Half Life, Gonarch's lair

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bo?
Registrerad
Feb 2008

Half Life, Gonarch's lair

Godmorgon.
Tidig i veckan fick jag en lust och köra igenom gamla goda klassiska Half Life. Diggar ju spelet rejält men har fastnat på " Gonarch's lair ", den där stora spindeln som härjar runt som ni vet.
Problemet är att efter första mötet då Gonarch börjar springa mot tunneln och hoppar ner, så stannar fanskapet där bara, den ska ju springa vidare mot öppnare yta. Det finns ingen chans och fortsätta spelet om inte spindelfan följer efter. Har provat allt och tömt allt arsenal men inget händer, Gordon dör kvikt i närkamp eller faller i en stängd pitt utan att Gonarch hakar på.
Kör spelet via steam och vill verkligen köra klart. Tacksam för synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Jag hade exakt samma problem när jag körde igenom för nåt år sen. Jag minns inte om jag lyckades lösa det på nåt annat sätt än att starta från tidigare sparning. Testa ladda sparningen ett par gången, om det buggar varje gång så måste du nog spela om från tidigare. Om jag minns rätt lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2003

Hände samma sak för mig med, spindeln skulle springa vidare och förstöra ett golv där man kunde hoppa ner sen. Jag har för mig jag gick lös med kofoten, testa att lägga en tyngd på musen och hacka på golvet under tiden du äter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drew_
Hände samma sak för mig med, spindeln skulle springa vidare och förstöra ett golv där man kunde hoppa ner sen. Jag har för mig jag gick lös med kofoten, testa att lägga en tyngd på musen och hacka på golvet under tiden du äter

hahahahahahah

Schysst stil pysen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bo?
Registrerad
Feb 2008

Haha......nu minns jag också när du nämnde det taewtf, lite jobbigt att förutom auto/quicksave fick jag hoppa bakåt flera banor, däremot är det ju snabbt åtgärdat och plöja sig igenom alla fyrkantiga streck som försöker ta kål på en. Aaaargh om det blir samma jäkla visa igen dock, få väl ta en eftermiddag och gå lös med kofoten då, lol.
Blue shift nästa.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Får nog köra med "noclip" ifall man fastnar i spelet, Half Life... det var länge sen, installerar nog det i min gamla laptop

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004

Själv brukar jag ibland fastna i hissar när jag åker ner med dom... kan inte ens ta 1 steg då och måste ladda om en sparad fil..... Annars så brukar jag spela genom Hl minst 1 gång om året

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
"björkarnas" stad
Registrerad
Mar 2004

Huh? Spindeln? Va det verkligen så länge sen man spelade half-life? O.o

breathe, smile and be happy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
Huh? Spindeln? Va det verkligen så länge sen man spelade half-life? O.o

Egentligen är det ingen spindel, det är nåt spndelliknande monster med en jäkla stor "pung" på undersidan... samt dess "springstil" liknar mest en galopperande häst...

Själv så fuskade man sig genom den passagen i spelet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sjötofta
Registrerad
Jan 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Egentligen är det ingen spindel, det är nåt spndelliknande monster med en jäkla stor "pung" på undersidan... samt dess "springstil" liknar mest en galopperande häst...

är det inte sånna som föder headcrabs? läste nånstans att combines använder "pungen" när dom föder upp headcraps som dom skickar iväg i dom där headcrabsraketerna

Fractal Design Define R3 | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS | ASUS P8P67 Pro Rev 3.1 | XFX Radeon HD 6950 2GB | Intel Core i5 2500k | Corsair VENGEANCE CL9 1600mhz (2x4096MB) | Corsair HX 750w | 60GB OCZ Agility 3 SSD | 2x Samsung Spinpoint F3 1TB | QpaD MK90 | Logitech G500 | Logitech G930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vet inte.
Registrerad
Apr 2008

Den har ju en massa baby headcrabs runt sig oxå, så det är nog troligt.

Själv fastnade jag på samma ställe för ca: 2 år sedan när jag spelade det, fattade inte vad som skulle göras så jag har aldrig klarat detta fantastiska äventyr

|Dell XPS 15 9550 | UHD / i7-6700HQ / 16GB DDR4 / GTX960M 2GB / 500GB SSD|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2005

Steamversionen av HL är rätt buggig, kom ihåg att man var tvungen att stå och hoppa i hissar för om det skulle komma en laddtid när man stod på hissgolvet så buggade allt ur och man fastnade i golvet. =/

CD-versionen är bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
"björkarnas" stad
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen

Ah! Nu ringer det en klocka

Kanske kan kolla upp på steams forum om det är fler som haft problem med det, kanske något valve har kommit upp med en lösning på

breathe, smile and be happy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Vilka underbara flashbacks man får av denna tråd

Jo det stämmer som Thiesen skrev, kommer inte ihåg hur jag löste det, men har för mig det finns nåt "nät" man ska ta sig genom på marken, eller så var det skjuta, springa, skjuta springa osv medan man antingen följer efter odjuret eller han följer efter Dr. Freeman.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bo?
Registrerad
Feb 2008

Sätter lite liv i tråden....för de som är sugna och köra en nostalgitripp. Det var ett rent nöje och köra igenom tidernas nästintill bästa spel efter flera år. Se till och spara manuellt med jämna mellanrum, steam buggar rejält som många har antytt. Quick save/load är essensiella och befinner man sig i en hiss ( främst opposing force ) ska man hoppa upp och ner hela vägen, annars fastnar hjälten och kommer ingenvart.
Opposing force är klart bäst i mitt tyck, kunde knappt låta bli och köra igenom HL2 + expantionerna.....hoppas det dyker upp seriösa nyheter om uppföljare.
" The situation is looking pretty grim "

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Aug 2006

kan detta vara till hjälp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

"big momma" kallas väll "spindeln" i folkmun?

konstigt att det buggar genom steam, kanske man ska pröva att köpa cd utgåvan av spelet även om det känns surt?

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium