Windows 7 får högre pris

Permalänk
Inaktiv

Skitbra att ladda ner win 7 från torrentsidor, säg hej till spyware, botnät och fan och hans moster...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Failix
Jag tycker nästan lite synd om alla ni som tror att Microsoft är ett gäng kapitalister som tar betalt för deras arbete bara för att de är onda och giriga, skulle någon av er jobba stenhårt på ett företag utan att ta betalt?

Priset på Windows har dock väldigt lite med deras kostnader att göra, eller vad sägs om 74% vinst under 2008 (http://www.microsoft.com/msft/earnings/FY08/earn_rel_q4_08.ms...). Såvida jag tolkar det rätt, sett till 2008 har de fått in $4,367,000,000 från försäljning av Windows varav $3,228,000,000 är vinst (efter utvecklingskostnader, före skatt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Undrar bara vad OEM-licenserna kommer att landa på för pris. Det finns väl inte speciellt många som går och köper fullprisversionerna?

Enligt (http://www.microsoft.com/msft/earnings/FY08/earn_rel_q4_08.ms...) står OEM-licenser för över 80% av försäljnings_värdet_, med komplett's priser på OEM/retail skulle det innebära att runt 90% av licenserna är OEM (såvida jag nu mot all förmodan räknar rätt). Nu får väl tillverkarna en saftig rabatt på OEM-priset så procentsatsen skulle kunna vara mkt högre än så, med 50% rabatt på OEM-priset skulle procentsatsen istället ligga på 94%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Skitbra att ladda ner win 7 från torrentsidor, säg hej till spyware, botnät och fan och hans moster...

Håller med, vem fan har råd med nåt sånt som man kan få gratis så enkelt. Blir pengar över till hårvara eller annat godis :yes:

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Avstängd

Har ca 7 st nycklar till win xp professional och har betalat för en. resten har jag fått av gamla burkar som skulle slängas.

Vista var inte på min lista

Betalar inte mer än 1000kr för ett vettigt OS, Funderar på att kra Ubuntu men vill ju ha alla ett spel jag spelar att det ska fungera.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Det roliga är ju mer de höjer priset i finanskristen destu mer andelar får Linux. Ingen har råd med Windows skit.

Permalänk
Medlem

Alltså dom tänker ju helt fel, dom borde ju snarare sänka priset för att få fler att köpa, jag hade faktiskt tänkt köpa det men inte till det priset och när linux är gratis doh!

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Ni lyckas så bra att slå hål på myten att det inte är priset som ligger bakom piratkopiering. Har ni inte ård så köp inte.

Eftersom W7 faktiskt inofficellt är en fix av Vista, borde du då inte för en gångs skull stå på piratkopierarnas sida?

Piratkopieringen kanske inte är "moraliskt" rätt, men det är knappast mer fel än det som MS precis gjort med priset.

Det är som o sälja en halv glass, och sen säga att för att köpa den andra halvan får du betala dubbla priset.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
MS har sett att folk gärna vill gå över till win 7 och tar därmed ut priserna för det.
Det är miljontals kunder världen över. 2500kr svider mycket i lågkonjunktur.
För mig blir det att sitta kvar på XP iallafall trots att microsoft nu bara kommer täppa till allvarliga fel men inget mer med detta OS.

Vad är problemet? Fortsätt då med att inte köpa och var nöjd med att ha pengarna kvar.

Citat:

Hade det gällt att få tillbaka pengar för utvecklingen så hade OEM marknaden varit den man kunnat höjas mest på.
Datortillverkare behöver OS att lägga in och det finns ingen konkurrent i egentlig mening.

Att även då höja retailpriset är dumt. Det är girigt.

Oem-marknaden är mycket riktigt ohemult mycket viktigare, men det behöver inte betyda att det är dumt att höja priserna. De 14 personer som tänker köpa windows 7 (särskilt ultimate-versionen) gör det förmodligen även om priset blir något högre än motsvarande vista-version. Det är dessutom inte bara att täcka utvecklingskostnaderna man vill; man vill som sagt tjäna så mycket pengar man kan. Vad finns det då för anledningar till att ha det pris man väljer? Ondska, inkompetens eller kanske att man tror att det faktiskt är det bästa alternativet? Jag tror de första två är rätt osannolika när det gäller så stora företag som microsoft.

Citat:

Där skulle ett par hundra kronor per skiva göra en enorm skillnad.

Nog för att apple ökar, men än är det nog långt kvar tills folk på allvar överväger att köpa något annat än en windowsdator. Råkar den vara ett par hundra kronor dyrare än nödvändigt betalar man glatt ändå eller väljer en billigare modell.

Citat:

Var tjänar man mest pengar? Borde man inte kunna ligga kvar på samma nivåer med det nya operativsystemet som med det förra i retail-priset?

Jo, men det vore dumt om man tror att folk är villiga att betala mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Tja, då MS har monopol kan dom väl sätta vilka priser dom vill?

Får dom absolut göra men de får säkerligen som det står i artikeln sämre spridning. Vet dock inte hur mycket högre priset ligger på men det kan nog vara avskrämmand enog att de höjer. De verkar tror att windows 7 är guds gåva till människan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
De verkar tror att windows 7 är guds gåva till människan

Det roliga är att så många håller med; se godtycklig windows7-tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
"Windows Vista Home Basic har ett föreslaget pris på 199,95 dollar, och Home Premium 259,95 dollar."

Ska det inte stå "Windows 7 Home Basic har ett föreslaget pris på 199,95 dollar, och Home Premium 259,95 dollar."

Eller är jag helt ute och cyklar?

Läs så förstår du:

"Hur mycket dyrare operativsystemet kommer att bli berättar inte Dell. Windows Vista Home Basic har ett föreslaget pris på 199,95 dollar, och Home Premium 259,95 dollar."

Priset på windows 7 är högre än vad XP och vista har kostat, men priset är ännu inte kännt. Därför tog dom med vad vista kostade som en riktlinje eftersom det kommer kosta mer än det.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte byta till windows, har kommit till den ringa ålder (18) då jag funderar på att byta till Mac eller Linux som faktiskt fungerar och överge mina ungdomars spelande. Adjö datorspel...

Eller jag får se...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Har ca 7 st nycklar till win xp professional och har betalat för en. resten har jag fått av gamla burkar som skulle slängas.

Vista var inte på min lista

Betalar inte mer än 1000kr för ett vettigt OS, Funderar på att kra Ubuntu men vill ju ha alla ett spel jag spelar att det ska fungera.

Wine finns, tanka bara unstable version istället för stable och de flesta spelen kommer funka klockrent annars kan du köra crossover

{ Wine 1.1.21 Released }
http://www.winehq.org/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det tragiska är väl att de flesta, inklusive mig, tycker att Windows 7 är jättebra på grund av att Vista var en sån besvikelse.

Permalänk
Medlem

Inga fel på Vista, har man en dator som inte klarar av att köra detta OS bör man inte heller oroa sig över licenskostnader utan genast uppgradera. Själv skulle jag aldrig byta till XP, lika lite som att jag sätter mig poå en trehjuling. Trevligt med Windows 7, och bra verkar det bli, men priset kan disskuteras.

Som tur är finns det möjligheter att skaffa det till ett bra pris utan piratverksamhet (eg vista 20kr, xp 10kr äkta licenser) men då måstye man ju vara tekniskt bevandrad nog att få tillgång till de hemsidor/företag som har sådana erbjudanden. I övrigt tycker jag inte att ett högre pris på Win 7 är motiverat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_mac
Jo men det här var ju bra, för det kommer ju säkert minska fildelningen av operativsystemet...? XD

Snarare tvärt om som jag tror du menar. För dyrt kommer bara att öka olaglig spridning

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag kommer hursomhelst köpa Windows 7. Sitter forfarande på XP då jag inte tycker Vista har varit värt en uppgradering. Sambons laptop med Vista installerat har avskräckt mig. Men ett dyrare pris är ju naturligtvis aldrig välkommet.

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi

Microsoft har inte något monopol. Den som påstår det vet inte vad ordet betyder.

Visst, de har inget monopol, men grejen är väl att de nästan har det då det finns en hel del program som är byggda för just windows och innebär en hel del kunskaper för att få dessa program att fungera på andra operativsystem. Så vissa individer har inte så många andra alternativ än windows för att deras program de använder är bara kompatibelt med windows. Såklart kan man kan använda Wine osv, men många kanske vill att programmet bara ska fungera ändå, utan att behöva "krångla".

Jag skulle gärna vilja se en jämnare fördelning mellan operativsystemens andelar så att det blir lite konkurrens och så man inte behöver vara så låst till windows om man vill att sitt datoranvändande ska gå smärtfritt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Håller med, vem fan har råd med nåt sånt som man kan få gratis så enkelt. Blir pengar över till hårvara eller annat godis :yes:

Alltså, jag menade att Windows från torrentsiter är nersmittade...

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen bli Ubunbu eller kanske Puppy för snabb uppstart, sen kör man XP och sen större Linux distribution som virtuella maskiner. Ett tips kunde att vara köra VMware för att helt virtuella jobb

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 6800XT | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njukie
Visst, de har inget monopol, men grejen är väl att de nästan har det då det finns en hel del program som är byggda för just windows och innebär en hel del kunskaper för att få dessa program att fungera på andra operativsystem. Så vissa individer har inte så många andra alternativ än windows för att deras program de använder är bara kompatibelt med windows. Såklart kan man kan använda Wine osv, men många kanske vill att programmet bara ska fungera ändå, utan att behöva "krångla".

Jag skulle gärna vilja se en jämnare fördelning mellan operativsystemens andelar så att det blir lite konkurrens och så man inte behöver vara så låst till windows om man vill att sitt datoranvändande ska gå smärtfritt.

Förstår inte varför folk säger att wine är krångel. Det mesta jag försökt köra funkar on the spot.

1 gå till Wines hemsida och få deras "Unstable" och lägga till den med sources
2 tanka
3 dubbelklicka på exe filen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Förstår inte varför folk säger att wine är krångel. Det mesta jag försökt köra funkar on the spot.

1 gå till Wines hemsida och få deras "Unstable" och lägga till den med sources
2 tanka
3 dubbelklicka på exe filen.

Jag har faktiskt inte heller på några större problem med Wine, men brorsan och ett par kompisar får inte alla sina spel att fungera. Alla har sagt att de vill att programmen ska byggas för alla operativsystem istället bara för Windows.

Jag tycker Wine fungerar bra, men om man ser på t.ex. mina kompisar så har de problem för att programmet inte är byggt för deras operativsystem

Permalänk
Medlem

Tycker att Windows 7 fungerar så otrolig bra att det blir nog inköp.
Vista blev inte den OS som jag hade väntat mig. Men Win7 har jag inte har några som helst problem med, alla mina spel fungerar som det ska och program. Den känns snabbt och bra.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

För er som inte har råd så kan ni börja använda Linux istället bara till att ladda ner och det finns gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taft
Tycker att Windows 7 fungerar så otrolig bra att det blir nog inköp.
Vista blev inte den OS som jag hade väntat mig. Men Win7 har jag inte har några som helst problem med, alla mina spel fungerar som det ska och program. Den känns snabbt och bra.

Är det värt och ladda ner Windows 7 betan eller får man stå ut med för mycket barnssjukdomar pga. att det just är en "gratis beta"?

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk

Windows 7 blir ett givet köp för mig, gillade Vista också, men det var väl lite si och så med stabiliteten. Trots att 7:an bara är RC än så länge så har det inte gett mig en enda blåskärm, vilket inte precis kan sägas om Vista, där haglade dom skapligt tätt. När det gäller prissättningen på Windows 7 så finns det inte mycket mer att säga än att den som lever får ju se om rykterna är sanna eller inte. För min del känns det som 7:an är vad Windows 2000 var då det begav sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | Corsair XC7 RGB PRO CPU block | MSI MPG X870E Edge TI | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x Corsair XD5 pump/res combos | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | M.2: 2x2TB Kingston Fury + 2 Crucial P3 1TB | 64GB G.Skill TridentZ 7200MHz DDR5 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS8949 @4K 144hz | Logitech lineup: G815 Clicky, G502 Hero, Z-5500 5.1, G935 & G923

Permalänk
Avstängd

Hej!

På grund av det här kommer MS inte att få pengar av mig denna gång heller

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Njukie
Jag har faktiskt inte heller på några större problem med Wine, men brorsan och ett par kompisar får inte alla sina spel att fungera. Alla har sagt att de vill att programmen ska byggas för alla operativsystem istället bara för Windows.

Jag tycker Wine fungerar bra, men om man ser på t.ex. mina kompisar så har de problem för att programmet inte är byggt för deras operativsystem

Kolla så de har tankat unstable istället för stable. Stable är si och så med supporten för dx9 och har väldigt dålig prestanda. Men unstable är helt underbar, funkar perfekt för mig på Source spel där jag får lika mycket fps

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Är det värt och ladda ner Windows 7 betan eller får man stå ut med för mycket barnssjukdomar pga. att det just är en "gratis beta"?

Om man skall vara sådan är det inte en betaversion längre och för övrigt tror jag inte att det finns så mycket att klaga på.

Permalänk
Medlem

Bra! Höj mer så kanske lite fler överväger Linux!