Permalänk
Medlem

Nya fläktar

Tjena! jag har börjat överklocka mitt graffe, ett gammalt GeForce 7950 GT. Jag har klockat den jätte lite och ligger redan på 90 grader vid stabilitetstest i FurMark. Är det något att oroa sig för? Om inte, när ska man börja oroa sig?

I alla fall så ska jag nog köpa 2 nya fläktar att sätta på plexit på sidan av mitt chassi så jag kan klocka lite mer, en som suger ut luft ur chassit och en som blåser in luft i chassit och jag behöver lite hjälp att hitta ett par bra fläktar. Fläktarna ska vara 80mm med gröna lampor i. Det är mycket viktigt att dom blåser/suger bra, alltså behöver dom inte vara så tysta.

Sen behöver jag hjälp med placeringen också. Kolla fotot här nedanför. Jag kommer sätta fläktarna där jag har markerat. Jag kommer självklart ta bort den där tratt liknande grejen. Ska jag sätta den som suger högst upp och den som blåser in luft längst ner eller tvärt om för att kyla graffet så bra som möjligt? Budget ligger på 200kr inkl frakt.

Tack på förväg!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på kylning, men simpel fysik säger att du sätter insugsfläkten nederst och utblås överst då värme stiger. Dessutom får du den färska luftströmmen nästintill rakt på grafikkortet där den nedre fläkten är ritad på bilden

-jkrohn

Permalänk
Avstängd

hmm det kortet blir väldigt varm mitt låg på ca 57grader idle.
Det beror på den usla lilla orginal fläkten jag köpte en ny och fick ner tempen till 40grader
Tror min kostade 300 så du får spara lite

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
Jag är ingen expert på kylning, men simpel fysik säger att du sätter insugsfläkten nederst och utblås överst då värme stiger. Dessutom får du den färska luftströmmen nästintill rakt på grafikkortet där den nedre fläkten är ritad på bilden

-jkrohn

tackar för svaret! Så får det bli. Behöver fortfarande tips om vilken fläkt jag ska ha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
hmm det kortet blir väldigt varm mitt låg på ca 57grader idle.
Det beror på den usla lilla orginal fläkten jag köpte en ny och fick ner tempen till 40grader
Tror min kostade 300 så du får spara lite

Var köpte du ny fläkt då? var det lätt att montera?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Avstängd

jag köpte i en lokal butik i norrköping
Nej det är inte så svårt och det följer med instuktion.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
jag köpte i en lokal butik i norrköping
Nej det är inte så svårt och det följer med instuktion.

oj glömde fråga 2 sak, 40 grader idle? Och vad var det för kylare?
Är det kanske bättre att jag köper en ny graffe kylare? isåfall vilken? Då har jag ny budget på 300 kr med frakt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Avstängd

jag fick alltså ner värmen till 40grader i normal läge.
I spel gick den upp lite.
Kör på en zalman eller zerotherm dem finns lite överallt.
Har du någon kjell o company där du bor kan du fråga efter fläkt där.
du kan få tag på en bra för 300kr

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

okej nu formar jag om min fråga. Ska köpa en fläkt och sätta längst upp. Sen ska jag köpa en graffe kylare från kejll och kompany. Jag har som sagt ett GeForce 7950GT graffe. behöver hjälp att välja en kylare för max 300kr som passar mitt graffe jag behöver snabb hjälp, måste köpa imorgon!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

snälla hjälp mig jag måste dra snart! förlåt för självbumbpning! Jag har verkligen bråtton!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Avstängd

"sätta längst upp" hm vet inte vad du menar men gå in till kjell o company säga att du vill ha en kylare till ett geforce 7950gt det ska finnas för ca 300kr

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
"sätta längst upp" hm vet inte vad du menar men gå in till kjell o company säga att du vill ha en kylare till ett geforce 7950gt det ska finnas för ca 300kr

okej, jag menar där jag har markerat på bilden, längst upp av dom får bli så som du säger men vet inte om jag vågar lita på dom i affären att dom ger mig en bra kylare.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Alltså jag skulle inte sätta den övre fläkten som utblås då jag tror att den kommer att störa luftflödet till din CPU som suger fläkten "inåt" moderkortet.
Du har ju ändå nätaggregatet och en fläkt bak som jag antar suger ut luft. Den nedre ska du självklart ha som insug på grafikkortet och jag skulle som sagt också ha satt den övre som insug på CPU. Eventuellt att du sätter den över fläkten lite längre ner närmare grafikkortet, men jag tror inte det spelar någon roll.

Jag har själv beställt en Arctic Cooling Accelero S1 till mitt 9800GTX som kommer imorgon. Kostar under 300kr - 224kr på dustinhome med studentrabatt
http://www.dustinhome.se/pd_5010127085.aspx?
Passivt kylt och ska ha väldigt bra kylegenskaper. Framför allt om du har en fläkt som blåser luft direkt på flänsarna. Ska passa ditt kort enligt Arctic Coolings hemsida också.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raQzo
Alltså jag skulle inte sätta den övre fläkten som utblås då jag tror att den kommer att störa luftflödet till din CPU som suger fläkten "inåt" moderkortet.
Du har ju ändå nätaggregatet och en fläkt bak som jag antar suger ut luft. Den nedre ska du självklart ha som insug på grafikkortet och jag skulle som sagt också ha satt den övre som insug på CPU. Eventuellt att du sätter den över fläkten lite längre ner närmare grafikkortet, men jag tror inte det spelar någon roll.

Jag har själv beställt en Arctic Cooling Accelero S1 till mitt 9800GTX som kommer imorgon. Kostar under 300kr - 224kr på dustinhome med studentrabatt
http://www.dustinhome.se/pd_5010127085.aspx?
Passivt kylt och ska ha väldigt bra kylegenskaper. Framför allt om du har en fläkt som blåser luft direkt på flänsarna. Ska passa ditt kort enligt Arctic Coolings hemsida också.

Lycka till!

Har fått tag i en fläkt gratis av en polare sätter den så den blåser in längst ner.

Har du fått din kylare? Funkar den bra? Jag kanske tar och köper en sån eller en Zalman VF700-AlCu. Någon som har någon erfarenhet av den? Berätta!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Min kylare kom idag, men kommer inte har tid att installera den på ett tag (förmodligen 2 veckor (tenta som väntar)). Den har fått bra utlåtanden och passar många kort. Känns gedigen efter att ha pillat lite på den och man får med små kylflänsar till minnen och spänningsregulatorer samt att den levereras med kylpasta på GPU-blocket.
Den är väl optimal om man har ett gott luftflöde i lådan, annars skulle jag nog kört på Zalman-kylaren. Men om du ändå ska ha en fläkt som blåser luft direkt på grafikkortet så röstar jag för en Accelero, även om jag egentligen inte vet hur den är än

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raQzo
Min kylare kom idag, men kommer inte har tid att installera den på ett tag (förmodligen 2 veckor (tenta som väntar)). Den har fått bra utlåtanden och passar många kort. Känns gedigen efter att ha pillat lite på den och man får med små kylflänsar till minnen och spänningsregulatorer samt att den levereras med kylpasta på GPU-blocket.
Den är väl optimal om man har ett gott luftflöde i lådan, annars skulle jag nog kört på Zalman-kylaren. Men om du ändå ska ha en fläkt som blåser luft direkt på grafikkortet så röstar jag för en Accelero, även om jag egentligen inte vet hur den är än

Ok Säg gärna till när du har installerat den om du kommer ihåg
Men om man ska sätta fläktar som blåser rakt på den är det väll bättre om man fäster dom direkt på kylaren? Isåfall ska man sätta dom så dom suger ut luft eller blåser på dom?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Ok Säg gärna till när du har installerat den om du kommer ihåg
Men om man ska sätta fläktar som blåser rakt på den är det väll bättre om man fäster dom direkt på kylaren? Isåfall ska man sätta dom så dom suger ut luft eller blåser på dom?

Lägger kanske upp ett galleri på installationen och samtidigt datorlådan när det är klart

Man kan fästa fläktar direkt på Acceleron som då suger luft mot kylflänsen. Detta blir dock ganska verkningslöst om du inte har en god tillförsel av kalluft utifrån. Därför tror jag du får bäst resultat om du suger in luft utifrån direkt mot kylaren. Om kylaren sen har en egen fläkt eller är passiv tror jag spelar mindre roll, men självklart ger egen fläkt ytterligare lite kylning.

Generellt så ska du alltid sätta fläktar som drar luften MOT flänsen så denna kyls ner. I fall där luften kan strömma fritt genom flänsen (som vissa tower-kylare till CPU) spelar det egenltigen ingen roll vilken sida fläkten sitter på, så länge den inte motarbetar resten av luftflödet i lådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raQzo
Lägger kanske upp ett galleri på installationen och samtidigt datorlådan när det är klart )

Man kan fästa fläktar direkt på Acceleron som då suger luft mot kylflänsen. Detta blir dock ganska verkningslöst om du inte har en god tillförsel av kalluft utifrån. Därför tror jag du får bäst resultat om du suger in luft utifrån direkt mot kylaren. Om kylaren sen har en egen fläkt eller är passiv tror jag spelar mindre roll, men självklart ger egen fläkt ytterligare lite kylning.

Generellt så ska du alltid sätta fläktar som drar luften MOT flänsen så denna kyls ner. I fall där luften kan strömma fritt genom flänsen (som vissa tower-kylare till CPU) spelar det egenltigen ingen roll vilken sida fläkten sitter på, så länge den inte motarbetar resten av luftflödet i lådan.

Gillar det här forumet, jag lär mig något nytt var 5 minut Det får nog bli en Zalman VF700-AlCu. Om det behövs så sätter jag dit någon 120mm fläkt på plexit sen, måste bara hitta någon bra och billig med gröna lampor i
EDIT: Nu när jag sitter och surfar och sticker in handen under grafikkortet känner jag inget blås alls, är det normalt eller extremt dålig luftflöde?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Gillar det här forumet, jag lär mig något nytt var 5 minut Det får nog bli en Zalman VF700-AlCu. Om det behövs så sätter jag dit någon 120mm fläkt på plexit sen, måste bara hitta någon bra och billig med gröna lampor i
EDIT: Nu när jag sitter och surfar och sticker in handen under grafikkortet känner jag inget blås alls, är det normalt eller extremt dålig luftflöde?

Du kör fortfarande orginal fläkten till din grafikkort (7950gt)?
kolla om fläkten snurrar gör den det så är det som det ska vara

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

robalm: Hade inte Alina varit bättre? Mer dryg å okunniga personer än Kjell å comapny is hard too find Sen har du ju "Digistore" ligger inte dom fortfarande vid apoteket Hjorten?

Sen va ja å tjejen en sväng till Media markt, håll till vänster å gå så långt ner du kommer, där kommer du hitta en del roliga grejer

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
robalm: Hade inte Alina varit bättre? Mer dryg å okunniga personer än Kjell å comapny is hard too find Sen har du ju "Digistore" ligger inte dom fortfarande vid apoteket Hjorten?

Sen va ja å tjejen en sväng till Media markt, håll till vänster å gå så långt ner du kommer, där kommer du hitta en del roliga grejer

Då drar jag till mediamarkt då Men håller inte med dig om att dom är så okunniga på Kjell & company, dom visste vad jag ville ha när jag sa att jag behövde en 4pin till 3pin sladd , eller det kanske inte är någon merit

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Då drar jag till mediamarkt då Men håller inte med dig om att dom är så okunniga på Kjell & company, dom visste vad jag ville ha när jag sa att jag behövde en 4pin till 3pin sladd , eller det kanske inte är någon merit

Mjo kanske drog alla över en kam Men de blir ju så, blir man illa bemött så tenderar man arr dra alla över en kam Ställer mej i skamvrån å inväntar vidare instruktioner

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
robalm: Hade inte Alina varit bättre? Mer dryg å okunniga personer än Kjell å comapny is hard too find Sen har du ju "Digistore" ligger inte dom fortfarande vid apoteket Hjorten?

Sen va ja å tjejen en sväng till Media markt, håll till vänster å gå så långt ner du kommer, där kommer du hitta en del roliga grejer

Alina är bra men dom har inte så många kylare inne.
dom har ungefär liknade fläktarsom kjell .
digistore fick lägga ner tror jag
mvh

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

kjell o company har en del kunniga personal men också en del som inte kan nåt

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zatyrax
Gillar det här forumet, jag lär mig något nytt var 5 minut Det får nog bli en Zalman VF700-AlCu. Om det behövs så sätter jag dit någon 120mm fläkt på plexit sen, måste bara hitta någon bra och billig med gröna lampor i
EDIT: Nu när jag sitter och surfar och sticker in handen under grafikkortet känner jag inget blås alls, är det normalt eller extremt dålig luftflöde?

Härligt! Det är så det ska vara
Angående luftflödet vid Grafikkortet så känner man knappt av det då den fläkten drar luften mot grafikkortet. Alltså kan du bara känna av den dragning av luft som bildas framför fläkten, men inte själva blåsten.
Det är här skillnaden kan vara mellan att ha en fläkt som blåser luft PÅ en fläns, jämfört med en fläkt som suger luft Bakom flänsen. Vet inte om det är någon egentlig skillnad i luftflöde.
Lycka till med fläktarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raQzo
Härligt! Det är så det ska vara
Angående luftflödet vid Grafikkortet så känner man knappt av det då den fläkten drar luften mot grafikkortet. Alltså kan du bara känna av den dragning av luft som bildas framför fläkten, men inte själva blåsten.
Det är här skillnaden kan vara mellan att ha en fläkt som blåser luft PÅ en fläns, jämfört med en fläkt som suger luft Bakom flänsen. Vet inte om det är någon egentlig skillnad i luftflöde.
Lycka till med fläktarna!

Tackar ska till mediamarkt idag och kolla lite och se ifall jag hittar något
EDIT: fanns inget på mediamarkt, ska nog till kjell & company och köpa en snart

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD