Permalänk
Medlem

8800 döden

Har läst flera trådar från förra veckan om folks 8800 grafikkort som gått sönder.

Mitt eget kort gick också sönder helt plötsligt.

Är detta normalt att grafikkort helt sonika slutar funka efter ca 2-3 år?
Eller har nvidia inställd autodestruct?
Eller är det något virus som stänger av fläkten som orsakar grafikkortsdöden?

Är det bara 8800 kort som går sönder mycket?

Permalänk
Medlem

vet faktiskt inget om denna 8800 döden men mitt håller fortfarande iaf, hoppas inte det ger sig nu som för andra folk då. *håller tummarna* jag kör visserligen vattenkylning så jag får inte samma problem med damm och överhettning.

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Hedersmedlem

Nvidia har ju ett förflutet av smärre kvalitetsproblem med vissa kretsar, men det kanske är lite väl starkt att påstå att dom har "autodestruct"!

Ett virus som stänger av grafikkortsfläkten låter inte sannolikt alls. Mitt 8800GT lever än!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många 8800 kort som sålts så är det väl inte så många som har dött?
Det verkar kanske konstigt att alla inlägg dyker upp någorlunda samtidigt men det är väl naturligt att de nämner sina egna dåliga erfarenheter när de ser att andra har haft samma otur? Medans de flesta av oss andra som har fungerande kort låter bli att nämna det eftersom vi inser att det inte hjälper de drabbade att vi säger "Men mitt kort fungerar!". Denna tråd undantagen så jag dizzar inte widL. Mitt kort fungerar också.

Troligtvis är det väl kylningen som har fungerat sämre ett tag pga damm, slitage och dålig smörjning som dräper de flesta korten. Oftast har man ju inte ork att göra rent och smörja upp oftare än en eller två gånger vartannat år eller när man nu byter komponenter.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

A7V: Hmm det har du rätt i. Det har sålt en väldigt massa 8800kort.

Mitt kort som för att ta exempel har jag gjort rent flera gånger och hade inget dam i sig när det blev trasigt.

Kan det vara så att en viss procent av nyare kort går sönder efter X år pga:

- Hur ofta personen har spelat (dvs hur mycket anstränging komponenterna på kortet har fått)

- Hur varmt kortet blir (dvs att nyare kort, är varmare är kort för några år sen, tex 8800 serien vs 5000 serien på nvidia kort)

Vilket skulle innebära att de som spelar mest, har mest chans att drabbas då kortet har blivit upphettat mest?

Är det en rimlig förklaring?

Och om det är så, så skulle man ju som gamer skaffa sig ett riktigt super-svalt chassi för undvika att ens grafikkort dör i _förtid_ ?
Typ antec 900 eller 1200

Permalänk
Medlem

Håller med.

Mitt 8800gtx är igång 24/7 men fungerar perfekt.

Visserligen så blåser ajg den rent varannan månad från damm etc och lägger på ny kylpasta en gång per år etc.

Hjälper vet jag att det gör men inte hur mycket.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

Det låter som det är samma fenomen som brukar hända när något sålts i stora upplagor. När någon startar en tråd om problem/söndrigt kort, så fylls tråden av folk med liknande erfarenheter. Om det är ett populärt kort blir det mycket folk, även om kortet inte procentuellt sett har mer fel än en mindre populär variant.
De som sitter med fungerande kort går ju inte heller direkt och skapar en tråd "Mitt 8800GT funkar som det skall efter 2år!" som sedan fylls med glada ägare av fungerande kort. Det är ju när man får problem man skapar en tråd och även då man kollar efter om det finns fler med problem.

Visa signatur

~Pelle~