Går det överklocka detta kort något?

Permalänk

Går det överklocka detta kort något?

Halloj! Kan ingenting om att överklocka grafikkort men kan man dra någon slutsats utifrån dessa siffror ifall kortet går att klocka lite?

VGA Memory Clock 648 MHz
VGA Core Clock 594 MHz

Är ett gammalt skitkort, Radeon X1950 Pro 256mb, som antagligen inte är så klockvänligt men vad tror ni? Går det panga på några procent iaf?

Permalänk
Medlem

Några % klockning ska nog fungera, du kanske inte ska förvänta dig för mycket dock. Bara att prova så märker du om kortet pallar eller inte.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qrush
Några % klockning ska nog fungera, du kanske inte ska förvänta dig för mycket dock. Bara att prova så märker du om kortet pallar eller inte.

Antar att mnan provar lite åt gången för att se hur mycket den pallar, men hur vet man när man nåt gränsen innan kortet pajjar? Och finns det något program med enkelt interface?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Antar att mnan provar lite åt gången för att se hur mycket den pallar, men hur vet man när man nåt gränsen innan kortet pajjar? Och finns det något program med enkelt interface?

ATItool kan du använda.
Öka lite, kör ett test, öka lite mer. Däremot så det kortet är ganska varmt från början har jag hört, så några jättehöga klockningssiffror kan du nog inte förvänta dig.

Om du kör testet, då kommer det ge s.k artefakter om du har klockat lite för högt, då är det bara klocka ner lite, och på så sätt hitta en stabil klock.

Permalänk
Medlem

jag har en fråga är ATI Tool bättre än catalyst i klocknings syfte?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
ATItool kan du använda.
Öka lite, kör ett test, öka lite mer. Däremot så det kortet är ganska varmt från början har jag hört, så några jättehöga klockningssiffror kan du nog inte förvänta dig.

Om du kör testet, då kommer det ge s.k artefakter om du har klockat lite för högt, då är det bara klocka ner lite, och på så sätt hitta en stabil klock.

okej, tackar! Sista frågorna nu. Hur ser artefakter ut? Iofs lär jag ju kanske märka det när dom dyker upp men..:)

När jag överclockar cpun, ska jag endast gå efter värmen på den då? Hålla mig under typ 70grader när den vart maxad ett tag eller?

EDIT: ATItool stödjer alla kort av ATI och nvidia förutom just mitt kort, lite typiskt

Permalänk
Medlem

de finns en viss gräns för vcore osv också. vet inte vilken cpu du har så kan inte ge svar på sak där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
okej, tackar! Sista frågorna nu. Hur ser artefakter ut? Iofs lär jag ju kanske märka det när dom dyker upp men..:)

När jag överclockar cpun, ska jag endast gå efter värmen på den då? Hålla mig under typ 70grader när den vart maxad ett tag eller?

artefakter ser man ganska tydligt tex färger som egentligen inte ska vara där..
Du märkert när du ser de..

angående värme beror på vad för cpu du har.. har du en duo så är 70 ganska standard för de även för intels och Amds..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Okej, blir väl sista frågan nu då Laddade hem catalyst istället. Antar att det är VPU-klockfrekvensen jag ska öka, är det någon ide att ändra på minnesklockfrekvensen och ger det också artefakter om jag ökat för mycket??

Permalänk
Medlem

klocka allt som går att klocka ^^ att klocka minnet är ibland det som ger mest på ett grafikkort, särskilt de där gamla skorvarna gillar lite extra minnesbandbredd...

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Vänta nu.. Dom verkar ha missförstått, det är ju en GPU du ska klocka?

GPUn kan du börja kolla på värme när det stiger mot 90-100, innan det behöver du inte oroa dig.

Ja, öka både på minne och "CPU'n" i GPU'n, och ja, det kommer ge artefakter om du höjer på minnet oxå.

Permalänk

Jag förstår inte mycket med det här med klockning. Jag misslyckades totalt kan man säga

När jag höjer VPUn från 594mhz till 620mhz samt minnesklockning 648mhz till 680mhz får jag en ungefärlig ökning på 0,2 fps i samtliga tester. Dvs absolut ingen synlig skillnad, vad gör jag för fel?

Sedan uppdaterar jag drivrutiner catalyst från 7.10 till 9.3 och får något sämre fps. Hur kommer det sig? Man tycker ju ändå det inte borde bli sämre med nya drivisar eller?

Jag klockar även CPUn i AIbooster från 2200mhz till 2500mhz. Tempen höjs knappt och ligger runt 45grader. Men ändå så återställer sig klockfrekvensen efter ett tiotal sekunder och jag får inte ut någon skillnad.