Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Du har inte en länk till testet? Är förmodligen första revisionen och sen någon av dom nyare. Kollade på Thermalrights hemsida och dom skriver TRUE på kylarna följt av "black" tex för svarta versionen. Men alla är likadana i princip med exakt samma mått och vikt.

Eller så kan det vara varianten som inte heter "Extreme", som har fyra heatpipes istället för sex stycken. (x2)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan det nog vara, men då är det inte TRUE. Utan vanliga Thermalright Ultra 120.

Enligt Thermalrights hemsida finns det 7st olika TRUE modeller. Sen finns ju vanliga Thermalright Ultra 120 som sagt.

http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/product_c...

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Du har inte en länk till testet? Är förmodligen första revisionen och sen någon av dom nyare. Kollade på Thermalrights hemsida och dom skriver TRUE på kylarna följt av "black" tex för svarta versionen. Men alla är likadana i princip med exakt samma mått och vikt.

Tyvärr inte men de kan mycke möjligt va som du säger.

Minns bara stapel diagrammet med de tre olika thermalright kylarna.

Hur som hellst så finns Prolimatech Megahalems på INDOMO.SE

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=5660&session=add3...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

jag är väldigt skeptisk använda vatten som kylning i en dator full med elektronik. ska ja skaffa mig vatten så vill ja ha en som funkar bra och låter så lite som möjligt, inte som den vattenkylda i testet. vad finns det för alternativ? ( TÄNKER INTE BYGGA NÅT SJÄLV)

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martincool
jag är väldigt skeptisk använda vatten som kylning i en dator full med elektronik. ska ja skaffa mig vatten så vill ja ha en som funkar bra och låter så lite som möjligt, inte som den vattenkylda i testet. vad finns det för alternativ? ( TÄNKER INTE BYGGA NÅT SJÄLV)

Tror detta skulle va nått för dej...

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=3874&session=f91e...

http://www.3dgameman.com/content/view/13922/36/

Hade den funnits med en 360 radiator så hade jag lätt köpt en och satt dit den i taket på Mitt Cooler Master Cosmos S RC 1100

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag tycker testet är fel utfört. Utifrån de givna förutsättningarna kunde jag presenterat resultatet utan att behöva utföra mätningarna.

1) Kyleffektivitet
Står i proportion till ingående lufttemperatur, flänsyta och luftflöde.
- I testet är ingående temperatur lika, eftersom de testas i en öppen provbänk.
- Flänsyta är lika eller liten fördel Megahalem, som dessutom har glesare mellan flänsarna.
- Luftflödet bestäms av fläkt och flänsdensitet. Fläkten som valdes till Megahalem ger ett flöde som ungefär motsvarar Coolit på mellanläge, fast tystare.
Slutsats: Coolit bör kyla sämre (än Megahalem) med fläkten på låg nivå och bättre med fläkten på full fart.

2) Ljudnivå
Beroende mycket på flänsdensitet (lägre är bättre) och fläktens varvtal.
Slutsats: Coolit bör med fläkten på lågvarv låta ungefär lika mycket som Megahalem, och väsnas relativt mycket med fläkten på högvarv.

3) Andra aspekter
- Priset togs upp som en faktor.
- Portabilitet nämndes inte. Det hade varit intressant att göra ett "post-test" omedelbart före mätningarna...

Ett post-test simulerar normal posthantering och utförs på följande sätt:
1) Montera utrustningen enligt alla konstens regler i godtycklig datorlåda. Kontrollera att datorn fungerar efter montaget.
2) Koppla loss all perifer utrustning.
3) Stoppa datorn i datorlådans ursprungliga transportkartong, inklusive stötskyddande material.
4) Lyft kartongen en dryg meter över golvet och släpp den, gärna så att den landar på något hörn.
5) Upprepa punkt 4 några gånger och låt kartongen landa med olika sidor ner.
6) Testet klart. Packa upp datorn, anslut perifer utrustning och genomför prestandatesterna.

Jag misstänker att datorn efter post-testet presterar bättre med Coolits kylare än med en Megahalem eftersom den ger mindre mekanisk belastning på moderkortet.

Om jag skulle bygga en dator att transportera ofta till kompisar och större LAN-partyn så skulle jag definitivt satsa på vattenkylning!

