Kopplat in 3 skärmar, men bara två går att använda.

Permalänk

Kopplat in 3 skärmar, men bara två går att använda.

Halloj!

Då tänkte jag vara lite finurlig och koppla in tre stycken skärmar till min dator. Har alltid använt två stycken.

Jag kopplade in min mainskärm till HDMI uttaget då min skärm är full HD. De andra två skärmarna är gammla vanliga sådana. Så jag kopplade in dem också. Datorn hittar alla tre skärmarna men får bara två utav dem att fungera sammtidigt. Har testat att clona dem, uttöka skrivbordet och alla dess varianter.

Nu är frågan: Finns det något program eller liknande som kan datorn tvinga att utvidga skrivborde till den tredje skärmen eller liknande?

Info:
Skärm #1 Fujitsu Siemens L23W-2
Skärm #2/3 Hyundai V770
Grafikkort: GeForce 9800GT 1GB DDR3
Cpu: 3.0 Dualcore x64

PS: Nu kommer säkert några av er nämna lösningen att köpa ett till grafikkort som jag inte alls är sugen på att göra, dock så tänkte jag att det kanske finns något tillbehör till moderkortet så man kan koppla in ytterligare en skärm.

Fick med ett tillbehör till moderkortet som jag först då trodde var en utgång så jag kunde koppla in en till skärm, fast när jag skulle göra det så märkte jag att utgången var en hane... alltså kan jag då köpa någon adapter som har två honor som jag skulle kunna använda?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt grafikkort stödjer trots sina 3 utgångar bara 2 skärmar samtidigt. Så är det på 99% av korten på marknaden. Det finns splitters för att koppla flera skärmar på en utgång, MEN då blir det samma bild på de skärmarna. Vill du kunna använda fler skärmar för större arbetsyta så har Matrox en del kort med upp till 4 utgångar men de duger i princip bara för kontorsarbete. Deras triplehead2go kan ju iofs vara ett alternativ, men dyrt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Aj då, det kännde ju ganska misslyckat av dem att göra tre utgångar men bara stödja två. Aja, antar jag får leva med två skärmar om jag inte tar och köper ett billigt grafikkort.

Hur fungerar det egentligen? Om jag köper ett billigt grafikkort kommer det funkera med mitt nuvarande? Kommer det inte strula med drivrutiner och så vidare... Mitt moderkort hara bara ett pci-e slot.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte har inbyggd grafik på moderkortet, i så fall så borde du ju kunna köra en skärm på den.

Borde inte vara något problem att stoppa i ett grafikkort till, men du kanske får försöka hitta ett som går på PCI eller passar i en PCI-E 1x slot (då jag fattar det som om du har 1 16x port).

Vad har du för moderkort så skulle det vara lättare att ge svar och tips.

Permalänk

ett grafikkort som bara ska driva en skärm kan du ju hitta för typ 200 spänn se bara till att det är ett nvidia och inte ati för då kan det bli knas med drivisar och sånt

Permalänk

Har ett Asus P5Q SE LGA 775

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskukert
Aj då, det kännde ju ganska misslyckat av dem att göra tre utgångar men bara stödja två. Aja, antar jag får leva med två skärmar om jag inte tar och köper ett billigt grafikkort.

Hur fungerar det egentligen? Om jag köper ett billigt grafikkort kommer det funkera med mitt nuvarande? Kommer det inte strula med drivrutiner och så vidare... Mitt moderkort hara bara ett pci-e slot.

Köp ett från samma tillverkare som du redan har så är det knappast några problem. Har hört om någon någon gång som lyckades med att blanda de två som inte får blandas, men det har inte jag sagt

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om du får skaffa ett till grafik kort då moderkortet inte har något inbyggt

Som övriga säger, skaffa ett billigt Nvidia PCI kort om du nu behöver 3 skärmar.

Permalänk

Ja okej! Tack så hemskt mycket för alla svar! Det var välldans hjälpsamt!

Jag behöver inte 3 skärmar, älskar bara att pilla med saker och ting ;P Ska kolla runt och se om jag hittar något billigt!