärr så känns detta nog inte lika mycket i Intels kassa som det hade gjort för ett par år sedan, då de blev anklagade.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Entusiast

Frågan är, om den rabatt som Intel erbjöd datortillverkare, krävde att utesluta enbart AMD eller samtliga konkurenter till Intel?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Illegal korruption.... Jag tror det rätt många fler än AMD som är glada över intel-domen, dvs alla konsumenter som kommer få bättre produkter till lägre priser.

Permalänk
Medlem

Det är sorgligt att se en del av kommentarerna här. SO verkar inte finnas som ämne i skolan längre.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

De kör ju med samma sak nu igen med i7:an. Så fort AMD hamnar efter så kan Intel göra vad de vill. De har en enda CPU i i7-serien under 3000kr samt tar hutlösa priser för moderkortsstyrkretsar därav de höga priserna på moderkorten.

Permalänk
Medlem

Lite lustigt hur konkurrerande företag slår sig för bröstet när sånt här händer: "Vi på <insert företag här> har alltid pushat för den teknologiska utvecklingen och värnat om kundens bästa".. Jo så kan man ju uttrycka det

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Fattar inte detta elände gång på gång, visst det är bra för oss konsumenter att vi får billiga grejjer men vem fan är EU att bestämma vad saker ska kosta?

Kan de inte skälla lite på bentley att hissa ner sina priset lite så att även jag som student har råd??

Kanske skulle läsa så du begrep vad det handlade om?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunkaboy86
Intel ftw! Intel i mitt hjärta! Ne skojja bara, jag bryr mig inte. Eller jo lite, vill ju inte att nån av dom ska gå i konkurs

Ja Intel går inte i konkurs. De har gjort storvinst på storvinst, gått plus 89 kvartal i rad och omsätter mer pengar än hela Sveriges sjukvård, polis, militär och skola kostar varje år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Frågan är, om den rabatt som Intel erbjöd datortillverkare, krävde att utesluta enbart AMD eller samtliga konkurenter till Intel?

I praktiken är det ingen skillnad, att utesluta AMD är att utesluta alla konkurrenter. Ingen annan X86-tillverkare har produkter som varit inne på Intels marknader under den tiden.

Permalänk
Medlem

Något som jag gärna ser en lagstiftning på är att tillverkarna skall använda samma processorsockel.. så skönt det skulle vara att kunna sätta vilken propp man vill på vilket moderkort som helst igen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Detta har inget med priserna Intel har tagit

för att förklara det kort
Intel har erbjudit företag som t.ex HP rejäla rabatter på intel processorer om dom gick med på att inte sälja någonting från AMD

Därav stängde dom ut AMD från en väldigt stor marknad trots att AMD vid det tillfället hade en bättre produkt = därav skadar konsumenten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Nu var det inte just priset på Intels produkter EU hade problem med, utan sättet Intel gav ut rabatter till datortillverkare i utbyte mot att dom inte sålda några system med AMD processorer i, alternativt att dom bara erbjöd en viss (låg) procentandel av AMD produkter i sitt sortiment.

EU anser att Intel har utnyttjat sin ställning som monopol i olagliga syften och därmed dömt Intel.

SKulle dock Intel också sänka sina priser till under tillverkningskostnad med syftet att konkurera ut AMD så skulle nog EU också reagera. Jag är ingen jurist, eller ens nära nog införstådd i det hela, men om jag förstått allt rätt så skulle en sådan aktion också klinga falsk med antitrust lagar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kanske skulle läsa så du begrep vad det handlade om?

Det fattar ju vem somhelst, självklart är det varenda företags prio nr1 att just vara exklusiv på marknaden sen om man gör det genom att ha diversa avtal eller sänka sina priser till under tillverksningskostnad är ju bara rent strategi.

Självklart är jag inte för monopol, men ett företag ska ju fan göra som de vill med deras produkter. Vill jag sälja en cpu för en 100kr eller om jag avtalar med komplett att sälja min cpu är mina taktiker .

Det är ju en frimarknad, Bara göra samma sak AMD.

Problemet i sig ligger nog inte i Intels fulspel utan snarare att AMD inte har råd att göra lika fula knep, AMD sitter säkert med fula knep inne för att hålla sig i marknaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Något som jag gärna ser en lagstiftning på är att tillverkarna skall använda samma processorsockel.. så skönt det skulle vara att kunna sätta vilken propp man vill på vilket moderkort som helst igen.

Ja visst kan inte EU stämma tillverkna för att de låser oss till en viss sockel nu när de ändå håller på

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Fattar inte detta elände gång på gång, visst det är bra för oss konsumenter att vi får billiga grejjer men vem fan är EU att bestämma vad saker ska kosta?

Alla marknader (inklusive EU) har regler och bestämmelser för att skydda konsumenten från monopol och karteller. Bryter man mot dessa så får man böta, precis som om man bryter mot lagen. EU bestämmer inte vad saker ska kosta, men EU bestämmer att det ska råda fri konkurrens - något intel inte velat ha.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Droppe i havet för Intel, STOP WHINING

Permalänk
Avstängd

Ingen fattade vad tempel skrev tidigare i tråden??
Helt fantastiskt:(

Eller tyvärr kanske..

Mvh albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det fattar ju vem somhelst, självklart är det varenda företags prio nr1 att just vara exklusiv på marknaden sen om man gör det genom att ha diversa avtal eller sänka sina priser till under tillverksningskostnad är ju bara rent strategi.

Självklart är jag inte för monopol, men ett företag ska ju fan göra som de vill med deras produkter. Vill jag sälja en cpu för en 100kr eller om jag avtalar med komplett att sälja min cpu är mina taktiker .

Det är ju en frimarknad, Bara göra samma sak AMD.

Problemet i sig ligger nog inte i Intels fulspel utan snarare att AMD inte har råd att göra lika fula knep, AMD sitter säkert med fula knep inne för att hålla sig i marknaden.

Du förstår alltså inte, Intel har kommit med "erbjudanden" som leverantörer och datorproducenter inte kunnat tacka nej till. Olagliga erbjudanden. De har genom sin maktställning ställt krav och villkor som gör att AMD inte kan matcha erbjudanden.

Problemet är att tillverkare måste ha Intel-processorer då Intel har den makt de har, och det gör att Intel kan få igenom en hel del olagliga avtal då de kan välja vilka företag det kan gå bra för och inte. Vill inte Compaq gå med på Intels avtal? Synd, då kostar deras processorer plötsligt mer och de får inte tillgång till de senaste processorerna. Helt plötsligt vinner Dell alla företagsavtal och entuisaster.

När Intel sätter "oss eller dem -ultimatum" så finns det inget AMD kan kontra med. Och det är klart och tydligt i lagen att man inte får använda sin maktposition till att manövrera ut företag på det viset.

Skulle det vara lagligt ja då skulle AMD inte finnas idag. Då hade intel kunnat göra det i större utsträckning. Intel har nog med pengar för det. Dock så har vi lagar som förhindrar monopol och det ska vi vara jävligt glada för.

Sätt dig in i vad intel gjort och varför det är olagligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Fattar inte detta elände gång på gång, visst det är bra för oss konsumenter att vi får billiga grejjer men vem fan är EU att bestämma vad saker ska kosta?

Kan de inte skälla lite på bentley att hissa ner sina priset lite så att även jag som student har råd??

Det handlar nog inte om att EU vill bestämma exakt vilken vara som ska ha vilket pris, utan att marknaden är fri och konkurrensutsatt. I stort sett inga initiativ som kommer ur EU har att göra med enskilda politikers ambitioner, utan är vädjan från olika delar av marknaden till större standardisering eller kontroll.

I just det här fallet så verkar ju Intel ha ägnat sig åt rent marknadsförstörande strategier, för att inte säga korruption.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Att Intel blir stämda är löjligt. Att Intel betalar extra för att företag ska använda deras processorer, är väl inte Intel's fel, utan datortillverkarna?

Att AMD tror dom skiner nu förvånar mig inte ett skit. När AMD någon gång producerar något som är värt att ha i datorn, så säljs det väl mer av det också.

Inte fan köper man en Volvo när man får en Porsche för samma pris?

Permalänk

Tror du inte har fattat poängen riktigt...

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Att Intel blir stämda är löjligt. Att Intel betalar extra för att företag ska använda deras processorer, är väl inte Intel's fel, utan datortillverkarna?

Att AMD tror dom skiner nu förvånar mig inte ett skit. När AMD någon gång producerar något som är värt att ha i datorn, så säljs det väl mer av det också.

Inte fan köper man en Volvo när man får en Porsche för samma pris?

Under en stordel av tiden när detta pågick så hade AMD den mycket bättre produkten.

Pentium processorerna var dyrare, drog mer ström och presterade sämre än Athlon processorerna

Det kallar jag "Värt att ha i datorn"

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(