Permalänk
Hedersmedlem

kollade precis vad som gällde för gratisuppdateringen till W7 som medföljer vid köp av denna dator. Det är inte riktigt gratis. Det kostar ca 160:- att få en CD/DVD? hemskickad med W7 på. Pengarna ska täcka frakt och sådant. Va smart... den här datorn har ju ingen optisk enhet... Tack för det era nötter.

Vaaarför sätter de inte upp en server där man kan hämta hem mjukvaran själv så blir det gratis OCH så blir det möglisch att installera den utlovade uppgraderingen på alla timelines.

Ja självfallet kan man göra detta med en extern optisk läsare... vilket varken jag eller mina vänner har.
Har skickat ett mail till supporten nu iaf och ska väl se vad de säger.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

bra poäng ang. DVD'n... lite dumt faktiskt..

Sen om de går att uppgradera CPU'n har jag ingen aning om.. men jag tvivlar på att det är allt för olika bios i dom så det kan nog vara möjligt.. Vi bör få lite mer info om de när TZ har släppts.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Woo, inet har dom i lager nu, drog en best. på 1810tz

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV

Permalänk
Medlem

Jag la en beställning nu också! Spännande :). Den var inte inne imorse när jag kollade, så det ändras snabbt!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om den kommer att sjunka i pris och vad konkurrenterna kommer med.
Asus har just släppt en lätt och slimmad 13" för en lusentapp till, kanske kommer mer från andra tillverkare?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

I detta fall så betalar man för en liten slimmad till hyfsad prestanda. i 13 tums klassen finns det redan datorer med bra prestanda.

Men denna dator är först med riktigt bra batteritid och hyffsad prestanda.

Skulle vilja säga netbook med kraft:p

Sen ang Windows 7. Jag är inte hundra om dom skickar hem en skiva men det vore nice än fast man inte har cd läsare men jag har tänkt köpa till en ändå så man kan använda vid behov. Kostar ju bara ca 500 kr. Sen är det ju bra att ha windows på skiva ändå.

Kollar man där man beställer windows 7 så står det.

Your upgrade will be mailed to you after Windows® 7 becomes available. Och att det kostar ca 150 kr i administrativ kostnad.

Avvaktar några dagar innan jag lägger min beställning. Önska att det var inbyggt 3 g på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev

Sen om de går att uppgradera CPU'n har jag ingen aning om.. men jag tvivlar på att det är allt för olika bios i dom så det kan nog vara möjligt.. Vi bör få lite mer info om de när TZ har släppts.

CPUerna är fastlödade i moderbordet så det går inte att byta dom.
Att byta/lägga till minne och byta hårddisk bör dock inte vara omöjligt, alternativt lägga in ett Intel 5300 wireless, dock tror jag mini pcie platsen är för liten.

Beställer en 1810tz idag!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II | Gigabyte Odin 1200W| Gigabyte x58a-OC | 12GB Corsair Dominator DDR3 @ 1600MHz | MSI GTX970 | Intel Core i7 920 @ 3,4GHz (HT enabled) | Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Hedersmedlem

fään också. Jag köpte mig en 1810t i tisdags för jag började plugga nu precis. Skulle väntat tills idag och köpt den lite hetare versionen. Fast det var bråttom för studiernas skull att få tag i en dator. Ringde inet igår kväll. De sade att 1810tz förmooodligen kulle vara ute i butiken nästa torsdag ;(. Inte dagen efter... grr!
Aja, min timeline kostade 4995:- iaf. Får vara glad för priset istället ;). Ändå ingen speldator direkt

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag skulle också behövt den snabbt med tanke på studierna.. Men man har ju klarat sig med block och penna det senaste decenniet så det ska väl gå till nästa vecka med ;). Gött att den är på lager iaf, även om min order inte har behandlats än. Någon som vet vilken färg den på inet är i? Någon här som skrev att den på Dustin var i silver, men vad jag sett hos t.ex. 1810t så är där ingen i silver? Finns väl typ i diamond black, sapphire blue eller ruby red. Eller menar det att silver är samma som diamond black?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Beställde en 1810T från Inet igår. Hade den idag till lunch. Har beställt W7 men lär få vänta en månad eller så tills den kommer. Hur som helst, vill slimma den på allt jag inte behöver redan nu.

