Processorerna som stödjer Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Processorerna som stödjer Windows 7

Den som planerar att uppgradera till Windows 7 och använda virtualiseringstekniken XP Mode måste ha rätt CPU. Här är processorerna som stödjer tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Verkar som om AMD var lite före Intel i det här fallet.
I mitt fall måste man slå på virtualiseringen i BIOS, det är något att tänka på, för er som kör W7.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

AMD har nog ganska ofta varit före Intel på flera punkter. Antagligen är det för att det är enklare för ett mindre företag att vända än ett större (jämför med stora respektive små båtar)

Permalänk
Medlem

Självklart så kör man ju på en E5200.... -.- Men det blir en ny vilken dag som helst...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

Q6000 innebär alla Q6xxx eller? Frågar för jag har en Q6600

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Inaktiv

Min Core 2 Duo T8300 som sitter i min Vostro 1700 klarar Virtualisering.
Har dom bara tagit upp processorer för stationära datorer.

Permalänk
Medlem

Japp det är hela serien

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

AMD 4 life

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

p4 641, win7 får va för denna dator då.
Functionen försvinner väll bara, får man hoppas.

Permalänk
Medlem

Men vilken modern CPU som helst klarar ju virtualisering rent prestandamässigt, sålänge det inte handlar om att spela spel eller liknande.

Gamla småprogram som inte kräver nåt och som kanske inte funkar i windows 7, ska dom inte funka alls då bara för man inte har en high-end CPU?

Verkar ju lite elakt att helt blockera funktionen.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Hittade en utförligare lista för Intels C2D CPUer, min finns med (T7300) :).

Listan

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Virtualisering och virtualisering. Fattar ni inte att Microsoft lurar människor? I stället för att fortsätta stöda XP, så tvingar Microsoft att uppgradera till Sjuan. Jävla vilka kommunister!

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | MSI P45 NEO-F | 2 x 2GB A-Data Vitesta | Sapphire Radeon HD4850 512MB | Intel X25-M G2 80GB SSD | 320 Samsung SpinPoint F1 | Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Vadå tvinga, förklara tack.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Men vilken modern CPU som helst klarar ju virtualisering rent prestandamässigt, sålänge det inte handlar om att spela spel eller liknande.

Gamla småprogram som inte kräver nåt och som kanske inte funkar i windows 7, ska dom inte funka alls då bara för man inte har en high-end CPU?

Verkar ju lite elakt att helt blockera funktionen.

Du kan få tag på en pentium d för 200kr. Och då får du stöd för det.
Kör du amd blir de ännu lättare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Vadå tvingas, förklara tack.

Det blir ju ett döljt påtving för att få alla funktioner så att de skall fungera.
Konstigt att E2XXX/E4XXX inte funkar då dom är baserade på samma som
E5XXX och E7XXX.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sapodilla
Virtualisering och virtualisering. Fattar ni inte att Microsoft lurar människor? I stället för att fortsätta stöda XP, så tvingar Microsoft att uppgradera till Sjuan. Jävla vilka kommunister!

Tänk vilken fin värld vi skulle ha om vissa människor saknade händer... ahhhhh

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Haha, ett nytt OS jämförs med kommunism. Att hålla fast vid något gammalt in till döden är väl kommunism om något. Vi kanske ska gå tillbaka till win95, vad vet jag. Tror ärligt att sapodilla har fått det lite om bakfoten. Virtualiseringen i Win7 är ju till för att just gammla + nya proggs ska funka med det nya OS:et.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Då måste jag uppdatera då... Men det blir kul!:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Tänk vilken fin värld vi skulle ha om vissa människor saknade händer... ahhhhh

Haha!!

Permalänk

Blev inte riktigt klok på artikeln, jag har en laptop med Intel C2D T8100, som tack vare Kickens' lista visar sig ha stöd för virtualisering.

Men min stationära vet jag inte, jag har en Athlon X2 till S939 (4400+). Artikeln säger att alla X2 stöds, men inga Athlon till 939, vilket stämmer??

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Det blir ju ett döljt påtving för att få alla funktioner så att de skall fungera.
Konstigt att E2XXX/E4XXX inte funkar då dom är baserade på samma som
E5XXX och E7XXX.

E5xxx har inte tekniken inbyggd vad jag läst.
Har nyss köpt en billig E5200 till nya filservern och den ska tydligen sakna det, även om den är ett prestandamonster i övrigt sett till priset.

Inte för det lär spela nån roll sålänge XP fortsätter fungera, men vill man byta will 7'an nångång och dessutom stöter på nåt program som inte funkar så kan det ju kännas lite trist.

Kommer säkert nån workaround till detta dock, känns ju som en fånig begränsning att det inte ska funka alls.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Så kör man med en D805 synd men har väl inga större planer på att dra in Win7 förens minst Sp1 kommit och se hur det funkar.

Blir väl en ny dator i from av CPU,MK,RAM och evt ett GPU.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Verkar som vissa har blandat ihop det här med processor-stödet för Windows 7 och VT. Alltså för att köra windows 7 kan du köra alla Intels E2xxx, E4xxx osv. samt AMD's även de för 939(så länge de uppfyller systemkraven) men för att kunna dra nytta av VT och och XP-mode så behöver du någon av de listade. Man kan ju fortfarande köra i kompatibilitets-läge om man inte har VT-stöd.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Typisk att jag har en T5500, den vars närmsta broder har stödet.
Nå jag kan ju alltid använda andra virtualiseringsprogram och att det går lite långsammare kan jag leva med. (just nu är det ju ramminnesbrist som är den stora flashhalsen).

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tycker att påståendet är lite omvänt. Det borde rimligtvis vara så att Windows 7 stödjer processorer, inte tvärtom.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Verkar som vissa har blandat ihop det här med processor-stödet för Windows 7 och VT. Alltså för att köra windows 7 kan du köra alla Intels E2xxx, E4xxx osv. samt AMD's även de för 939(så länge de uppfyller systemkraven) men för att kunna dra nytta av VT och och XP-mode så behöver du någon av de listade. Man kan ju fortfarande köra i kompatibilitets-läge om man inte har VT-stöd.

Så W7 har kompatibilitetsläge OCH XP-mode?

När ska Microsoft ta och göra det enda rätta - släppa bakåtkompatibiliteten och förbättra grunden ordentligt? Ett XP-mode skulle passa perfekt i ett sådant nytt operativ (typ som Classic var i Mac OS X).

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamLighter
Blev inte riktigt klok på artikeln, jag har en laptop med Intel C2D T8100, som tack vare Kickens' lista visar sig ha stöd för virtualisering.

Men min stationära vet jag inte, jag har en Athlon X2 till S939 (4400+). Artikeln säger att alla X2 stöds, men inga Athlon till 939, vilket stämmer??

Det är ju athlon 64 939 som inte stöds du har athlon 64X2 939

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad poängen är med att begränsa XP Mode på detta vis, det går ju utmärkt att virtualisera även utan dessa CPU-instruktioner.

Permalänk
Medlem

AMD fick ut lite för att haft det där stödet inbyggt i deras processorer länge

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Så W7 har kompatibilitetsläge OCH XP-mode?

När ska Microsoft ta och göra det enda rätta - släppa bakåtkompatibiliteten och förbättra grunden ordentligt? Ett XP-mode skulle passa perfekt i ett sådant nytt operativ (typ som Classic var i Mac OS X).

Det är ju precis vad de gjort? För att trotts helt ny grund ändå kunna ge bakåtkompatibilitet så får man en virtuell xp man kan starta upp och leka med.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |