Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lengis
Om du har möjlighet så testa en annan HDMI port på TV:n. Jag har fått lära mig den hårda vägen mer än en gång att alla portar inte stöder alla upplösningar fullt ut. Iaf inte på Samsung och LG. Kan även stå nåt filnstilt i manualen om vilken hdmi port man ska använda för pc....

Hth

Mvh

Lengis

Nu är det dock en skärm med endast en HDMI-ingång, ingen TV.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
Köpte en 1810TZ röd från PC City....4990 kr med fri frakt

Rekommenderas starkt och snuskigt billigt

Samma här, men vågar inte ropa hej förrän den är uppackad och klar!

Vilken browser funkar bäst med touchpaden och datorn i allmänhet. Opera eller FF, eller är FF för segt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lussedor
Samma här, men vågar inte ropa hej förrän den är uppackad och klar!

Vilken browser funkar bäst med touchpaden och datorn i allmänhet. Opera eller FF, eller är FF för segt?

FF flyter på bra för mig fast jag kör med 6-7 flikar uppe ibland..

Permalänk

smältande datorer...

såg denna och fyllde i mitt sn, och natulrigtvis var min drabbad suck, 2 veckor gammal dator, nåväl ignorerade det till efter julhelgen.

https://customercare.acer-euro.com/customercare/AcerUpdate.as...

och efter julhelgen såg jag denna:
http://www.idg.se/2.1085/1.283929/smaltande-datorer-aterkalla...

Så nu har jag precis skickat iväg min. Hur gör ni andra som drabbats? ni som har haft era inne på åtgärdning hur lång tid tog det?

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
FF flyter på bra för mig fast jag kör med 6-7 flikar uppe ibland..

Ja, jag får säga att jag är positivt överraskad över hastigheten, för att sen inte tala om tangentbordet.

En sak som störde mig, nörd jag är, är att det på min klisterlapp, liksom på lådan stod att det var "Intel GMA 4500M" och inte "HDM" som grafikkort. Är det ett typo, eller har man månde sålt på mig ett ex med olika specar än vad jag betalade för?

//Farbror surkart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lussedor
Ja, jag får säga att jag är positivt överraskad över hastigheten, för att sen inte tala om tangentbordet.

En sak som störde mig, nörd jag är, är att det på min klisterlapp, liksom på lådan stod att det var "Intel GMA 4500M" och inte "HDM" som grafikkort. Är det ett typo, eller har man månde sålt på mig ett ex med olika specar än vad jag betalade för?

//Farbror surkart...

På min lilla vita fina lapp står de 4500MHD, kolla upp vad du har med gpu-z?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
På min lilla vita fina lapp står de 4500MHD, kolla upp vad du har med gpu-z?

Precis sån hjälp man vill ha! Tack så mycket. Inte så jättemycket information där, men jag hittar lite. Ska vi mäta kort med varandra?

GM 45 står som GPU.
Acer incorporated ALI 1025
10 ROPs och 10 shaders
Device ID: 8086-2A42 resp 8086-2A43
4,8 Gpixels / s
4,8 Gtexel / s
475 MHz GPU clock

Nån som vet hur man får lite mer info vilken version ens GPU är?

Permalänk
Medlem

Det står 4500MHD på min lapp och har samma spec som du i gpu-z.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Jag packade nyss upp min röda 1810TZ från PC City och reagerade precis som du Lussedor på att det stod Intel GMA G4500M på lådan istället för MHD.Jag har försökt leta mer information på nätet om det finns någon som helst skilllnad mellan kort med dessa två modellbeteckningar men har inte hittat något. Man kanske borde ställa frågan direkt till PC City innan man börjar installera en massa grejor på datorn? Det vore trist om man lyckats "fynda" en dator med sämre grafikkrets...

Visa signatur

"The only true currency in this bancrupt world is what you share with someone else when you're uncool"
-Almost famous

Permalänk
Medlem

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=335217

Citat:

For mobile, there is only X4500M and X4500MHD. X4500M=GL40 and X4500MHD=GS45/GM45/GM47

GL40=380MHz IGP clock for video and 3D
GS45=Two modes, low power and high performance mode.
*Low power mode=800MHz FSB, 333MHz 3D core and dynamically clocking video core up to 533MHz
*High performance mode=1066Mhz FSB, 533MHz 3D and video core
GM45=533MHz 3D and video core

Jag tror det är en typo, har inte sett någon uppgift om att skulle finnas en 1810 med det långsammare chipet. (Eller någon annan laptop heller för den delen, verkar mest vara en skrivbordsprodukt?)
Om du har GS45 i device managern så är du hemma.