Ni som är tarzan på det här, vad kan jag dumpa och avinstallera för program? Finns ju mycket skit som ligger i den orginal. Nån som orkar skriva en lista på sånt jag kan skippa?

/Z

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marza593
Beställde en 1810T från Inet igår. Hade den idag till lunch. Har beställt W7 men lär få vänta en månad eller så tills den kommer. Hur som helst, vill slimma den på allt jag inte behöver redan nu.

Ni som är tarzan på det här, vad kan jag dumpa och avinstallera för program? Finns ju mycket skit som ligger i den orginal. Nån som orkar skriva en lista på sånt jag kan skippa?

/Z

Om du inte har packat upp den så tänk på att du får en dubbelkärnig för samma pengar idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I know, men den har inte kortläsare va? Har för mig att det var en av anledningarna till att jag valde bort den. Kör inte så häste-tunga grejer att jag behöver 2C.

Vill få bort allt trams dels för att slimma den lite och dels för att de är så störande med en massa crap man aldrig använder som ibland poppar fram och tar plats.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

I know, men den har inte kortläsare va? Har för mig att det var en av anledningarna till att jag valde bort den. Kör inte så häste-tunga grejer att jag behöver 2C.

Vill få bort allt trams dels för att slimma den lite och dels för att de är så störande med en massa crap man aldrig använder som ibland poppar fram och tar plats.

Jaha, nu blev det visst inlägg nr 1000 för mig här

Jag har skickat PM till dig min gode man.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk

Klart att den har minneskortläsare.

Permalänk
Hedersmedlem

Undra hur quakelive funkar på en 1810TZ eller hur många poäng den skulle ge i 3dmark 01?

Edit: http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator...

Bör fungera hur bra som helst om man ser till länken.

Visa signatur

Permalänk

Jag undrar om World Of Warcraft flyter på bra på den. Tänkte inte som hög upplösning och raida utan mer enkla saker. questa lite dailys + auktionshuset etc.

Nån som testat? eller kommer o testa snart:p

Permalänk
Inaktiv

Varför är alltid Sverige så dåliga? Det blir dyrt, och vi får aldrig datorer med inbyggt 3G. Jaja, ska nog köpa mig en 1810tz ändå. Ni som har den, hur är tangentbordet? Jag har ganska stora händer och skriver Dvorak, så behöver lite plats.. är det okej, eller? Provade på en 3810, var inga problem alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

/Z

Jaa du. program som kan tas bort... Kommer ju inte ihåg exakt vad jag tagit bort på min 1810T...

Jag tog iaf bort alla officeprogram då de ändå bara gällde några dagar. Open office istället. En massa demoversioner på småspe från oberon åkte också. Typ wedding dash med mera. Sortera efter utgivare i lägg till/ta bort program så ser du dem enkelt. Acer gaming zone... hejdå! PowerDVD byttes mot VLC.
Antivirusprogrammet åkte också. Macafee gällde bara 60 dagar tror jag? Så det fick bli avast istället (som ju är gratis såklart). Orion åkte också ut. Som MSN fast Acers egna okända version. Och något krypteringsprogram som jag inte kommer ihåg namnet på.

Jag kommer som sagt inte ihåg allt jag tagit bort tyvärr. Men jag kan lättare lista vad jag har kvar. Detta efter alla windowsuppdateringar. Har såklart en del program utöver dessa som open office, ventrilo crimson med mera. Listan under täcker snarare program jag valt att ha kvar. Måste till nära måste programmen

acer crystal eye webcam - Tar ingen plats och ligger inte i minnet automatiskt. Inte så lönt att spara på dock. Högst individuellt. Och onödigt

Acer power management - också frivilligt, men det kan ge lite längre batteritid om man vill ställa in programmet.

acer recovery management - Backar datorn till fabriksinställningar från dold partition på hårddisken. Bra å ha eftersom att vi inte har optisk läsare.

alcor micro card reader driver and utility
Altheros communications Inc.(R) ... Ethernet...
GridVista - Delar upp skärmen. Inte nödvändigt heller. Goggla själv för att se användningsområde.
Intel Graphics media acellerator driver
Intel TV wizard - För HDMIinställningar
Intel matrix storage manager - ingen aning om detta är användbart eller ej...

