Provar Cambridge DACmagic

Permalänk
Medlem

Provar Cambridge DACmagic

Tjo gubbar, ungdomar... och annat på detta forum.
Tog hem idag hem en Cambridge DACmagic för att provköra mot mitt moddade Xonar DX, har suttit och lyssnat någon timme med hjälp av flickvännen och har hört några saker som skiljer dem åt men det är inte någon natt / dag skillnad med min anläggning, långt från.

Har någon förslag eller frågor så ställ dem gärna så ska jag se vad jag kan göra... Detta är långt från någon proffsig tillställning så ha överseende, jag gör detta för skojs skull.

Tänkte även uppdatera denna tråd ikväll och imorgon med bilder och lite information allt eftersom lyssningintrycken och saker sätter sig mer. Men jag kan säga att mitt Xonar inte behöver skämmas för sig i alla fall.

Anläggningen är inget highend, är inte ens mid-end enligt många, men likväl min datoranläggning som jag är överlag nöjd med.

Högtalare: Dali Lektor 1, ställda på dämpkuddar, även körts upphängda.
Förstärkare: Thule Audio IA-60B
Källor: #1 Moddat Xonar DX med Hemmasnickrat flätat silverkablage.
#2 Cambridge DACmagic ansluten med en TOSlink till ljudkortet och Balanserat XLR QED Qunex 4S-kablage (~1000KR). Musiken som spelas är mitt privata FLAC-bibliotek via Foobar2000.

Första intrycket efter uppvärmning:
DACmagicen har lite 'vassare' topp känns det som, även lite bättre placering av röster och instrument, vissa saker kommer fram mer än innan. Samtidigt försvann andra saker mer in i bakgrunden jämfört med mitt DX, som å andra sidan känns bättre för min lyssning då den inte känns riktigt lika påfrestande.

Tänkte mest säga mitt om av DACmagicen då den åter igen går att få tag på.

EDIT: Suttit och lyssnat en timme åt gången på vardera nu och ljudet i DACmagicen känns bredare och mer fullt överlag men den känns fortfarande för påträngande i min anläggning.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

tycker min dacmagic låter bättre nu än i början.
kände med att den var lite påträngande i toppen,nu låter den bättre.

min står på 24/7 kanske kan vara det..

måste fixa xlr kablar när jag får lönen då dom ska få DACen att låta bättre.
har du testat dom olika filtren?
tydligen e vissa lite hårdare o något som e mjukare.
har inte själv hunnit testa det ordentligt.

ska testa ställa in min svarta låda till högtarna kanske kan ge lite.
har rumskorrigering till mina RC-L

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=253491.jpg

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Provkörde den i flertal med timmar ikväll, och kom fram till ungefär vad jag skrev i min post. Jag behåller mitt Xonar och moddar vidare på det. Hade jag haft mer pengar hade jag nog tagit Dacmagicen men det kändes som om den inte var värd de extra 3000Kr den kostar mot att behålla mitt Xonar.

Körde genom alla filtren likaså, den kändes för påträngande för mig dock. Kanske bara inte passar min anläggning? Lät den stå på i ett par timmar innan jag gjorde lyssninsprov.

Har även ett par hemmabyggda XLR-kablar hemma, kostade mig hela 150kr för ett par i god nog kvalitet...

Blev inte så mycket bilder tyvärr, kamerafan dummade sig med mig.

Åter igen, placeringen är inte den bästa på min datoranläggning, men jag och sambo bor i en 22kvm etta så placering får vänta till nya lägenheten då jag tar fram högtalarställen.

Nästa projekt blir den skärmade nätsladden till förstärkaren, DIY såklart.

PS. Svarta lådor tycker vi om.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

ser nu att du sitter väldigt nära högtalarna =/
dom e ju inte byggda kanske för att man ska sitta så nära.
finns ju närfälts monitorer man har i studios för att sitta så nära.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
ser nu att du sitter väldigt nära högtalarna =/
dom e ju inte byggda kanske för att man ska sitta så nära.
finns ju närfälts monitorer man har i studios för att sitta så nära.

De fungerar bra som de är nu med dämpfötter under, de har ju en rätt bra spridning och bred ljudbild samt att de inte behöver vara riktade. När jag lyssnar mer seriöst sätter jag mig ett par meter bakåt i sweetspot bara. Största felet är egentligen bordsskivan, men det löser sig såsnart jag flyttar och de får stå på sina egentliga högtalarställ längre in i rummet.

Upplevde DACmagicen likadant i sweetspot som i datorstolen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

den kanske inte alls passar med din anläggning om den drar åt det ljusare hållet.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att den drar åt det ljusare hållet faktiskt, rätt väl avrundad, kanske är min personliga uppfattning tillsammans med min anläggning, hört den innan i en annan anläggning och trivdes mer med den då.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kul att läsa!

Jag har alltid fått känslan av att en hel del folk som lovordar DACMagicen till tusen inte haft något riktigt bra ljudkort innan, och då är det såklart att den ses som en revolution.
Nu är väl kanske inte dina högtalare high-end, men det är ju långt ifrån några dåliga, vilket ger ett gott betyg åt DX-kortet. Bra att du även körde XLR, då DACen tydligen ska låta ganska bra mkt bättre med dom än RCA.

2750.- för endast stereo känns inte så jäkla prisvärt jämfört med ett D2(X) för 1400.- där du får 5/7.1, även om det nu är lite bättre ljud i DACMagicen.

EDIT: Vad är det du moddat i ditt DX?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Kul att läsa!

Jag har alltid fått känslan av att en hel del folk som lovordar DACMagicen till tusen inte haft något riktigt bra ljudkort innan, och då är det såklart att den ses som en revolution.

EDIT: Vad är det du moddat i ditt DX?

Tackar, DACmagicen gör sig troligen väldigt bra i en annan anläggning än min, den skar sig någonstans med mina saker. Fint pris för en DAC med flera ingångar, reko uppsamling och balanserade utgångar dock. Den gav mig lite av stereoperspektivet jag saknade men gjorde att jag blev lyssningstrött istället.

Mitt Xonar DX har i nuläget annan opamp för frontkanalen på prov, en extra 'knippe' filterkondingar på strömingången, ett par kondingar i signalvägen (högpass-filtret om jag minns rätt) är bytta, Ska troligen även prova att byta några till filterkondingar på kortet till några av lite högre kvalitet och se om det ger någon skillnad eller inte. I nuläget kör jag med Rifas polyfenyl-kondingar för högpass-filtret. Resterande störren värden av kompletterande kondingar samt de som inte redan är ersatta med det, kommer ersättas med Sanyo's OS-CON.

Hade även planer på att sleva ut signalerna direkt från DACen och bygga ett dotter-PCB med fler/andra utgångar på. Men det la jag på is...

Jag gör detta mest för skojs skull, något att fördriva tiden med samtidigt som man får något unikt som man med tiden kan anpassa och ändra på. Hurpass mycket skillnad mot original vet jag inte då jag inte kan jämföra med hur det lät då tyvärr, en hel del ändringar med tiden.

PS/EDIT: Gillar mina lektor mer och mer med tiden faktiskt, speciellt med tanke på den ringa storleken.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

fixa bild på ditt moddade ljudkort

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
fixa bild på ditt moddade ljudkort

Coming up såfort nästa mod ska göras, då sakerna från elfa anländer. Känner inte för att stänga av datorn krypa under bordet och gräva ut det stackars kortet ur röran utan en anledning. Kalla mig lat

Lovar dock, kommer bild såfort jag slitit fram lödstationen för att byta de sista kondingarna någon gång om en vecka eller 2.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

skapa en tråd om det vad du bytt på det etc.
och skillnad före efter mod

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...