Windows 7 får högre pris

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 får högre pris

Windows 7 blir dyrare än både Vista och XP. Det rapporterar Dell, som tror att priset kommer att hindra spridningen av operativsystemet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"Windows Vista Home Basic har ett föreslaget pris på 199,95 dollar, och Home Premium 259,95 dollar."

Ska det inte stå "Windows 7 Home Basic har ett föreslaget pris på 199,95 dollar, och Home Premium 259,95 dollar."

Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Tycker att det är löjligt och barnsligt att höja priserna men konstigt nog får inte Microsoft nog av att få in så mycket pengar än dem redan har.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Idiotiskt men ändå smart fler vill uppdatera till win 7 många sitter med sitt gamla XP. Jag själv skulle vilja se ett lågt pris så alla som vill uppdatera kan få göra det.

Permalänk
Medlem

ja man blir ju inte förvånad, snart ser vi windows uppe i adobe klassen på priser, 999usd -.-

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Inaktiv

Tja, då MS har monopol kan dom väl sätta vilka priser dom vill?

Permalänk
Medlem

Tror definitivt att det kommer förhindra användningen av Windows 7 och en större spridning av piratversioner.

Windows Vista var dyrt, löjligt att göra Windows 7 ännu dyrare.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Kör vidare på XP då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Tror definitivt att det kommer förhindra användningen av Windows 7 och en större spridning av piratversioner.

Windows Vista var dyrt, löjligt att göra Windows 7 ännu dyrare.

Ja, men dom tänker väll att Vista inte var någon hit så folk kanske betalar extra för något som är bättre.
Nej det ser ut som att jag går till Linux och skippar Windows helt, kan inte speciellt mycket om Linux (Ubuntu) men det är väll aldrig försent att lära sig.

Permalänk
Medlem

W7 borde vara gratis för dom som köpt vista.

Men antar att microsoft ändå tycker att det är konstigt att folk piratkopierar deras os?

Permalänk
Medlem

Jo men det här var ju bra, för det kommer ju säkert minska fildelningen av operativsystemet...? XD

Permalänk
Medlem

jag hoppas på msdnaa, vissa fördelar har man som student..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan, jag som tänkte köpa Home Premium om en OEM-licens hade kostat samma som Vista Home Premium. Högre pris är oacceptabelt, hade nästan förväntat mig lägre pris då detta ju ska vara operativsystemet som alla ska ha. Får hoppas det hinner sänkas en hel del i pris innan mars 2010 då RC-licensen går ut.

Att det ska vara så svårt, Mac OSX kostar 1000kr och det ligger en hel del utveckling bakom det också. Microsoft som har ohyggliga mängder pengar ska inte behöva ta flera tusen för att kosta på en korrigering av ett misslyckande. Ska dom bli av med XP krävs låga priser.

Permalänk
Medlem

Jag tänker då inte köpa W7, det får ta sin in på min systemdisk på något magiskt sätt.

Permalänk
Medlem

äh windows får kosta så mycket det vill , alla känner nån som känner nån som är smidig.

andra operativsystem kanske får sig en boost nu om priset blir helt groteskt.
vilket är positivt , bra med lite tryck mot ms

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Jag som tänkte köpa Retail Win 7, kanske Ultimate eller Home premium edition... Blir nog till att köra på RC och avvakta med att köpa Win 7 om priserna inte rasar... Får väl duga med Win Vista Business 64 eller XP 64 då tills priset sjunker...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

haha hur tänker dom? varför skulle det MINSKA piratkopieringen...

skulle det vara så jättedyrt så folk inte känner för att lägga ut en piratkopia? hur förklarar dom då att photoshop som kostar flera tiotals tusen som jag fattat det, finns att ladda ner xD

nej det här var riktigt löjligt.. jag övervägde ändå att faktiskt köpa W7 men inte nu längre

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

MS verkar ha idioter på marknadsföringsavdelningen som inte griper in.
Hur har de tänkt sig marknadsföra W7?
"Hej, här kan ni köpa vårt eminent OS för samma pris som en Netbook med Linux!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Att det ska vara så svårt, Mac OSX kostar 1000kr och det ligger en hel del utveckling bakom det också. Microsoft som har ohyggliga mängder pengar ska inte behöva ta flera tusen för att kosta på en korrigering av ett misslyckande. Ska dom bli av med XP krävs låga priser.

Nu drar ju Apple in en hel del pengar på hårdvara också så det är kanske inte så relevant vad Mac OS X kostar.

Däremot borde MS lära sig av Apples marknadsstrategi: Ett operativsystem, en version. På så sätt finns de funktioner man vill få ut till användaren likvärdigt hos alla användare. Detta skulle ge bättre spridning av Vistas alla funktioner och större nöjje hos alla - även de som idag köper Vista Ultimate.

Mac OS X Leopard har stöd för PPC och x86 i både 32- och 64-bitar i en och samma version. Dessutom är allt inkluderat i denna.

Vista finns i fyra olika versioner för två olika arkitekturer vilket blir totalt åtta versioner. Sjukt korkat är min mening.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av overheizer
haha hur tänker dom? varför skulle det MINSKA piratkopieringen...

Ingen har sagt att ett högre pris minskar piratkopieringen. Däremot tror enligt Dell enligt artikeln att det höga priset kommer att minska spridningen av Win7. Med spridning menas då att folk inte kommer att köpa det.

Edit: hansfilipelo Om det är någon tröst så kommer win7 inte komma i 32bit version som vista gjorde.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

varför kunde de inte bara gjort det enkelt för sig och släppt en version?
mindre arbete, lägre pris

Permalänk
Medlem

Jag har ju mina E-kompisar som ger mig det mesta jag vill ha gratis som tur är, så man slipper betala.

Permalänk
Medlem

max 2000 kr ger jag för 3 burkar annars blir det annan lösning.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Edit: hansfilipelo Om det är någon tröst så kommer win7 inte komma i 32bit version som vista gjorde. [/B]

Tror jag nog att det kommer. Eftersom att drivrutiner till ATI Radeon för Win7 32-bit finns att ladda ner. Se nyheten om Catalyst 9.5 några snäpp ner på framsidan

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Jaha. Då blir det snart till att gå över till Ubuntu på heltid istället kanske?
Och jag misstänker att många andra kommer göra samma sak.

Höga priser har ju alltid lockat människan till att handla

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar ju ändå vara försumbart få som köper windows separat och då dell och liknande knappast kommer fortsätta längre än nödvändigt med vista och dess dåliga rykte kommer detta förmodligen påverka mindre än många tror.

Permalänk
Medlem

Fan vad dom ska mjölka :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon

Edit: hansfilipelo Om det är någon tröst så kommer win7 inte komma i 32bit version som vista gjorde.

man kan ju ladda ner release candidate i både 32 och 64 bit , och sedan tänker de endast släppa 64 bit ?

blir ju lite krångligt för dem som sitter på 32 bit rc och tänker upgradera till full om det endast finns 64bitars

men tycker ändå att det är dags att tvinga mjukvarutillverkarna att köra 64 bit , så det var ju lite synd att det kommer en 32bitars.

sedan kanske det är ett argument att viss hårdvara inte kan förstå sig på 64 bitar , men det mesta av den hårdvaran skulle ju knappast boota upp win7 ,eller?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fearnox
W7 borde vara gratis för dom som köpt vista.

Det borde åtminstone vara väldigt billig uppgradering. Men antar att de kommer med sina standard uppgraderingspriser som vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido

Visst ligger mycket utveckling bakom OSX, men du får ju titta på vad den färdiga produkten faktiskt kan (eller kanske snarare vad den inte kan) istället för att räkna hur många timmar utvecklarna suttit och rullat tummarna
Dock har M$ en sak att lära sig av Apple, EN version av varje generations OS hade förenklat väldigt mycket och eventuellt till och med sänkt priset en smula (från Ultimate-nivån då alltså) även om det går ganska fort att markera kod och trycka "Delete" för att ta väck funktionerna ur de billigare utgåvorna så är det alltid något.. Hade de dessutom skippat 32bit-versionerna så hade de varit hemma! Vem skulle köpa ett OS från 2009 och tro att det går att stoppa in i en dator från 2001 liksom (ok, jag minns inte när EMT64 och AMD64 lanserades och blev standard, men har för mig att det var någonstans då..)?