Corsair slår världsrekord i minnesöverklockning

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Corsair slår världsrekord i minnesöverklockning

Corsair rapporterar att de satt nytt världsrekord för DDR3-överklockning med tre minnen.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Corsair lanserade nyligen minneskittet Dominator GT, som består av tre stickor 2 GB DDR3-2000. GT är riktiga värstingminnen – stickorna är specificerade till dubbla klockfrekvensen av vad Core i7 stödjer officiellt.

Men i7 stöder väl upp till 1600 MHz för extreme-versionerna? Visst, icke-extreme stöder väl kanske bara 1066 men det använde de ju inte...

Nice klock annars.

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

Heh. Detta får ju mina 1066 ddr2-minnen som för tillfället enbart tickar i 800 å framstår som ljummen filmjölk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Utan info om spänning och kylning är detta totalt ointressant.

Edit: efter lite efterforskning så kan jag meddela att spänningen låg på runt 2.1volt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood

Edit: efter lite efterforskning så kan jag meddela att spänningen låg på runt 2.1volt.

Tack clintan det var 'spännande' information.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2003

Mmm, vill ha peltier-kylaren

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood

Men är inte det Väldigt skadligt för CPU'n?

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Samsung 850 Pro 256 GB | RAM: G.Skill Ripjaws 4x4096MB CL9 1600Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: Asus PCE-AC68 |

|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox

Jo men de bryr sig inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jul 2001

Är väl spänningen till minnena och inte CPUn han talar om. Men ja högre spänning = mer värme osv. så det är "skadligt" för minnen på samma sätt som för CPUn. Där för de antagligen hade iaf. vattenkylning till minnena, troligt peltier eller nått med minusgrader

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sthlm
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Nej, vad har minnenas spänning med CPU:ns spänning att göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvidia_fanb0y<3
Nej, vad har minnenas spänning med CPU:ns spänning att göra?

i7:ans minneskontroller sitter i processorn så den spänning du kör med på minnena är samma som på processorn. Så har jag uppfattat det iaf.

| Asus ROG Crosshair VII Hero | AMD Ryzen 2700X | AMD Wraith Prism | G.Skill TridentZ 16GB DDR4 @ 3200Mhz | Gainward GeForce GTX Titan Black | Samsung 860 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB | Corsair AX850 | Fractal Define R6 TG Blackout | Acer XG270HU + EIZO Flexscan S2411W |

Monitor Audio Silver 200 + Marantz PM-14S1 SE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
i7:ans minneskontroller sitter i processorn så den spänning du kör med på minnena är samma som på processorn. Så har jag uppfattat det iaf.

Vet inte hur det är på I7 men på AMD så har man separata spännings inställningar för minneskontrollern samt cpun. (dock är det inte I7)

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower

Helt riktigt, så är det.

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Samsung 850 Pro 256 GB | RAM: G.Skill Ripjaws 4x4096MB CL9 1600Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: Asus PCE-AC68 |

|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003
Citat:

inte korta stunder o klocka med höga volts på Vdimm.. jag har själv testat runt 2,5v på mina minnen o nått runt 1109mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Så länge man kyler processorn ordentligt så kan du kräma på rätt mycket spänning utan att riskera något.

Jag vill ha den där minneskylaren btw!
Undrar hur många grader minnena ligger på med en sån där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008

Ehm, såg jag fel nu... Är det en vattenkylare för minnen??

PMa för djupare diskussioner ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Ehm, såg jag fel nu... Är det en vattenkylare för minnen??

om man tittar på bilder så är svaret: ja

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram