Permalänk
Medlem
Permalänk

hur står sig dessa datorer mot tex en samsung NC 10 netbook, menar då mot Acer 1810T

såg nu testet och den sopar ju banan med netbooksarna... då blir det nog en sådan här plus att man får windows 7...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk

Jag har nu köpt och knappat på 4810T varianten. Tänkte bara säga lite saker som kanske kommer till hjälp för någon som är osäker!

Värme och ljud:

Sen tidigare är jag van vid laptops som blir stekheta under, detta är inte faller med denna dator. Undersidan håller sig förvånansvärt sval. Den varma luften blåser ut på vänster sida och där blir det varmt om det ligger något ivägen.

Mycket tyst! På dagarna hör man aldrig fläkten då det alltid finns något bakgrundsljud som överröstar. Efter jag provade lite nattsurf kom jag fram till att fläkten låter mycket svagt när man har den i famnen.

Prestanda och Batteritid:

Efter att ha läst massa skrämmande inlägg om att processorn skulle vara urusel och även grafikkortet så hade jag inte så stora förhoppningar på den här punkten. Men jag blev mycket överraskad. Den här lilla saken klarar mer än vad jag trodde!

Bli inte lurad av den svaga klockfrekvensen på processorn. För skojs skull flyttade jag över World of Warcraft till datorn och till min stora förvåning så gick det att springa runt i Orgrimmar med maxxade inställningar och ha 10FPS. Men skulle man dra ner på inställningarna lite så skulle man kunna spela på med bra flyt utan att det ser dåligt ut.

Jag spelade upp lite HD material också. 720p flyter på fint med ljud som hänger med. 1080p var lite för mycket och bilden ligger efter ljudet.

Tips: Ta bort alla program som inte har med energisparfunktioner att göra. Det kommer göra datorn mycket snabbare. Ta även bort onödiga saker från autostart. Jag har Windows 7 på min och det är som en fröjd.

Nu till det man verkligen köper den här datorn för:

Helt GALET bra batteritid!!! Om du är trött på att krämen är slut efter 2 timmar surf så är detta datorn för dig!

Jag satt och studerade matte igår, lite surf med google chrome och tabbade mellan 2 PDF dokument som jag studerade ifrån. Om jag skulle sysslat med detta tills batteriet tog slut så skulle det ta....

8 TIMMAR 40 MINUTER!!!

Bara det är värt VARENDA KRONA! Jag är inne på min 3:e laddning så batteritiden kommer dock bli lite sämre efter något år.

Jag fick detta resultat med energisparfunktinen PÅ. Vad som händer då, är att datorn drar ner på prestandan och visar inga flashiga animationer när man öppnar fönster osv. Men denna funktion höjer batteritiden och värt att använda!

Hoppas detta var givande för de som orkade läsa (wall of text varning)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intelli32
[B]Jag har nu köpt och knappat på 4810T varianten. Tänkte bara säga lite saker som kanske kommer till hjälp för någon...

Låter bra! Körde du med 32 eller 64-bit OS?

Sen undrar jag ifall du provat köra Photoshop eller något annat Adobe program (Inte Acrobat då) och hur svarade datorn på det?

Här är lite benchmarks för 3810T och man ser verkligen hur ett 64-bit system tydligt förbättrar datorns prestanda... iofs när det gäller dual core :/

http://browse.geekbench.ca/geekbench2/search?q=3810T&commit=Search

Permalänk
Medlem

Man börjar ju nästan fundera på en Macbook Pro 13 ... känns som om dennes prestanda kommer att hålla i minst 3 år medan Timelinen riskerar bli segare och segare med tiden...

fan... svårt beslut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peakjar
Man börjar ju nästan fundera på en Macbook Pro 13 ... känns som om dennes prestanda kommer att hålla i minst 3 år medan Timelinen riskerar bli segare och segare med tiden...

fan... svårt beslut...

sitter i samma dilemma.. lutar också åt mbp för min del. det är bara priset som inte lockar

Permalänk
Medlem

för min del lutar det mot en 5810TG
https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-timeline-581...

vill fråga er, är det en bra deal för 8k? skall användas till att surfa på lira endel halvtnya spel på osv ?

Permalänk
Medlem

Med ATI så kan det nog funka. Det jag inte gillar med 5810T är att den har så kass upplösning för att ha en så pass stor skärm... men det kanske funkar

Permalänk
Medlem

Vill ha en 3810 med 3G och blåtand, C2D är inte heller fel....

Denna finns tillgänglig i tyskland nu. Jag har mejlat Acer Sverige och frågat om/när den dyker upp här men inte fått något svar.
Jag vill helst ha svenskt tangentbord så jag är tveksam om det är något alternativ att beställa från notebook.de

Nån som vet om denna goding kommer dyka upp hos oss i Sverige?

Mvh

Lengis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peakjar
Låter bra! Körde du med 32 eller 64-bit OS?

