Permalänk
Medlem

kan det vara så att su3500 är samma prolle som 9400 fast med en låst kärna?
borde gå att låsa upp den isåfall. hade varit grymt värt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
skulle också vara riktigt fint med ett test som visade prestanda skillnaden.
såg att duo prollen har dubbel strömförbrukning?? hur kan den fortfarande ge 8 timmar??

Kan det vara så att datorerna med core 2 duo har ett batteri med större kapacitet. Jag har för mig att jag läst det nånstanns. Om så är fallet, skulle det ju vara kung att ha ett sånt batteri på core 2 solo burken. Vilket borde medföra lungt över 10 timmars batteritid.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

kan vara så, jag som kör med ssd också skulle få över 10 timmar då. kanske 11 om man har tur. har 9,35 nu med ssd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 3,6 GHz | GeForce GTX 1070 Aorus 8GB| Corsair Vengeance LPX DDR4 3000 MHz C15 (2x8 GB) | MSI B450 TOMAHAWK MAX Moderkort | Corsair PowerSupply TX550 550W 80 Plus GOLD | Fractal Design Define S | Samsung 970 EVO Plus SSD M.2 2280 - 500GB | Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Lite märkligt TG-modellen som har ATI 4330HD grafik bara finns med single core. Vore ju trevligt med en toppmodell med C2D och snabb grafik istället för att behöva välja mellan snabb processer elller snabb grafik.

Eller vad säger ni?

Permalänk

Hej, Dags för en laptop och jag har kollat lite på Acer Aspire Timeline 3810T.

Har lite frågor till er som äger den.

1. Ser inte att någon direkt har svarat ifall den klarar av MKV-filer i 720P eller tom 1080P?
2. Klarar den att skicka ljud via HDMI, min HP 6821eo klarar inte det trots HDMI utgång.
3. Är bleedingen ett störande moment eller lär man sig leva med det?

Permalänk

Såg att inne på Media markkt så hade dom inne 4810tg, alltså versionen med bättre grafik. priset var 8990:-

Platsen var Bäckebol, Götlaborg.

Permalänk
Medlem

tg ska väll även ha duo?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa_bilen
Har lagt in Windows 7, men Fn-knapparna funkar inte. Hur fixar man drivrutinerna till dem? Acers hemsida har inga såna vad jag har hittat.

Konstigt. Mina fungerar fast jag lagt in windows 7. prova ladda hem drivrutinerna för vista om de finns och installera dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenkaaa
tg ska väll även ha duo?

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Enligt den länken så är skillnaden 4 gb minne istället för 3gb, vilket är komplett önodigt, om du inte kör med 64-bitars operativ. Eller kanske iofs så kan väll 32-bitars använda 3,2 gig som mest? så en vinst på 200mb.
Sen grafikkortet såklart. Men processorn är ändå en grov flaskhals (verkar vara solo här också) om man skall ens våga sig på att spela mer krävande spel. Samt att grafikkortet ändå inte kan driva mer prestandakrävande spel. Sen så har den dubbelt så stor hårddisk. Vilket ju kan vara en fördel. Men då skall man överväga att är det värt att lägga ut 2000kr extra för en dator som i princip inte är mycket bättre. För ungefär samma pris kan man få en vit macbook 13" http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=389472 , som både har dual core processor på 2ghz samt är mycket snyggare och har bättre kvalité osv. Och för 9000kr så kan man få en mycket bra spellaptop som presterar omkring 10 ggr bättre i spel. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444540

Valet är ändå upp till var och en såklart.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

jag satte direkt in 64-bitars W7 och sen bytte jag ut hårddisken mot en ssd. blev från dag till natt i prestanda skillnad. inte för spel, men responstid och snabbhet generellt.

det ger 15% boost i responstid 3-4gb minne ddr3 med 64 bits btw

är så grymt nöjd. väntar nu på intels nya x-25 ssd G2. kommer rocka!

Visa signatur

Permalänk

Jag la in Windows 7. Men nu ser jag inte hur lång tid det är kvar på batteriet. Bara procent. Finns det någon inställning eller något för att få fram tiden igen?

Visa signatur

YESYES

Permalänk
Medlem

har du väntat 3-4 min efter du tagit ut batteriet? brukar ta en stund för datorn att känna av hur lång tid den har kvar??

annars så har jag inget problem med det..

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag fastnat helt för timeline serien och skall köpa en!

Men nu kommer det jobbiga.

Det finns en modell med:

14.1"
DVD-läsare
3GB RAM
1.4GHz
250GB HDD
7000:-

En annan med:

13.3"
2GB RAM
1.3GHz
250GB HDD
6000:-

Så vad jag undrar är egentligen:

Behöver man DVD-läsare?

Jag hade tänkt byta OS till XP, men tydligen så finns det inte drivrutiner till det. Och kan man få tag på WIN7 gratis? Läste att det skulle släppas först 22OKT.

Antar att man kan installera från USB men jag vet inte hur man gör den bootbar

Permalänk
Medlem

Hos tyska notebook.de listar de nu även 1810T med 11,6" skärm. Den och 3810TG finns nu även i en variant med inbyggd WWAN och Bluetooth.

Permalänk

Hej..

Äntligen har jag hittat min nya bärbara EN https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-timeline-181...

Men lite frågor.

Hdmi, är det ljud ut på den?

Hur är fläkten? låter den mkt? för isådanfall går den bort.

Verkar inte som att någon har 1810 här men hur är de andra modellerna? tänkte mest på fläkten?

Sen. är det någon som testat att undervolta su3500?

Sen sista frågoan ser ju att 1810 har gs45 chipset som stöder ddr3 men 1810 har ddr2 men samma chipset som de större modellerna.

tror ni det går att sätta in ddr3? eller har det med cpu och buss osv också?

Många frågor:D men mycket tacksamm för svar

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
Hej..

Äntligen har jag hittat min nya bärbara EN https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-timeline-181...

Men lite frågor.

Hdmi, är det ljud ut på den?

Hur är fläkten? låter den mkt? för isådanfall går den bort.

Verkar inte som att någon har 1810 här men hur är de andra modellerna? tänkte mest på fläkten?

Sen. är det någon som testat att undervolta su3500?

Sen sista frågoan ser ju att 1810 har gs45 chipset som stöder ddr3 men 1810 har ddr2 men samma chipset som de större modellerna.

tror ni det går att sätta in ddr3? eller har det med cpu och buss osv också?

Många frågor:D men mycket tacksamm för svar

Min 4810t låter knappt någonting från fläkten.

Mvh Kalle

Permalänk

Okey. är fläkten ofta helt tyst? alltså av?

hdmi ljud ut?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Tror du får hålla dig tills det dyker upp någon recension på 1810T. Den har ju inte börjat säljas än

Permalänk

Var och kikade på 13.3" varianten idag samt 751. väldigt schysst var dom.
751 hade dock en mycket högfrekvent ljud på sin fläkt. 13" varianten var nästan tystare dock absolut inte helt tyst. väldigt sval på undersidan.

Är det någon som testat om det är ljud ut från hdmi?
kräver svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

13" Acer Timeline verkar vara den dator på marknaden idag som skulle passa mina behov bäst. Läste en recension på nätet där de klagade på extremt mycket reflexer från skärmen (omöjlig att använda utomhus). En del i den här tråden klagar också över skärmen.

Varför görs alla skärmar högblanka??? Ok, man kan inte få allt i en så här pass billig dator, det förstår jag men vad finns det för alternativ? Det är svårt att ens hitta några datorer alls med matta skärmar.

Ni som har datorn, hur besvärande är reflexerna från skärmen?

Visa signatur

Daniel

Permalänk

Så då har man blivit med en 4810T.

Efter några timmars arbete med att ta bort märkliga små program i autostart, så har jag kommit fram till att den spelar 1080P utan problems, iallfall på det klippet jag tankade hem.

Funderade först på mina behov och kom fram till att jag spelar mest på den stora burken därhemma och att en bärbar trotsallt skall vara just bärbar. Samt att den enbart kommer att användas till surf, film och excel/word. Så när jag bestämt mig för timeline så blev nästa fråga 13 eller 14 tum, kollade i butiken och 14 tummaren var bara någon centimeter större. Så då fick det bli den.

Hitills är jag mycket nöjd, kollade runt på en del forum och folk har upptäckt prestandavinster med Win 7, Så jag surfade vidare på det och hamnade på en sida som tillhör Acer där man kan uppgradera "gratis" från Vista till Win 7 när det släpps officiellt framåt höstkanten. Dock behöver man betala typ 150:- (SEK) i porto för att få programvaran skickad till sig. Så jag väntar med det istället för att installera en betaversion.

Lustigt med Win7 erbjudandet är att dom påpekar att många av Acer programmen som är förinstallerade inte kommer med på en installation av Win 7. Hemskt synd...

Permalänk

Timeline 4810TG

Har haft en 4810TG nu i snart en månad, är helnöjd! Såg också på Acers hemsida att man får Win7 när det släpps, så det beställde jag illa kvickt. Får dock inte till det med Win7 RC. Datorn drar en massa ström och funktionen som byter grafikkort fungerar ej tyvärr. Men det löser sig nog tills det kommer "på riktigt".

Ett stort plus enligt mig är ljud ut via HDMI, inga fler sunkiga hörlurskontakter till recievern inte! Denna funktion visste jag inte om när datorn köptes, säljaren visste inte heller så det verkar vara lite av ett lotteri om datorn fixar ljud via HDMI eller inte.

Skönt med batteritid som lever upp till tillverkarens specifikationer, inte ofta det händer.

Permalänk

Här har ni länken till Win7 uppgraderingen.

http://www.acer.com/windows7upgrade/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honkenlarsson
Här har ni länken till Win7 uppgraderingen.

http://www.acer.com/windows7upgrade/

Får man det på usb minne om datorn inte har en dvd läsare?

Permalänk
Medlem

Verkar finnas spridda meningar om den verkligen klarar 720p, 1080p samt Youtube videos i HD-kvalité. Har själv provat att just spela upp det senare med irriterande hack var 3:de sekund som resultat (äger dock inte en Timeline själv).

Kan någon som äger en timeline med hd 4330 och SU3500 lägga upp vilka klipp de testat samt om det förekom något hackande överhuvudtaget, det skulle uppskattas

Permalänk
Medlem

Jag har dålig koll på hur olika processorer står sig mot varandra; om jag jämför med min gamla stationära, en Pentium 4 2.8GHz med 1Gb RAM, hur är SU3500 då?
Kommer exempelvis Photoshop CS3 funka? Hänger det bara på minnet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheelie82
Har haft en 4810TG nu i snart en månad, är helnöjd! Såg också på Acers hemsida att man får Win7 när det släpps, så det beställde jag illa kvickt. Får dock inte till det med Win7 RC. Datorn drar en massa ström och funktionen som byter grafikkort fungerar ej tyvärr. Men det löser sig nog tills det kommer "på riktigt".

Ett stort plus enligt mig är ljud ut via HDMI, inga fler sunkiga hörlurskontakter till recievern inte! Denna funktion visste jag inte om när datorn köptes, säljaren visste inte heller så det verkar vara lite av ett lotteri om datorn fixar ljud via HDMI eller inte.

Skönt med batteritid som lever upp till tillverkarens specifikationer, inte ofta det händer.

Vad fantastiskt att den klarar ljud ut via hdmi!
Då kommer det ju vara 99% chans att det även är så på 1810

Visa signatur

Permalänk

Acer 1810T
Blev glad när jag såg att Acer 1810 skulle komma snart, för den täcker alla mina behov på pappret. Formatet ska ju vara snarlikt modellen 751H som jag varit lite sugen på men med helt andra prestanda.

Men nu ser jag att de firmor som hittills på prisjakt aviserat att de kommer ha datorn i sortimentet valt en modell utan blåtand! Den finns ju med blåtand så hur kan de göra så. Känns ju nästan självklart att en dator ska ha inbyggd blåtand, suck! Kollade med OnOff och de hade inga planer på att ta in någon annan modell av 1810 än den som finns på hemsidan.

Någon som vet något mer om detta? känner till någon firma som kommer ta hem modellen med blåtand?

Permalänk
Medlem

Re: Klarar den CS4 tro?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peakjar
Jag är sjukt sugen på någon av Timeline datorerna pga av deras tunnhet, lätthet och enorma batteritid(om 5 år kommer man skratta åt detta inlägg haha). 8 timmar gör ju att det vattnas i munnen :S

Men om man ska se till mina "tyngre" behov så funderar jag på ifall denna dator kan uppfylla dom:

- Behandla större bildformat från digital systemkamera(RAW-format) i t ex Photoshop eller Lightroom

- Programmering (Dreamweaver, Netbeans, MSSQL etc.)

- Se någon film då och då

System requirements för CS4 är bl.a 1.8Ghz medan Timelinen har 1.4Ghz. Är det någon som provat köra CS4 eller CS3 och hur smidigt är det i så fall?

Om man byter till 64-bit Windows 7 Beta eller motsvarande, tror ni att man kan uppväga en del brister vad gäller processorn då?

Är också väldigt intresserad av svar på detta dessa frågor

Permalänk
Medlem

Jag har 1810t hemma hos mig. Beställde den från Inet och det är ingen BT på den. Den var rätt snabb tyckte jag men skärmen var sämre än en asus eee 1005ha. Kanske jag som är kräsen. Den är lätt och snygg i övrigt. Testade ett gammalt spel på den, ragnarok online, men hackade rätt mycket. Funderar på att skicka tillbaka den.