Disk. med butik om konsumentköplagen

Permalänk
Medlem

Disk. med butik om konsumentköplagen

Jag har ångerrätt på en vara jag har köpt. Har använt den i max 5 min och lagt tillbaka den i förpackningen, alltså har jag använt min rätt att utforska varan.
Nu vill jag skicka tillbaka denna men näringsidkaren hävdar att han vill ha 20% avdrag pga att jag har utforskat varan. Varan är givetvis i säljbart skick och förpackningen hel. Jag säger att detta strider mot distanslagen, näringsidkaren säger då att jag har ingått ett avtal med butiken innan jag köpte varan om det här avdraget att varan måste vara oöppnad för att få tillbaka 100% av pengarna och inte 80%.

Vem har rätt?

Står ju detta i distanslagen:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

och sen angående om betalningen:

14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren
snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad
konsumenten har betalat till näringsidkaren.

Alltså, jag får utforska varan. Precis som det står i guiden på Sweclockers och enligt distanslagen ska jag få mina pengar tillbaka utan avdrag. Butiken hävdar att jag har ingått ett special-avtal med dem om detta avdrag. Ja, men konsumentlagen går inte att avtala bort mot konsumentens fördel, vilket detta är.

Permalänk
Medlem

Vad för vara är det frågan om och vad har du gjort med den?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ett headset från Sony Ericsson. Ljudet var för dåligt, knappt ingen bas alls och jag betalde lite över 500 kronor för det.
Enda jag har gjort är att testa ljudkvalitén.

Permalänk
Medlem

Är förpackningen varan kom i samma skick?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Packe
Är förpackningen varan kom i samma skick?

Ja, i perfekt skick förutom att jag var tvungen att öppna tejpen vid öppningen med kniven så tejpen är det enda som är "skadat". Inga andra "skador".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garpen0
Ett headset från Sony Ericsson. Ljudet var för dåligt, knappt ingen bas alls och jag betalde lite över 500 kronor för det.
Enda jag har gjort är att testa ljudkvalitén.

Tillbaka med det, vägrar de hör med din lokala konsumentombudsman.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Tillbaka med det, vägrar de hör med din lokala konsumentombudsman.

Mja, de tar ju emot den men de vill bara betala tillbaka 80% av värdet eftersom det, enligt dem, står i deras avtal som jag har "godkänt", att om en vara ska returneras och är använd så tas en avgift på 20%.

Permalänk
Medlem

då följer dom inte lagen, för nåt sådant finns det inte att 20% försvinner.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att butiken kan "förhandla" bort vissa delar ur den där lagen. Eller vissa produktgrupper som inte ingår? Jag är inte helt hundra.

Men alla som vill starta hemelektroniksbutik på postorder räcker upp en hand. Otroligt dåliga marginaler + otroligt utsatt produktgrupp för ångrande kunder (av många anledningar) + otroligt utsatt produktgrupp för kunder som behöver support + tillverkarna vill knappt ha en som åf, de kan sälja själva.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Varan har inte försämrats av att du försiktigt provat dem och sedan packat ner dem. Allt du har gjort är brutit en plombering vilket är tvunget för att undersöka varan. Hade de legat i en blisterförpackning hade du fortfarande haft rätt att klippa upp den för att undersöka varan.

Distansköpslagen innebär att man får pengarna tillbaka för varan. Det är en lag som man inte kan avtala bort.

Vilken butik är det som försöker skapa egna lagar?

Permalänk
Medlem

Du har full ångerrätt på saker köpt på distans. Om förpackningen är gjord på det sättet att man inte kan prova varan utan att förpackningen skadas, så är det inte ditt fel. Tillbaka med den, och 100% av inköpsvärdet. Självklart får du stå för portokostnader och liknande, men det tror jag du är beredd på.
Det finns inga specialavtal som kan förhandla bort den här lagen. Den är tvingande. På dem bara.
En personlig reflektion är ju att det är handlarnas eget ansvar att kräva vettiga förpackningar, så att de kan återförslutas. Om de inte gör det, så ska de inte komma dragande med att varan inte kan säljas på det sättet. Alla de här ihopsmälta plastförpackningarna borde förbjudas.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Så här har butiken skrivit i sitt "avtal":

6. Ångerrätt

Som konsument har du, i enlighet med distansavtalslagen, rätt till ångerrätt utan att ange någon anledning. Du måste dock meddela kundtjänst detta senast 14 dagar efter det att du har mottagit dina varor. För att returnera varorna ska dessa vara oanvända och oskadade i sina originalförpackningar. Är produkten uppackad och testad görs avdrag för detta med upp till 40% av inköpspriset (avdraget bedöms beroende på produkt). Returnera varorna tillsammans med fakturan eller en kopia av den! Du får själv stå för returfrakten. På fakturan anger du returorsak, "Ångerrätt". Varor får inte returneras som postförskott eller efterkrav.

http://www.thdigitalshop.se/InfoTerms.aspx

Butiken är ganska ny men med väldigt bra omdömen på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Är det inte så att butiken kan "förhandla" bort vissa delar ur den där lagen. Eller vissa produktgrupper som inte ingår? Jag är inte helt hundra.