Sen undrar jag ifall du provat köra Photoshop eller något annat Adobe program (Inte Acrobat då) och hur svarade datorn på det?

Jag kör Windows 7 32-bit beta

Jag tänkte ta installera Photoshop CS3 på datorn för att ge dig lite respons. Visst det är inte det senaste men det går.

Är det något speciellt jag ska prova i programmet?

Jag själv använder ju aldrig Photoshop så jag drar på lite effekter och sparar ner lite saker tills du ber om annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intelli32

Jag själv använder ju aldrig Photoshop så jag drar på lite effekter och sparar ner lite saker tills du ber om annat

*s* De e bra du gör som jag säger

CS3 är den version jag funderat över, hur en core 2 solo klarar av programmet.
Ja hur snabb är den t ex på stora bilder typ 4000 x 4000 pixlar? Det är jag mest intresserad av eftersom jag har en digital systemkamera.

Men jag tittade på Geekbench och där fick 3810T SU3500 bättre värden än den otympliga HP jag har nu. Och på denna HP fungerar CS3 bra så...

Förresten hur tycker du tangentbordet är? Det verkar inte så taktilt utifrån bilder jag sett.

Du borde prova med ett 64-bit OS sen någon gång. Kommer nog snabba upp datorn en del!

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474447
http://www.multitronic.fi/?prod=LX.PJ40X.004

Timeline 11,6" med C2D listad på prisjakt. Stämmer allt med den borde den bli en storsäljare
Ska bara sälja min DV2 sen blir det att slå till.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474447
http://www.multitronic.fi/?prod=LX.PJ40X.004

Timeline 11,6" med C2D listad på prisjakt. Stämmer allt med den borde den bli en storsäljare
Ska bara sälja min DV2 sen blir det att slå till.

Och jag som redan var sugen på varianten med C2 Solo.. Det här hjälpte ju inte precis

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Och jag som redan var sugen på varianten med C2 Solo.. Det här hjälpte ju inte precis

Nej, var också inne på en 1810 med solo men verkar helt klart vara läge att vänta. Särskilt med tanke på att duo-modellen är billigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dual core varianten verkar använda en ny CPU från Intel som lanseras Q4:

http://gadgetmix.com/index/intel-all-set-to-release-seven-new...

En sån med Windows 7 och 3G vore ju inte helt fel

Permalänk

Det står att det är en pentium dual core.
Visst är det bara deras produkt som kallas so
celeron
pentium¨
core2

Alla är väl baserad på penryn men med olika cache? clock osv

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Röd Tjur
Det står att det är en pentium dual core.
Visst är det bara deras produkt som kallas so
celeron
pentium¨
core2

Alla är väl baserad på penryn men med olika cache? clock osv

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=5223442

kollade det som snabbast igår kväll men fick det till att det är en DC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Multitronic skriver att det är en "Intel Pentium Dual Core SU4100", och enligt webbsidan jag länkade: "The SU4100 apparently runs at 1.3GHz clock speed and has 2MB of L2 cache".

Solo-varianten i dagens modell är en SU3500 som kör på 1.4GHz och har 3 MB L2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phazer99
Multitronic skriver att det är en "Intel Pentium Dual Core SU4100", och enligt webbsidan jag länkade: "The SU4100 apparently runs at 1.3GHz clock speed and has 2MB of L2 cache".

Solo-varianten i dagens modell är en SU3500 som kör på 1.4GHz och har 3 MB L2.

Frågan är vilken man ska satsa på om man ska ha datorn till soff-dator(surfa, kolla mail och ev någon film då och då)? Spelar det egentligen någon roll?

Den enkelkärniga modellen finns i lager här i stan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SU4100 kommer nog dra runt 10W jämfört med 5.5W för SU3500 så batteritiden blir något sämre. I vanliga applikationer märker du nog ingen prestandaskillnad men video codecs etc. som utnyttjar flera kärnor kommer få en rejäl boost.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phazer99
SU4100 kommer nog dra runt 10W jämfört med 5.5W för SU3500 så batteritiden blir något sämre. I vanliga applikationer märker du nog ingen prestandaskillnad men video codecs etc. som utnyttjar flera kärnor kommer få en rejäl boost.

Blir ju en del flash och hd-filmer så kanske säkrare då med dubbelkärna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag avvaktar. Skulle vilja se ett par reviews innan jag slår till..

Permalänk
Entusiast

Var och klappade lite på 13" idag och den verkar väldigt trevlig. Fast väntar nog lite till. Vill se hur det blir med den där dualcore-versionen först. Två kärnor är ju bättre än en. Ska bli intressant att se hur batteritiden påverkas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

720p har den inga större problem med (iaf i XP), 1080p är väl lite smålagg då och då, batteri tiden kommer upp mot 9-10 timmar

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och funderat på en asus 1101ha med 11,6", men efter att ha läst här verkar det ju klart bättre att skaffa en 1810. Stämmer verkligen batteritiden?