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Arr... synd att inte Dominon presterade bättre... det är ju en så rolig lösning! Förhoppningsvis släpper de en revision med bättre radiator eller nått... Gillar tanken på att blåsa ut all varm luft direkt och inte sprida den i chassiet.

Då borde du testa Thermalright HR-01 Plus (bästa kylaren enligt silentpcreview), med Thermalrights lufttunnel till fläkten i bakpanelen. Finns en del diskussioner i P180-tråden om du vill ha detaljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Jag tycker testet är fel utfört. Utifrån de givna förutsättningarna kunde jag presenterat resultatet utan att behöva utföra mätningarna.

1) Kyleffektivitet
Står i proportion till ingående lufttemperatur, flänsyta och luftflöde.
- I testet är ingående temperatur lika, eftersom de testas i en öppen provbänk.
- Flänsyta är lika eller liten fördel Megahalem, som dessutom har glesare mellan flänsarna.
- Luftflödet bestäms av fläkt och flänsdensitet. Fläkten som valdes till Megahalem ger ett flöde som ungefär motsvarar Coolit på mellanläge, fast tystare.
Slutsats: Coolit bör kyla sämre (än Megahalem) med fläkten på låg nivå och bättre med fläkten på full fart.

2) Ljudnivå
Beroende mycket på flänsdensitet (lägre är bättre) och fläktens varvtal.
Slutsats: Coolit bör med fläkten på lågvarv låta ungefär lika mycket som Megahalem, och väsnas relativt mycket med fläkten på högvarv.

3) Andra aspekter
- Priset togs upp som en faktor.
- Portabilitet nämndes inte. Det hade varit intressant att göra ett "post-test" omedelbart före mätningarna...

Ett post-test simulerar normal posthantering och utförs på följande sätt:
1) Montera utrustningen enligt alla konstens regler i godtycklig datorlåda. Kontrollera att datorn fungerar efter montaget.
2) Koppla loss all perifer utrustning.
3) Stoppa datorn i datorlådans ursprungliga transportkartong, inklusive stötskyddande material.
4) Lyft kartongen en dryg meter över golvet och släpp den, gärna så att den landar på något hörn.
5) Upprepa punkt 4 några gånger och låt kartongen landa med olika sidor ner.
6) Testet klart. Packa upp datorn, anslut perifer utrustning och genomför prestandatesterna.

Jag misstänker att datorn efter post-testet presterar bättre med Coolits kylare än med en Megahalem eftersom den ger mindre mekanisk belastning på moderkortet.

Om jag skulle bygga en dator att transportera ofta till kompisar och större LAN-partyn så skulle jag definitivt satsa på vattenkylning!

/Olle

Rekommenderar fortfarande NorthQ 3590 Water Cooling Kit till ALLA dom som vill köpa ett bra färdig vatten kylning.

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=3874&session=f91e...

3DGameman test av NorthQ 3590
http://www.3dgameman.com/content/view/13922/36/

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Arr... synd att inte Dominon presterade bättre... det är ju en så rolig lösning! Förhoppningsvis släpper de en revision med bättre radiator eller nått... Gillar tanken på att blåsa ut all varm luft direkt och inte sprida den i chassiet.

Nu kanske man skall ta detta test lite med en nypa salt. Det finns ju hundratals tester av CoolIT Domino som visar raka motsatsen, att det faktiskt presterar riktigt bra och framförallt är prisvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimster
Nu kanske man skall ta detta test lite med en nypa salt. Det finns ju hundratals tester av CoolIT Domino som visar raka motsatsen, att det faktiskt presterar riktigt bra och framförallt är prisvärt.

Och ändå så verkar NorthQ 3590 Water Cooling Kit prestera bättre med en betydligt enklare lösning.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Och ändå så verkar NorthQ 3590 Water Cooling Kit prestera bättre med en betydligt enklare lösning.

Den presterar bättre med dubbla kylflänsytan, vilket inte är så konstigt.
Lösningen är betydligt krångligare för den som inte har plats för den större radiatorn. (Men givet att man har utrymme för den så är den förstås suverän. )

/Olle

Permalänk

för en person som mig som överklockar en hel del och kommer extrem klocka i framtiden så är NorthQ 3590 Water Cooling Kit den bästa kylaren för min cpu på marknaden? har ja då fattat det hela rätt? är nämligen pågång och köpa mig ny kylare för framtida behov och ja känner inte för behöva byta ut det igen efter en månad för det inte uppfyllde dom krav som cpun sätter.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Martin, om du är ute efter maximal kylning av CPU med minimal arbetsinsats så är nog Siberian II (även känd som NorthQ 3590) det rätta.

Annars lönar det sig prestandamässigt att komponera en egen vattenkylning med fler/större radiator(er). Då kan man dessutom passa på att vattenkyla grafikkort, nordbrygga och eventuella andra komponenter man vill och anser sig ha råd att skaffa vattenblock till. Prislappen på ett sådant system börjar dock runt 4000:- och klättrar snabbt uppåt, förutom att det kräver mer arbete för installation och underhåll.

/Olle

Permalänk

okej då skrivs northq up på kommande handlingslistan=)

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martincool
okej då skrivs northq up på kommande handlingslistan=)

Lägg gärna upp en bygglogg med fina bilder från kylar bytet.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Jag tycker testet är fel utfört. Utifrån de givna förutsättningarna kunde jag presenterat resultatet utan att behöva utföra mätningarna.

1) Kyleffektivitet
Står i proportion till ingående lufttemperatur, flänsyta och luftflöde.
- I testet är ingående temperatur lika, eftersom de testas i en öppen provbänk.
- Flänsyta är lika eller liten fördel Megahalem, som dessutom har glesare mellan flänsarna.
- Luftflödet bestäms av fläkt och flänsdensitet. Fläkten som valdes till Megahalem ger ett flöde som ungefär motsvarar Coolit på mellanläge, fast tystare.
Slutsats: Coolit bör kyla sämre (än Megahalem) med fläkten på låg nivå och bättre med fläkten på full fart.

2) Ljudnivå
Beroende mycket på flänsdensitet (lägre är bättre) och fläktens varvtal.
Slutsats: Coolit bör med fläkten på lågvarv låta ungefär lika mycket som Megahalem, och väsnas relativt mycket med fläkten på högvarv.

3) Andra aspekter
- Priset togs upp som en faktor.
- Portabilitet nämndes inte. Det hade varit intressant att göra ett "post-test" omedelbart före mätningarna...

Ett post-test simulerar normal posthantering och utförs på följande sätt:
1) Montera utrustningen enligt alla konstens regler i godtycklig datorlåda. Kontrollera att datorn fungerar efter montaget.
2) Koppla loss all perifer utrustning.
3) Stoppa datorn i datorlådans ursprungliga transportkartong, inklusive stötskyddande material.
4) Lyft kartongen en dryg meter över golvet och släpp den, gärna så att den landar på något hörn.
5) Upprepa punkt 4 några gånger och låt kartongen landa med olika sidor ner.
6) Testet klart. Packa upp datorn, anslut perifer utrustning och genomför prestandatesterna.

Jag misstänker att datorn efter post-testet presterar bättre med Coolits kylare än med en Megahalem eftersom den ger mindre mekanisk belastning på moderkortet.

Om jag skulle bygga en dator att transportera ofta till kompisar och större LAN-partyn så skulle jag definitivt satsa på vattenkylning!

/Olle

Hahahaha, Oohhhh herre gud, trodde jag skulle dö av skratt när jag kom till nr 4).

Alltså, förstå mig rätt, jag håller med dig. Åtminstone borde de använt ett chassi och monterat HW`n i för att sedan kunna läsa av mer "naturliga" temps. Dessutom så är det bra att veta vilken skada en TUNG klump till CPU kylare (oavsett backplate) som hänger i moderkortet kan göra med pcb`n genom att man bökar runt på chassit (lan m.m.).

Men likförbannat, när jag läste och kom till nr 4) börja jag skratta så jag grät, fick ont i magen. Efter det = nr 5) tappade jag kontrollen, vred mig på golvet, kunde inte sluta, speechless !!!

Off Topic, det sista, sorry!

Men så sjukt roligt:
4) Lyft kartongen en dryg meter över golvet och släpp den, gärna så att den landar på något hörn.
5) Upprepa punkt 4 några gånger och låt kartongen landa med olika sidor ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Men så sjukt roligt:
4) Lyft kartongen en dryg meter över golvet och släpp den, gärna så att den landar på något hörn.
5) Upprepa punkt 4 några gånger och låt kartongen landa med olika sidor ner.

Alltid trevligt att kunna roa någon!

Hela poängen med "testet" är att visa vad OEM-tillverkade datorer måste klara. Existensen av Aseteks LCLC (som ju är vad NorthQ Siberian Tiger är exempel på) bygger på att man får en kraftfull kylare som klarar posthantering betydligt bättre än alternativen.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Alltid trevligt att kunna roa någon!

Hela poängen med "testet" är att visa vad OEM-tillverkade datorer måste klara. Existensen av Aseteks LCLC (som ju är vad NorthQ Siberian Tiger är exempel på) bygger på att man får en kraftfull kylare som klarar posthantering betydligt bättre än alternativen.

/Olle

I hear you!

Faller sig ännu mer naturligt efter din beskrivning.

Permalänk
Medlem

Nu föll seriösiteten på denna tråden långt.... Men roligt att läsa att människor är villiga att släppa sina surt förvärvade bräckliga slantar på spel genom att släppa dom från en meters höjd... JAG skulle aldrig posta en dator utan att varje del vore förpackad för sig... Men det är jag då.... sen om mottagaren inte kan sätta ihop en dator skulle jag ge rådet att skaffa sig en från elgiganten.....

Permalänk
Medlem

Föresten orkar inte diskutera nu men har nån en länk som visar test där någon kylare piskar TRUE Copper i luftkylning ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Nu föll seriösiteten på denna tråden långt.... Men roligt att läsa att människor är villiga att släppa sina surt förvärvade bräckliga slantar på spel genom att släppa dom från en meters höjd.

Inte så långt som du kanske tror.

Anledningen till att jag kom in på det hela är en incident på jobbet för några månader sedan. En dator för styrning av någon mätutrustning postades av min kollega för reparation (byte av moderkort) hos leverantören. När den kom fram var kartongen lite tilltufsad. Datorchassit var snett och inuti hade hårddisken lossnat så att den i sin tur slagit sönder mer av innehållet, bland annat ett dyrbart controllerkort. Från Posten fick vi bara beskedet att datorn varit för dåligt förpackad, och att man måste räkna med hårda stötar i samband med maskinhantering och omlastning.
- Fabriksmonterade datorer skickas ju ofta med post, och måste följaktligen vara konstruerade för att klara sådan behandling.
- Asetek har tagit fram sitt LCLC-koncept med dessa datorer som specifik målgrupp.

Alltså är posthanteringsaspekten inte alls oväsentlig när man seriöst jämför kylare baserade på LCLC med andra kylare.

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P

Ett post-test simulerar normal posthantering och utförs på följande sätt:
1) Montera utrustningen enligt alla konstens regler i godtycklig datorlåda. Kontrollera att datorn fungerar efter montaget.
2) Koppla loss all perifer utrustning.
3) Stoppa datorn i datorlådans ursprungliga transportkartong, inklusive stötskyddande material.
4) Lyft kartongen en dryg meter över golvet och släpp den, gärna så att den landar på något hörn.
5) Upprepa punkt 4 några gånger och låt kartongen landa med olika sidor ner.
6) Testet klart. Packa upp datorn, anslut perifer utrustning och genomför prestandatesterna.

/Olle

När jag i min ungdom på sista året i gymnasiet hade en tre veckors praktik i en Amiga affär/verkstad i Stockholm, så gjorde vi ALLTID post-testet efter utförd service... Jag tror nog att de flesta verkstäder har slutat med dessa metoder nuförtiden:)

Edit: Det var en rätt så gammal tråd jag skrev i såg jag nu... Men anekdoter är kul!

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ministerkrister
När jag i min ungdom på sista året i gymnasiet hade en tre veckors praktik i en Amiga affär/verkstad i Stockholm, så gjorde vi ALLTID post-testet efter utförd service... Jag tror nog att de flesta verkstäder har slutat med dessa metoder nuförtiden:)

Edit: Det var en rätt så gammal tråd jag skrev i såg jag nu... Men anekdoter är kul!

Mr. Data eller? Jag var supportchef på Commodore då, och nu börjar jag förstå varför vi fick så mycket returer...

Permalänk
Medlem

Självklart prollen klarar sig bättre på luft än vatten. Man överlever ju ganksa länge utan att dricka, men om man håller andan överlever man inte länge

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401