Vad betyder PATA/IDE??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Vad betyder PATA/IDE??

Uppdaterade tillslut mitt grafikkorts BIOS. Klarar mig utan Rivatuner nu. Fläkten ligger äntligen på mellan 35-55% vid vila/belasning (alldrig över 69°). Hörs knappt.

Gå in och registrera er/kortet på XFXs support http://www.xfxforce.com/ , och skriv en "support ticket" om nytt BIOS pga fläkten varvar upp men inte ner.
Dom ger er då en länk till ett nytt BIOS som ska flashas med/via en CDskiva... Se bara till och inte försöka använda en SATA CD/DVDenhet, det fungerar inte. PATA/IDE måste det vara.

I mitt fall så så kom det upp ett felmedelande om att BIOS/Grafikkortet inte var kompatibla med varandra. Men det skulle man tydligen inte bry sig om och ändå fortsätta flashningen. Och allt visade sig fungera trotts det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SUNDBYBERG
Registrerad
Aug 2007

Känns som att rubrik och innehåll handlar om helt olika saker.
Om du undrar vad det är så sök på t ex wikipedia eller google...
Om du inte har en PATA/IDE DVD-läsare så får du väl låna en eller testa med något alternativt media?

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Du skriver en fråga i rubriken, vart är den?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Vad betyder PATA/IDE??

Tja

Asså i texten står det att man måste ha PATA/IDE för att uppdatera 9800gtx+ bios och inte cd/dvd.

Vad betyder PATA/IDE??

Fläkten till min 9800gtx+ går upp till ca 70% men inte ner igen (jävligt störande) tidigare kunde jag styra den med rivatuner, men efter att uppdaterat kortet via nvidia, kan man inte längre ändra fläkthastigheten på gpu:n i rivatuner 2.24 och någon nyare version finns inte =(

Väntar på svar från xfx, har skickat en support ticket gällande bios update

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Unik tråd. Jag förstår ingenting men ändå ler jag.

Kan en del om trä

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Akalla
Registrerad
Mar 2009

Re: Vad betyder PATA/IDE??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av foued25
Tja

Asså i texten står det att man måste ha PATA/IDE för att uppdatera 9800gtx+ bios och inte cd/dvd.

Vad betyder PATA/IDE??

Fläkten till min 9800gtx+ går upp till ca 70% men inte ner igen (jävligt störande) tidigare kunde jag styra den med rivatuner, men efter att uppdaterat kortet via nvidia, kan man inte längre ändra fläkthastigheten på gpu:n i rivatuner 2.24 och någon nyare version finns inte =(

Väntar på svar från xfx, har skickat en support ticket gällande bios update

Det står inte att du inte får använda cd/dvd, det står att din cd/dvd-läsare inte får ha SATA-anslutning utan att den måste ha IDE eller PATA-anslutning.
Som någon sa innan, googla PATA eller IDE, kolla på wikipedia så kommer du förstå.

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Vad betyder PATA/IDE??

Men hur vet jag om jag har sata eller PATA/IDE?

Hur kollar jag upp det?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Titta i lådan hur det är kopplat. Det har med kablarna att göra. Breda tunna är PATA/IDE, smala inte så tunna är SATA/IDE

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Du får titta vad för kabel gå till din cd/dvd spelare...

Det här är en IDE kabel kallas också PATA.

Här har du en Serial ATA kabel kallas också SATA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Vad betyder PATA/IDE??

Wee det är PATA/IDE fan va sköönt..

Nu är det bara att vänta på svar från xfx.

Tackar för hjälpen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SUNDBYBERG
Registrerad
Aug 2007

epic.

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

I lol'd

#1: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe WIFI | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Jobb: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: Onkyo TX-NR646 | ASUS EB1021 + OpenElec | Sony PS3 Slim | Epson TW3200 | minhembio.com