Google, cachad sida men inga markerade sökord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Google, cachad sida men inga markerade sökord.

Okej, så hjälpt farsan min med en hemsida till hans..ja inte riktigt företag, men hans grupp han arbetar med just nu..

Dock snappade pappa upp att en av de totalt fyra sidorna på hemsidan inte får markerade ord när man kollar på den cachade sidan från google, alltså precis som att google inte känner igen orden från sidan, den går dock att hitta på google fast på sidan 5 (startsidan på sida 2)

testar länka den Cachade sidan utan markerade ord och ser om det funkar.

Här är de andra som funkar:
startsida
sida 2
Sida 3

Som ni ser bli det markerade sökord på alla sidorna förutom den nog kanske näst viktigaste sidan efter startsidan och jag vet inte var problemet ligger.

Är väll egentligen ingen jätte sak om det bara är cachade sidan som inte sökorden hittas på men om det påverkar sökningar på vanliga sidan är det inte lika bra, men vet inte något sätt att ta reda på det.

Kan någon ge en förklaring till detta och kanske se var problemet ligger och göra allt lite klarare för mig så är ni varmt välkomna!

EDIT: Kan ju passa på be om kritik på vad som kan förbättras på sidan också.

//Gustav

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
EDIT: Kan ju passa på be om kritik på vad som kan förbättras på sidan också.

Framförallt det grafiska, sidan ser rätt 90-talsaktig just nu. De rundade hörnen är olika stora uppe/nere och de nedre ser lite missbildade ut. Kan vara bra att på något sätt markera i menyn vilken sida man f.n. besöker. Toppen är inte alls bra, framförallt behöver texten och färgen ses över. Föreslår också att du drar ner opaciteten på skuggningen av kontaktpersonerna, sådana effekter ska inte "synas" utan hjälpa sitt värdobjekt att synas. Dra ner till ca 20 % och minska avståndet lite grann. Slutligen rekommenderar jag en annan bakgrundsfärg, prova #555555 och se om du gillar den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Framförallt det grafiska, sidan ser rätt 90-talsaktig just nu. De rundade hörnen är olika stora uppe/nere och de nedre ser lite missbildade ut. Kan vara bra att på något sätt markera i menyn vilken sida man f.n. besöker. Toppen är inte alls bra, framförallt behöver texten och färgen ses över. Föreslår också att du drar ner opaciteten på skuggningen av kontaktpersonerna, sådana effekter ska inte "synas" utan hjälpa sitt värdobjekt att synas. Dra ner till ca 20 % och minska avståndet lite grann. Slutligen rekommenderar jag en annan bakgrundsfärg, prova #555555 och se om du gillar den.

Vet att skuggningen på bilderna är lite för mycket, bara varit för lat att ändra det. Bakgrunden, #555555 ser väldigt mörkt ut, sidan ska vara ganska ljus och inbjudande, är ju trots allt familjer/par som har problem med relationen som ska komma in på sidan.

Loggan ska göras om, eller ialla fall texten ska kortas ner till BFP eller liknande i någon snygg loggo form som även kan användas som signatur på brev och mail.

Ska kolla in hörnen, men har du/ni något tips på att få sidan se lite nyare, fräschare ut utan att få en för space'ig look. Hade förut lite annorlunda knappar men kändes inte riktigt som om de passade till nuvarande loggon, plus att länkarna nu är text med en box runt omkring sig som har hover effekt via css. De tidigare var bilder med rolloverimage i .gif vilket inte är lika optimalt för sökmotorerna.
Det är det att på många sidor kan man ha typ bara text länkar som går längst hela loggon vilket ser helt okej ut, men då ska man ha 6-8 länkar och här finns bara 4 vilket blir väldigt.. stort.. om man ska fylla ut allting och inte få typ långsmala knappar som inte har någon proportionalitet.

Men ja.. när ni svarar, tänk på att sidan ska vara ganska neutral och ljus så att familjerådgivning och psykoterapi ska kännas som något positivt i en persons sämre tider och att inte sidan är flashig, den har ingen reklam och kommer aldrig ha och kommer ha ungefär så här mycket innehåll som bara kommer ändras, ingenting kommer läggas till, så sidan behöver inte vara mycket större än den är, vilket visserligen kanske ger den 90-tals looken eftersom många sidor idag är stora, proppade med information, sökfält, olika sektioner, reklam etc.

Tack!

Neon
Citera mig om du vill ha svar!