suddig bild på filmer =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

suddig bild på filmer =/

Okej har precis upptäckt ett litet fel på datorn =/ hade lite tråkigt å kollade igenom vilka filmer jag hade å tänkte att jag skulle ta å titta på sweeney todd men dock till min besvikelse så såg jag att bilden blev extremt suddig..

sitter på ett 4850 med dom senaste drivrutinerna från amd och har windows 7 betan installerad just nu samt att jag använder denna skärm
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=112503

vet inte när detta hände men innan hade jag mycket bättre bild och är inget fel alls med spel eller andra program tydligen bara med filmer så någon som vet vad det kan vara ?

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2003

Vad är det för format (heter det så?), dvd, HD, divx?

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

dvd har bara rippat ner dvd'n till datorn med imigburn för att slippa plocka fram alla minna dvd-skivor och riskera att dom ska bli repade eller likande så fort jag ska se på film

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

dvd har ju en upplösning på 720×480 (NTSC) eller 720×576 (PAL)

du kör du antagligen din skärm på 1280x1024 eller högre vilket medför att du drar ut bilden ganska mycket när du kör helskärms läge 1,7ggr orginal upplösningen (1280x1024)

närmare bestämt det vill säga varje bildpunkt i filmen är 1,7ggr större

vilket medför att din skärm får använda flera pixlar för att kunna rita ut en av filmens bildpunkter

altså en bildpunkt i filmen motsvarar typ 4 pixlar på din skärm

hoppas jag var tydlig nog

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrland
Registrerad
Okt 2007

har samma problem o har haft sen ja bytte till hd4870x2 från ett gf 9600gt ...helt hundra på att jag inte hade så tidigare !!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
dvd har ju en upplösning på 720×480 (NTSC) eller 720×576 (PAL)

du kör du antagligen din skärm på 1280x1024 eller högre vilket medför att du drar ut bilden ganska mycket när du kör helskärms läge 1,7ggr orginal upplösningen (1280x1024)

närmare bestämt det vill säga varje bildpunkt i filmen är 1,7ggr större

vilket medför att din skärm får använda flera pixlar för att kunna rita ut en av filmens bildpunkter

altså en bildpunkt i filmen motsvarar typ 4 pixlar på din skärm

hoppas jag var tydlig nog

men kan inte vara det som är felet då det inte va så när jag körde xp för ca 2 månader sen och tidigare på windows 7 (tror jag).

provade ladda ner nya drivrutinerna som kom nu nydligen men gjorde ingen större skillnad..

+ att det funkar skit fint på andra datorn vi har här samt min bärbara. och om det var de som va felet så borde det bli bättre av att ändra upplösningen å provade att sätta den på 800x600 å var ingen skillnad

andra datorn har en wide 19" skärm och bärbara är en thinkpad x60

here we go!