EDIT: Skrev fel modell.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Jag har suttit och funderat på en asus 1101ha med 11,6", men efter att ha läst här verkar det ju klart bättre att skaffa en 1810. Stämmer verkligen batteritiden?

EDIT: Skrev fel modell.

Med tanke på att en timeline börjar på strax under 6000kr så blir de lite dyrare netbooksen(netböckerna?) ganska meningslösa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite mer på hur långt prestandan i de här prisvärda modellerna verkligen räcker.. Grejen är en nämligen att eventuellt, inte säkert, så skulle det vara bra om laptopen inte bara är liten och smidig, har bra batteritid, utan även klarar av något tyngre applikationer. Helst utan att gå på knäna då. Med tyngre applikationer föreställer jag mig CAD, diverse renderande samt av beräkningstyp.

Det bör ju funka, men hur bra..? :/

Det tråkiga är ju att om man är tvungen att köpa på sig bättre prestanda så tappar man ju både lite smidighet och batteritid. Dessutom måste man pynta mer.

Tidigare har jag bara delat in bärbara i kategorierna, "duger att spela på" och "duger inte att spela på"

Permalänk

Tjenix!

Efter att ha trollat runt på detta forum ett tag och haft stora problem att bestämma mig för vad jag ville ha så fastnade jag för Timeline 1810T vilken jag sprang iväg till Inet och köpte i förrgår.
Batteritiden är helt underbar, storleken är perfekt för en surfdator vilket jag skall ha den till(spelar på en stationär). Jag är på det stora hela nöjd med den helt enkelt.

Jag har dock ett litet problem som jag tänkte kolla om någon annan har en lösning på?

Fläkten arbetar konstant när datorn är ansluten till vägguttaget, så fort man drar ur strömsladden slutar den och jobbar enbart när man utför saker som är tyngre. Jag hittar inga inställningar för att kunna justera detta. Någon som har något tips?

Mvh Robert

Permalänk

Timeline 1810T, bluetooth och 3g

Nu har jag äntligen bestämt mig för att köpa en Acer Timline 1810T.

Men jag skulle helst vilja ha en med inbyggd 3g modem och bluetooth.

Har hittat 3 modeller på prisjakt.

Acer Aspire Timeline 1810T-353G25n , http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462853

Acer Aspire Timeline 1810T-413G32n, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474447

Acer Aspire Timeline 1810TZ-413G32n, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=475581

Jag skulle vilja veta skillnaden mellan dessa modeller. en har ett z efter vad menas med det. Har förstått att 413 är nya SULV 4100 processorn som vilket ska vara snabbare om jag inte har fel. Även att det sitter en större hårddisk på 320 gb.

Mina önskemål är att den skulle ha inbyggt 3g modem och bluetooth. Jag tror nån av dessa har bluetooth men osäker på 3g modem.

Dessa frågor undrar jag över.

1. Någon som vet hastighetsförbättringen med 4100 processorn.

2. Bluetooth?

3. Inbyggd 3g modem.

4. Någon som testat spela world of warcraft tillfredställande eller liknande spel?

5. Kan nån rekommendera en bra trådlös mus + slimmad väska till en 11.6" dvs denna modell.

6. Kan nån rekommendera en bra extern dvd läsare? Antar att blueray läsare är för dyra än. nån som vet om jag kan spela upp blueray om jag skaffar en sådan läsare.

7. Om jag köper datorn före Windows 7 kommer ut så har jag fri uppgradering, kan jag då få programvara på dvd eller är den endast hämtbar?

8. Mer frågor om windows 7, har sett att flera kört in windows 7 beta. Hur funkar det. Är den gratis att hämta hem, har man nån beta version gratis i väntan på slutgiltiga windows 7?, Är det omformattering som gäller vid installering av windows 7. Något att tänka på? visst tappar jag alla program som finns förinstallerade. (Antar att det är en massa skräp program från acer som slöar ned datorn eller har jag fel)

Permalänk

Tydligen ett känt problem det där med fläkten, tar man ut batteriet är den tyst. läs på notebookreview.
Kanske ett senare bios fixar detta. vet ej

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av rob1975se
Tjenix!

Efter att ha trollat runt på detta forum ett tag och haft stora problem att bestämma mig för vad jag ville ha så fastnade jag för Timeline 1810T vilken jag sprang iväg till Inet och köpte i förrgår.
Batteritiden är helt underbar, storleken är perfekt för en surfdator vilket jag skall ha den till(spelar på en stationär). Jag är på det stora hela nöjd med den helt enkelt.

Jag har dock ett litet problem som jag tänkte kolla om någon annan har en lösning på?

Fläkten arbetar konstant när datorn är ansluten till vägguttaget, så fort man drar ur strömsladden slutar den och jobbar enbart när man utför saker som är tyngre. Jag hittar inga inställningar för att kunna justera detta. Någon som har något tips?

Mvh Robert

[/QUOTE]

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4