Men alla som vill starta hemelektroniksbutik på postorder räcker upp en hand. Otroligt dåliga marginaler + otroligt utsatt produktgrupp för ångrande kunder (av många anledningar) + otroligt utsatt produktgrupp för kunder som behöver support + tillverkarna vill knappt ha en som åf, de kan sälja själva.

Små marginaler är ingen ursäkt för att inte följa skriven lag.
Bedriver man en verksamhet som inte är lönsam kanske man skall
fundera i andra banor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garpen0
Så här har butiken skrivit i sitt "avtal":

6. Ångerrätt

Som konsument har du, i enlighet med distansavtalslagen, rätt till ångerrätt utan att ange någon anledning. Du måste dock meddela kundtjänst detta senast 14 dagar efter det att du har mottagit dina varor. För att returnera varorna ska dessa vara oanvända och oskadade i sina originalförpackningar. Är produkten uppackad och testad görs avdrag för detta med upp till 40% av inköpspriset (avdraget bedöms beroende på produkt). Returnera varorna tillsammans med fakturan eller en kopia av den! Du får själv stå för returfrakten. På fakturan anger du returorsak, "Ångerrätt". Varor får inte returneras som postförskott eller efterkrav.

http://www.thdigitalshop.se/InfoTerms.aspx

Butiken är ganska ny men med väldigt bra omdömen på prisjakt.

Maila dem och påtala att deras köpvillkor strider mot distansavtalslagen.
Hjälper inte detta kan du ta kontakt med konsumentrådgivaren så kan denne kontakta dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Maila dem och påtala att deras köpvillkor strider mot distansavtalslagen.
Hjälper inte detta kan du ta kontakt med konsumentrådgivaren så kan denne kontakta dem.

Gjort detta Vi är uppe i tre vändningar nu men har inte hört något från dem sedan 16.42. Då blev det tyst när jag drog upp att man inte kan ändra på distanslagen och länkade och citerade distanslagen samt konsumentlagen.

Får hoppas på det bästa nu.

Permalänk
Medlem

Fick svar igen nu:

Du har rätt i vad du säger med konsumentköplagen men då skall varan endast vara försiktigt undersökt och inte använd. Då du packat upp och använt varan är den inte i oförändrat skick som du fick den i.

Du skall själv kunna tänka dig att betala ett fullpris och få samma vara du försöker returnera till fullpris, du hade inte accepterat att få en använd vara.

Hos nätbutikena gäller 14 dagars returrätt enligt distansavtalslagen 10 §. Distansavtalslagen gäller dock inte ångerrätt om det avser: abonnemangsprodukter såsom mobiltelefoni och Digital-TV, produkter som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal, som enskilda bläckpatroner, projektorer, kylfläktar etc. Ljud- och bildupptagningar och datorprogram ska vara i obruten förpackning vid utnyttjandet av ångerrätt och alla produkter som returneras ska vara kompletta i produktkartongen med det avsedda inneremballaget. Du får inte använda produkten men försiktigt undersöka den. Vissa internetbutiker har dock särskilda undantag skrivna på deras hemsida. Enligt Sibas hemsida till exempel gäller inte ångerrätten om förpackningen är bruten. Det bästa är att noggrant kolla vad som gäller på den specifika produkten på den internetbutik du tänker handla på.

Ja hur ska jag annars undersöka varan? Det har jag gjort försiktigt.
Hjälp mig med ett bra svar nu!

Permalänk
Avstängd

Satt just å tänkte på, värst vad det börjar dyka upp trådar med ångerrätt igen. Det fanns ju en klistrad tråd som jag bad Andreas klistra vilket han också gjorde. Nu såg jag dock att någon smart lirare "oklistrat" den igen:P

Här är den för övrigt.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Allt står där, jag skrev det själv:P

Men för att göra det enkelt. Nej de har fel, förpackningar (som i detta fall inte ens var fult öppnad) etc. är kostnader som butiken anses stå för. Vad gäller dina hörlurar så vet jag ju inte exakt vad du har köpt och gjort med dem men med stor sannolikhet är varan fortfarande i väsentligen oförändrat skick.

Exemplet i tråden borde övertyga dem.

Permalänk
Medlem

De bara slingrar sig. Du har full rätt att packa upp varan, och om du inte är nöjd med den, så är den bara att skicka tillbaka. Det finns väl hundratals med exempel på hur företag har försökt förhandla sig ifrån det här, och de har alla fått fel.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Alltså, med risk för att bli påhoppad som en gangraped iller, är inte detta en mobiltelefoniprodukt?
Det jag vill påvisa nu är att det här är en tolkningsfråga, för mobiltelefoni är ett ganska vitt begrepp.
För om detta då skall tolkas som mobiltelefoniprodukt så har du ju inte en chans att återlämna den..bara en tolkning som sagt och med risken att bli påhoppad som korkad

Sedan undrar jag över detta, siba, elgiganten och övriga har i princip samma saker skrivna om ångerrätt, dvs man får försiktigt undersöka varan men ej använda den, bryter inte de mot lagen de också isåfall och varför kommer de undan med detta?

Det är lite väl mycket sådana här trådar ibland där man som kund bara anser sig ha rättigheter men inga skyldigheter.

Jag anser att du gjorde missen där du faktiskt använde varan, och berättade det, du skulle aldrig ha skrivit att du använde den för vad jag kan se så om du hade köpt hos Siba eller andra, så hade du inte kunnat återlämna den om du använt den, inte sant?

Jag tycker själv det här är svårt, då jag också jobbar i butik, avskyr innerligt denna hantering då det lämnar utrymme för mycket godtycklig tolkning egentligen men jag förstår även kunden likväl som de också måste sätta sig in lite i säljarens sits.

Jag vet bara hur jag själv skulle resonera om jag ville köpa ett headset som någon öppnat och haft i sina öron, jag skulle vägra eller kräva halva priset direkt och om någon skickade mig en vara oplomberad från en internetbutik och säga att den är bara öppnad hade jag direkt skickat tillbaka den för jag vill inte ha någon annans baciller i mina såkallade nya produkter..jag kanske är fånig och petig men tja..så reagerar jag iallafall

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Köper du en bil så är det ju klart du vill testa bilen först, eller hur? Köper du ett par hörluar så vill du ju även pröva dessa först. Det är just därför distanslagen finns för nu kan vi som köper på Internet inte pröva varan innan först, som man kan i butik.

Sen att det är omoraliskt? Företaget kan väl tvätta hörlurarna? De är ju avtagbara.
Att de ska vara smutiga, ser företaget att det finns oranget vax så har ju hörlurarna förändrats och då gäller väl inte ångerrätten. Nu är inte så fallet.

Det gäller dessa hörlurar
http://www.headsetgazette.com/wp-content/uploads/2008/07/nois...

Permalänk
Medlem

Här ni hittade jag ett riktigt intressant besked på hur företag ska skötas:

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=846

Fyndborsen hade tidigare avtalet att varan inte får vara öppnad vid ånger.

Efter tråden på länken så svarade företaget att deras avtal har uppdaterats och nu står det så här:

Returer och ångerrätt

Som privatperson har Du enligt distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar (dock lägst 7 arbetsdagar) från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt distansavtalslagen måste Du först kontakta oss. Återsändande av vara sker på din bekostnad enligt distansavtalslagen § 18. Detta gäller självklart inte om vi skickat en vara som ej var den som kunden beställt. Tänk på att du som kund bär ansvaret för återsändningen av produkten. Därför rekommenderar vi dig exempelvis att alltid sända tillbaka LCD- & Plasma-TV (37" och uppåt) fastspända på pall.

Citat från Konsumentverket om Distansavtalslagen SFS 2005:59:
"Om du har köpt en vara är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den. Naturligtvis ska du vara försiktig och inte göra en mer omfattande undersökning än nödvändigt. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten."

Varan måste returneras i ursprungsskick och i sin originalförpackning. I annat fall debiterar vi kunden för kostnader som Fyndbörsen lider för att återställa produkten. (Tips: Tänk på att inte försluta era returer med silvertejp, då det förstör pappkartongerna, och försvårar för Fyndbörsen att återställa produkten).

Distansavtalslagen hos Konsumentverket (PDF): Distansavtalslagen.
Lagtexten finns i: Regeringskansliets Rättsdatabaser.

Siba bryter alltså mot Distansavtalet när de säger att varan måste vara oöppnad.

Permalänk
Medlem

Nuuuu är allting ordnat. Butiken gav med sig och jag ska få alla pengar tillbaka.
Som butiken sa i mailet, det är svårt när flera större aktörer skriver så olika saker och denna butiken är så ny. Någon borde ta och anmäla Siba tycker jag som felaktivt skriver fel information gällande ånger. Men varför gör ingen myndighet detta för?

Tycker det borde finnas någon som aktivt kollar upp web-butiker och rättar felaktiga köpavtal. Konsumentverket vad gör dem? Sitter o latar sig?

Det finns många lagar i Sverige men det har alltid funnits ett problem för någon att se till att dessa sköts!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Små marginaler är ingen ursäkt för att inte följa skriven lag.
Bedriver man en verksamhet som inte är lönsam kanske man skall
fundera i andra banor.

Minns inte att jag skrev att man fick bryta mot lagen..

Men va bra att det löste sig. Jag hade dock inte velat betala fullpris för en lur som någon haft i örat men det är väl mitt problem.

Förresten är mina erfarenheter med elgiganten att dom är väldigt generösa med returrätt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ja hur ska man kunna testa lurarna utan att ha använt dom i 5 minuter ? hur tänker dom egentligen ? följa lagen skulle vara ett bra första steg isåfall.