4x pci-express prestanda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

4x pci-express prestanda?

Hej!
Jag sitter på en P4 3.6ghz, 2gb ram och ett HD4770 och jag har märkt att processorn flaskar väldigt mycket i vissa spel. Då mitt moderkort inte stödjer core 2-processorerna så har jag kollat lite på uppgraderingsmöjligheter. Det råkade vara så lyckligt att en kompis till mig hade ett moderkort liggandes som han inte använde och det fick jag då. Det är ett Asrock 775Dual-VSTA. Problemet är att pci-e-porten bara klarar 4x. Frågan är då hur mycket ni tror detta begränsar mitt grafikkorts prestanda. Är det värt att byta om jag letar upp en begagnad core 2, tillexempel en e6600?
Mvh Knol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Min gissning är inget alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008

Vissa kort tappar mer än andra, men räkna med en förlust i prestanda över x16. Kan inte säga hurpass stor dock...

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 36 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD + Samsung 860 EVO, 3x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Ok, finns det något enkelt sätt att ändra till 4x så jag kan testa nu innan jag byter? Jag har kollat i bios men det finns inget där.