Orakel! Vilket grafikkort passar till min dator?

Permalänk
Medlem

Orakel! Vilket grafikkort passar till min dator?

Min dator har dom här komponenterna:

1 x Intel Core 2 QUAD Q9300 2.5GHz
1 x Abit IP35-E, Intel P53 Express / ICH9R, 1333 MHz FSB
1 x Samsung 320GB, 16MB cache, 7200 RPM, SATA (300MB/s)
4 x 2GB DDR2 800MHz RAM
1 x Chassi: Antec NSK 4480B New Solution Series (inbyggt strömaggregat)

Vilket grafikkort passar min dator?

Jag vill kunna spela Fallout 3, Diablo 3 och Starcraft 2 med ganska snygg grafik. Jag vet inte vilken prisklass som krävs, men jag tänker mig runt 1500 kr.

Permalänk
Medlem

satsa på ett gtx 260, kostar runt 1800kr. jag har ett och är jätte nöjd.
spelar inte några av dom spelen men spelar far cry 2 och det flyter på bra på high inställningar med 2xAA och DX10. dock så är min upplösning 1024x768

EDIT: hur många watt har agget?

lycka till

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Då två av spelen inte finns ute än är det ju omöjligt att säga, men för Fallout 3 behövs inte ett high end grafikkort i 1680*1050 som är en vanlig upplösning nu.

Jag tror inte Diablo 3 eller SC2 kommer att behöva så kraftigt gfx heller,för 1500kr hittar du HD4850.

Permalänk
Medlem

Och för runt dryga tusenlappen det nästan lika snabba HD4770.. Sitter väl ett 480W earthwatts i dedär chassina va?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tack Orakel! Det är häftigt hur man med hjälp av kunniga personer kan få hjälp att fatta ett bra beslut på 20 minuter istället för att behöva läsa in sig i ett område under en vecka.

Power supply på chassit är "380 Watt ATX12V v2.2". Räcker det för dom grafikkorten ni har rekommenderat?

Min skärm är förresten 1600x1200. Ni har rekommenderat tre olika grafikkort, är något mer kompatibelt än dom andra? Eller ska jag bara välja det som verkar bäst/mest prisvärt?

Permalänk

GTX 275 eller HD4770

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
GTX 275 eller HD4770

Rätt stor spridning där...

jag skulle säga att ett GTX260 skulle passa dig perfekt. Skulle även sätta en 50-lapp på att nätagget kommer att klara det.

om du inte vill "chansa" så får du nog välja ett HD4770, vilket ifs är ett helnice köp

Permalänk
Medlem

HD4770/HD4850. Men jag skulle ha valt HD4770, eftersom den är kortare. Jag vet hur chassit är då jag har en likadan. HD4770 är ca. 5% sörligare är Hd4850.

Nätaggregatet BÖR klara av att driva systemet då det medföljande nätaggregat är mycket bra.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju inte HD 4770, som de flesta antagligen vet, inte så lätt att få tag i nu. Själv lyckades jag roffa åt mig det näst sista från Kompletts lager i förmiddags. Det sista åkte ungefär en kvart senare.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa! Då blir det en Sapphire Radeon HD4770. Jag kommer nog att bli mycket nöjd! Jag ser fram emot många timmar med grymma spel

EDIT: Såg posten ovanför nu. Jag får passa på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anter
Tack allihopa! Då blir det en Sapphire Radeon HD4770. Jag kommer nog att bli mycket nöjd!

Hehe det va snabbt beslut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Tyvärr är ju inte HD 4770, som de flesta antagligen vet, inte så lätt att få tag i nu. Själv lyckades jag roffa åt mig det näst sista från Kompletts lager i förmiddags. Det sista åkte ungefär en kvart senare.

Komplett har några på G in imorgon preliminärt, så vill ni ha några är det nog en chans där.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
HD4770/HD4850. Men jag skulle ha valt HD4770, eftersom den är kortare. Jag vet hur chassit är då jag har en likadan. HD4770 är ca. 5% sörligare är Hd4850.

Nätaggregatet BÖR klara av att driva systemet då det medföljande nätaggregat är mycket bra.

Det är ju omöjligt att få tag på HD4770 runt tusenlappen!

Hur är det med HD4850, skulle det innebära några nackdelar för mig (som annars är ett bättre grafitkort va?)? Får det inte plats i chassit?

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Permalänk

Jag har det där chassit och ett Asus 4850 och det blir lite trångt mot HD-platserna.

Sitter ju gummibussningar för skruvhålen för att minimera vibrationer och den nedersta går det att ha en disk i, men inte den övre, för kortet är i vägen.

Nätagget är som sagt på 380W men har 2 x 18A linor, så det orkar utan problem.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Oj de va billigt. Nej det har inga direkt nackdelar och grafikkortet kommer utan problem få plats i ditt chassi.

Permalänk
Medlem

Tack! Beställning lagd! jag=glad