Launch manager - Acers launchprogram. Gör att multimediaknappar och liknande fungerar. Kan man klara sig utan, men undrar om man kan ställa ljudet på tangentbordet då?

microsoft .net framework 3.5
microsoft visual c++ 2005 atl update
microsoft visual c++ 2005 redistributable
msxml 4.0 sp2
Realtek High Definition Audio Driver
Språkpaket för Microsoft...
Synaptics Pointing Device Driver

Såja. Sedan i kör -> msconfig -> tjänster så kan du ju ställa av saker som fax, modem, å andra saker du inte kommer att använda. Och såklart i fliken bredvid nämligen autostart så kan man ta bort lite grejer. Hittade själv bara adobe som inte borde vara igång i autostarten.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en 1810tz från inet. Någon som testat 1810t med linux och vet hur bra det funkar?

Permalänk

Angående installation från DVD

Hej,

om ni vill installera tex win7 så är det lättast att göra en USB-sticka bootbara och sen dra över installationen dit. Boota sedan från stickan och vips!

/Anders

Permalänk
Medlem

Går också i köptankar på en 1810tz, ni som har beställt från Inet, vilken färg är det som gäller? Kan inte lista ut från hemsidan vilken dom säljer.

Nån som har koll på hur mycket studentrabatt dustin ger på den? Har bett dom koppla mitt konto till student, men inte fått nåt svar än.. ><

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosentorp
Hej,

om ni vill installera tex win7 så är det lättast att göra en USB-sticka bootbara och sen dra över installationen dit. Boota sedan från stickan och vips!

/Anders

Ja, själva installationen är mindre problematisk. När man väl ha W7 på en USBenhet dvs. Det som är irriterande är marknadsföring om gratis uppgradering som visar sig kosta 160:-. Sedan, när man får W7skivan... går det att flytta över innehållet till en USBenhet eller är det låst så att det inte skall fungera?
Jag skulle bara vilja ha en uppdateringsnyckel, så hade jag löst resten själv... men det fungerar tyvärr inte så ;(.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Går också i köptankar på en 1810tz, ni som har beställt från Inet, vilken färg är det som gäller? Kan inte lista ut från hemsidan vilken dom säljer.

Nån som har koll på hur mycket studentrabatt dustin ger på den? Har bett dom koppla mitt konto till student, men inte fått nåt svar än.. ><

Ingen studentrabatt på 1810TZ hos dustin =(

Ang. färg vet jag inte.. antar att det är diamond black men har inget emot den röda.

Visa signatur

Permalänk

Hej

Jag frågade dustin om färg på 1810TZ, de skulle bara få in den gråa modellen, diamond black.

Någon som har koll på om den 1810TZ inet har verkligen ser ut så som de visar? Har iaf inte hittat nån 1810TZ som ser ut så

/Danne

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickebjo
Blev en sånhär för mig

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=UL30A-QX072...

Ojoj. Dyr liten pryl dedär. Hittade själv min 1810T för 49995:-. Fast, ja... man får väl vad man betalar för.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ojoj. Dyr liten pryl dedär. Hittade själv min 1810T för 49995:-. Fast, ja... man får väl vad man betalar för.

Jävlar vilket överpris xD

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde nyss en 1810TZ, får hoppas jag blir nöjd med den ett tag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Beställde nyss en 1810TZ, får hoppas jag blir nöjd med den ett tag

Min är sorterad i Göteborg :). Kommer säkert fram imorgon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Min är sorterad i Göteborg :). Kommer säkert fram imorgon!

Min har lämnat götet, tyvärr hade den ytterligare en mellanstation i Ånge på väg hit till Skellefteå =( Ser fram emot att hämta paket imorrn

Visa signatur