Permalänk
Medlem

Trasig Bas/sub

Tja, Jag ska få hem ett 5.1 Jamo system från bror snart. Jag vet att basen/suben inte funkar, men ingen vet om det är förstärkaren eller basen. Hur kollar jag det? Kan man köra med multimeter? Men basen går väll bara igång på vissa frekvenser, någon som har någon testmp3 eller något för att testa suben?

Mvh; en okunnig jävel

Permalänk
Avstängd

montera upp steget o kolla med en multimeter får du utslag i ohm när du kopplar den till + resp minus då är det inte basen som är fel på . märk väl du måste koppla ut steget så den inte ger kontakt med basen för annars får du utslag i vart fall som en händer. Märk väl det är ytterst sällan ett slutsteg går sönder o jamo är väl rätt bra grjor så är det nått som gått där kan det vart en säkring som max

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

testa o koppla in basen/suben till en annan förstärkare om du har spotify kan du testa med den här http://open.spotify.com/track/4zdgSVFpGULuAkVSJMXTyQ
om basen inte funkar kan de va kretskortet på suben/basen som e sönder också... o då funkar oftast elementet fortfarande

hoppas de hjälpte nått:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
montera upp steget o kolla med en multimeter får du utslag i ohm när du kopplar den till + resp minus då är det inte basen som är fel på . märk väl du måste koppla ut steget så den inte ger kontakt med basen för annars får du utslag i vart fall som en händer. Märk väl det är ytterst sällan ett slutsteg går sönder o jamo är väl rätt bra grjor så är det nått som gått där kan det vart en säkring som max

Tackar. Ska testa detta när jag får grejorna.

Citat:

testa o koppla in basen/suben till en annan förstärkare om du har spotify kan du testa med den här http://open.spotify.com/track/4zdgSVFpGULuAkVSJMXTyQ
om basen inte funkar kan de va kretskortet på suben/basen som e sönder också... o då funkar oftast elementet fortfarande

hoppas de hjälpte nått

Okej, ja somsagt ska testas när sakerna kommer. btw jurassic 5 är bra skit

Permalänk

Om det är en vanlig passiv sub, så kan du testa den genom att ta ett 9-Voltsbatteri och lägga sladdarna mot polerna. Sprakar/poppar det lite i den, så fungerar den i alla fall till någon grad. Då är det fel på förstärkaren.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Altså vafan ska jag göra? har koppla in allt nu, allt funkar utom suben. Den lyser bara rött... Det går inge bra att testa med 9V batteri då det bara är en kabel som går in i den (mono?).. Säkringen ser hel ut. Några fler heta tips på hur jag kan kolla då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Altså vafan ska jag göra? har koppla in allt nu, allt funkar utom suben. Den lyser bara rött... Det går inge bra att testa med 9V batteri då det bara är en kabel som går in i den (mono?).. Säkringen ser hel ut. Några fler heta tips på hur jag kan kolla då?

lyser den rött lysdioden så finns risk att slutsteget är bränt , hade säkringen varit trasig hade inte subben lyst öeverhuvud taget.

va vi menade med att kolla med 9 volts batter va just att testa om basen är hel och då måste du öppna upp lådan. o kolla endast basen.

men jag tror basen är hel o slutsteget som är slut

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
lyser den rött lysdioden så finns risk att slutsteget är bränt , hade säkringen varit trasig hade inte subben lyst öeverhuvud taget.

va vi menade med att kolla med 9 volts batter va just att testa om basen är hel och då måste du öppna upp lådan. o kolla endast basen.

men jag tror basen är hel o slutsteget som är slut

Fan. Lät ju jävligt drygt, och dyrt

Permalänk
Medlem

Testa med en annan förstärkare.
Lyser lampan rött kan det även bero på att den inte får ngn signal.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Problemet är att fåtag i en förstärkare med sån utgång =/

sån bas är det http://www.dealtime.com/xPF-Jamo-Jamo-Subwoofer-200-WTS-10-Wo... Jamo E8Sub
Kan man koppla förbi det på något sätt med vanliga +/- kablar?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming