vilka myndigheter/nämnder skulle kunna läggas ner?

Permalänk
Medlem

vilka myndigheter/nämnder skulle kunna läggas ner?

för att vidare utveckla topic: vilka myndigheter/nämnder skulle kunna läggas ner utan att det drabbar alltför många invånare?

och för att förhindra att någon kommer och säger i princip alla nämnder/myndigheter, vilket skulle urarta i en politisk debatt på tock för offtopic, så kanske vi kan säga max 3 nämnder/myndigheter?:)

är intresserad av att se vilka folk tycker inte har så stor inverkan på folks liv/helt onödiga:)

motivera gärna varför just den nämnden/myndigheten, samt berätta vad den sysslar med:)

MVH Flancen

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

FÖRSVARETS RADIOANSTALT!

Där satt'en

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Alla myndigheter är bara till för att kontrollera folket och hämma den utopi som automagiskt kommer om man bara släpper alla statens ansvarsområden fria. Dessutom är skatten ett sätt att stjäla pengar för att ha dessa fasciokommunistiska system på plats och förtrycka oss. Så döljer man arbetslöshet också.

Permalänk
Medlem

Vore bättre om du kunde lägga upp den där listan på typ 800 myndigheter som ska finnas i sverige om jag har förstått det rätt. så man kan välja och vraka lite
gissar på att det finns en hel drös av meningslösa myndigheter.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

här är en lista till att börja med: http://www.myndighetsregistret.scb.se/Myndighet.aspx

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Den här tror jag nog vi klarar oss utan: http://www.statensbiografbyra.se

skummade igenom sidan lite och verkar inte som att dom verkligen har nån sorts riktig uppgift längre. dom censurerar ju inte filmer änns längre.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Den här tror jag nog vi klarar oss utan: http://www.statensbiografbyra.se

skummade igenom sidan lite och verkar inte som att dom verkligen har nån sorts riktig uppgift längre. dom censurerar ju inte filmer änns längre.

Deras uppgift är ju bland annat att bestämma åldergränser för biofilmer, men vaför kan inte PEGI's rating (osäker på om det är pegi som även bedömer film)

Deras upppgift kan framstå som tvivelaktig, håller med dig.

edit: missade att de inte bedömer film längre.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Samtliga?
De behöver läggas ner, rubb och stubb. Sen ska man gå igenom vad som egentligen behövs och starta dessa från grunden med ordentligt genomtänka upplägg. Format C:\ på staten!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Nämnden för hemslöjdsfrågor var den första jag kom att tänka på. Den bör göras om till en förening där medlemmarna själva finansierar projekten genom tex medlemsavgifter, inträden på utställningar och gåvor. Får dom inte in tillräckligt med pengar på de sätten beror det på att allmänintresset för de här frågorna inte är tillräckligt stort.
http://nfh.nutek.se/

Statens biografbyrå har väl Alliansen diskuterat om att lägga ner. Tror till och med högsta chefen själv tyckte att den borde läggas ner. Det kom hon förstås på nu när hon ändå skulle gå i pension...

Jag har för mig att Martin Borgs som gjorde filmen 1200Miljarder hade med fler exempel på onödiga myndigheter och bidrag.
http://www.skattebetalarna.se/1200miljarder

Permalänk
Medlem

Arbetsförmedlingen
Skatteverket
Radiotjänst
Trafiksäkerhetsverket

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

SIS Miljömärkning
Sametinget
Nämnden för hemslöjdsfrågor
Samarbetsnämnden för statsbidrag till trossamfund (SST)
Nordiska Afrikainstitutet
Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete, Sida

m.m

Tycker där behövs en ganska stor genomgång. Många av myndigheterna verkar ha liknande arbetsuppgifter och hade kunnat slås samman.

Edit: Höll på att glömma den viktigaste av alla nämnder som ska bort

RADIOTJÄNSTEN <-- REN JÄVLA ONDSKA

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare om att en format C: och sedan starta upp de som anses behövas vore den bästa (dock ej troliga) lösningen. Vi har på tok för många myndigheter i landet. Med tanke på svågerpolitiken som förs i Sverige så blir det ju bara ännu löjligare.

Alla borde se 1200 Miljarder. En RIKTIGT bra film!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Alltså det är väl inte så stor mening med att lägga ner institutioner. Förr eller senare får vi ju tillbaka en socialdemokratisk regering och de skapar ju institutioner i rekordfart. Man hinner inte lägga ner tillräckligt många förrän det dyker upp X antal nya alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
FÖRSVARETS RADIOANSTALT!

Där satt'en

Det tillhör dock statens kärnuppgift. FRA-lagen är dålig, men låt inte det spilla över på FRA. Om staten bara skötte sina kärnuppgifter ordentligt och inte alltför mycket mer, hade vi inte haft den här tråden.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Samtliga?
De behöver läggas ner, rubb och stubb. Sen ska man gå igenom vad som egentligen behövs och starta dessa från grunden med ordentligt genomtänka upplägg. Format C:\ på staten!

Ja det skulle få en fantastiskt bra effekt på universitet/högskolor!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Alltså det är väl inte så stor mening med att lägga ner institutioner. Förr eller senare får vi ju tillbaka en socialdemokratisk regering och de skapar ju institutioner i rekordfart. Man hinner inte lägga ner tillräckligt många förrän det dyker upp X antal nya alltså.

Socialdemokratisk politik verkar ha någon form av hydra effekt på byråkratin.
För varje myndighet eller nämnd de lägger ner så startar de två nya.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

försvaret ska lägga ner några myndigheter och slå ihop med varandra, så det är väl tummen upp för det?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Ja det skulle få en fantastiskt bra effekt på universitet/högskolor!

Det skulle få en fantastiskt bra effekt på samtliga saker som egentligen behövs, när de väl är igång igen. Tänk dig själv att istället för en uppsjö av verk för allt ifrån att lära farmor anka att knyppla till att se till att militären sköts och valfri gudomlighet vet vad mer så skulle man ha enbart de som behövs och de skulle i sin tur skötas och fungera effektivt och troligen billigare.

Enda kruxet är att man måste ta sig igenom den där perioden medan man formaterar om...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

SIDA skulle behöva en rejäl översyn. De olika AP-fonderna kan vi väl slå ihop till en, de har ju ändå misslyckats rejält på sistone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
försvaret ska lägga ner några myndigheter och slå ihop med varandra, så det är väl tummen upp för det?:)

Ja försvarsmaktens olika delar borde verkligen få en översyn, när jag kastade handgranat i lumpen så var vi tvungna att kasta upp varenda handgranat vi beställde eftersom det var dyrare att lämna in dem till FMlog än vad det var att köpa in dem till förbandet, det ska inte behöva vara så.

Permalänk
Avstängd

SIDA kan läggas ner direkt. slösar alldeles för mycket pengar + att Sverige inte ska vara någon hjälporganisation.

Annars tycker jag att Belgas förslag var bra. Översyn och starta upp de som behövs. Gör om, gör rätt helt enkelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ja försvarsmaktens olika delar borde verkligen få en översyn, när jag kastade handgranat i lumpen så var vi tvungna att kasta upp varenda handgranat vi beställde eftersom det var dyrare att lämna in dem till FMlog än vad det var att köpa in dem till förbandet, det ska inte behöva vara så.

Ni fick kasta handgranater och du gnäller? Du är då inte frisk människa.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ja försvarsmaktens olika delar borde verkligen få en översyn, när jag kastade handgranat i lumpen så var vi tvungna att kasta upp varenda handgranat vi beställde eftersom det var dyrare att lämna in dem till FMlog än vad det var att köpa in dem till förbandet, det ska inte behöva vara så.

när jag kastade i lumpen så var det billigare att låta oss kasta m/56or än att låta de destrueras:p

att kontakten/distributions systemet mellan försvarets alla nämnder är dålig är väl vida kännt?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad den gör, men om vi inte tar bort den så bör vi iallafall byta namn på 'Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor'.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)