Permalänk
Medlem

HD har bättre hårdvaruacceleration har jag fattat det. Tex så kan jag avkoda en 1080 med GMA G4500MHD med en cpu belastning på enbart 20%

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creosote
Jag packade nyss upp min röda 1810TZ från PC City och reagerade precis som du Lussedor på att det stod Intel GMA G4500M på lådan istället för MHD.Jag har försökt leta mer information på nätet om det finns någon som helst skilllnad mellan kort med dessa två modellbeteckningar men har inte hittat något. Man kanske borde ställa frågan direkt till PC City innan man börjar installera en massa grejor på datorn? Det vore trist om man lyckats "fynda" en dator med sämre grafikkrets...

Dum som jag var började jag använda min dator, men tänker inte låta mig avskräckas om det blir dags för inbyte. Acer kan göra min dator som ny igen, det vet jag.

Jag försökte mejla Acer via deras kontaktsida som ser muy professionales ut, men jag fick scriptfel, så jag får ringa i morgon. Det lättaste som jag ser saken är att försöka kolla upp serienumret. Får jag nåt vettigt svar så postar jag här. Jag har förresten 3,2 i Windows Experience Index på bägge grafikitems. Har nån med 4500HDM bättre?

Samtidigt är jag glad att Weiman fick fram infot om att det nog är en 4500HDM om man har GS45.:up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lussedor
Dum som jag var började jag använda min dator, men tänker inte låta mig avskräckas om det blir dags för inbyte. Acer kan göra min dator som ny igen, det vet jag.

Jag försökte mejla Acer via deras kontaktsida som ser muy professionales ut, men jag fick scriptfel, så jag får ringa i morgon. Det lättaste som jag ser saken är att försöka kolla upp serienumret. Får jag nåt vettigt svar så postar jag här. Jag har förresten 3,2 i Windows Experience Index på bägge grafikitems. Har nån med 4500HDM bättre?

Samtidigt är jag glad att Weiman fick fram infot om att det nog är en 4500HDM om man har GS45.:up:

Var hittar du infon om du har ett GS45? Jag har snokat runt i diverse menyer i kontrollpanelen utan attt hitta vad jag har. Om det är informationen som finns i rutan "GPU" i gpu-z så har jag en GM45

Jag skickade iväg en fråga till PC City men jag har ingen större förhoppning om ett vettigt svar. Slänger väl upp svaret här hur som helst.

Visa signatur

"The only true currency in this bancrupt world is what you share with someone else when you're uncool"
-Almost famous

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creosote
Var hittar du infon om du har ett GS45? Jag har snokat runt i diverse menyer i kontrollpanelen utan attt hitta vad jag har. Om det är informationen som finns i rutan "GPU" i gpu-z så har jag en GM45

Jag skickade iväg en fråga till PC City men jag har ingen större förhoppning om ett vettigt svar. Slänger väl upp svaret här hur som helst.

Det var i gpu-z som jag läste detta. Jag tror att system bara kallade det series 4 Intel eller nåt liknande. Sen försökte jag att läsa mig till vad det kunde vara för processor, när jag hade ID-numret från gpu-z, men hittade inget på siten där.

Vi kan säkert vara lugna, men jag vill fråga Acer om det går.

Permalänk
Medlem

Jag spelade upp Elephant's Dream, den där HD-filmen som nån länkade till nånstans här på forumet. Den drog kring 30% och är kodad i full HD, så det kanske är bevis för att nåt funkar som det ska?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lussedor
Precis sån hjälp man vill ha! Tack så mycket. Inte så jättemycket information där, men jag hittar lite. Ska vi mäta kort med varandra?

GM 45 står som GPU.
Acer incorporated ALI 1025
10 ROPs och 10 shaders
Device ID: 8086-2A42 resp 8086-2A43
4,8 Gpixels / s
4,8 Gtexel / s
475 MHz GPU clock

Nån som vet hur man får lite mer info vilken version ens GPU är?

Mitt kort är lika långt så du har nog inget att oroa dig för

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en timeline 1810tz, som jag suttit in en vertex ssd 30gb hårddisk i.
Igår tänkte jag installera windows 7 istället för vista.

Men när det är klart så vägrar datorn komma igång.
Så jag testade att installera om vista igen och då fungerade det perfekt.
Konstigt??!!

Äer det någon som har en ide om varför det inte gick med windows 7 ultimate?

Felet måste väl ligga på ssd disken kanske??

Tacksam för hjälp med detta..

/Daniel

Permalänk
Medlem

Min kundtjänstkille Robin (?) på Acer som jag fick tag i dag sa efter att ha slagit på S/N att det var samma grafikkort som er andra, dvs 4500HDM. Kändes skönt att ta av all plast.

Permalänk
Medlem

Jag försökte logga in mig för att hämta hem 1810 tray på notebookreview men gav upp efter tio försök. Antagligen är det nåt script som inte funkar, men innan dess kunde jag inte 6 gånger i rad dechiffrera "I am a human" boxen...

Permalänk
Medlem

Jag laddade upp den åt dig här http://www.megaupload.com/?d=19YCD8UK

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Jag laddade upp den åt dig här http://www.megaupload.com/?d=19YCD8UK

Juste, Marukusu!

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag har lite bekymmer med 1810tray. Det har två gånger hänt att det har varit knäpp tyst och sen efter en dryg halvtimmes användande har jag fått en plötslig blankskärm, för att sen upptäcka att CPU-temperaturen är kring 70 och då går fläkten igång på fullt.

Nu har jag senaste gången hållit ett öga på tempen precis innan det hände. Jag låg och kollade på svtplay HD. Ca 3-4 minuter innan den slocknade höll CPU under ca 28 grader, efteråt höll den 68.

Jag får känslan att den inte kan läsa tempen riktigt rätt. Finns det några inställningar eller tweaks för en 1810TZ för programmet, eller är det nåt fel på hårdvaran, dvs processorn och tempsensorn? Jag har haft 68 en lång tid nu, utan att nåt händer alls med uppmätt temp.

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lussedor
Hmmm, jag har lite bekymmer med 1810tray. Det har två gånger hänt att det har varit knäpp tyst och sen efter en dryg halvtimmes användande har jag fått en plötslig blankskärm, för att sen upptäcka att CPU-temperaturen är kring 70 och då går fläkten igång på fullt.

Nu har jag senaste gången hållit ett öga på tempen precis innan det hände. Jag låg och kollade på svtplay HD. Ca 3-4 minuter innan den slocknade höll CPU under ca 28 grader, efteråt höll den 68.

Jag får känslan att den inte kan läsa tempen riktigt rätt. Finns det några inställningar eller tweaks för en 1810TZ för programmet, eller är det nåt fel på hårdvaran, dvs processorn och tempsensorn? Jag har haft 68 en lång tid nu, utan att nåt händer alls med uppmätt temp.

Mvh
Johan

Jag har inte stött på samma problem men då har jag å andra sidan inte hunnit hårdtesta min när det gäller film/tv utan mest kört korta filmklipp, HD-trailers för att försöka få 1080p-material att spela utan hack/ljudstörningar.

Det kanske vore värt att testa en nyare version av 1810Tray? Så vitt jag kan se så fick du version 10 av marukusu och enligt tråden på notebookforum så är man nu uppe på version 25. Jag tror att jag plockade ner den version som var mest nedladdad just då men kommer inte riktigt ihåg exakt vilket nr den har, jag ska kolla när jag kommer hem ikväll.

Visa signatur

"The only true currency in this bancrupt world is what you share with someone else when you're uncool"
-Almost famous

Permalänk
Medlem

OK, jag får kolla det. Avinstallerar 1810tray inför eftermiddagens. Jag har lite Powerpointslides och det vore dumt att chansa.

Jag får nog till "captcha" i kväll! ;D

Permalänk
Medlem

Det visade sig att Jag hade version 20. Som en händelse så råkade jag ut för precis samma sak för några minuter sen - blankskärm och när jag sedan körde igång datorn igen så låg tempen på 73 grader och där ligger den kvar även fast fläkten går på ganska höga varv. Jag får testa mitt eget tips och installera den senaste ver.

Visa signatur

"The only true currency in this bancrupt world is what you share with someone else when you're uncool"
-Almost famous

Permalänk
Medlem

Mmmm, det vore intressant att jämför vilka temperaturer som 1810tray känner av med vad som faktiskt finns i CPU:n. Är det nån som har koll på om man kan se det på något sätt, gärna med befintliga program i datorn.

Permalänk
Medlem

Var inne på orginaltråden ang 1810tray lite:

Sidan 41:

----
Ok, great.

I just noticed a problem though, the temperature that the app measures seems to be constantly stuck at the value when the computer was started. It doesn't change even if I put the fan on the highest speed for long periods of time. I've also installed Real Temp and Core Temp to measure the CPU temperature and the temperature value is constantly the same, I even had the computer in my freezer for a minute but no change . I'm running Windows 7 64bit, intel core 2 duo u4100. What do you think could cause this problem?

EDIT: I flashed the BIOS and the problem is solved, so if you experience the same problem try flashing the BIOS.

--

Är det Acers hemsida måntro, som är nästa hållplats?

Permalänk
Medlem

Tror ni att man kan installer OS X på acer 1810? det vore ju sjukt najs!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Nån som har en tutorial hur man flashar ett BIOS på denna burk, eller generellt? Jag tänkte att det väl går via USB-sticka eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
Tror ni att man kan installer OS X på acer 1810? det vore ju sjukt najs!

Har också varit inne på det en del, men i dagsläget verkar det alldeles för omständigt. Bland annat får man byta nätverkskort, sen är jag ganska säker på att ingen hade fått igång output'en på ljudet sist jag kollade.

Kolla http://www.insanelymac.com/forum/ för mer information (samt dela med dig i den här tråden om du ger dig på projektet ).

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz