Skvaller om nästa Geforce

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Någon nämnde 2500kr, inte en chans på jorden säger jag. Vi snackar 5-6000:-.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Ja, 2500:- kommer den aldrig hamna på. Eftersom GDDR5 är hyfsat etablerat och säkert billigare idag så tror jag de kan hålla sig närmare 5000:- men mycket beror förstås på vilken konkurrens ATI kan erbjuda.

Men kom igen.. han sa att OM det hamnar under 2500kr så köper han det direkt. Han sa inte att det kommer att hamna på 2500kr.

Visa signatur

Maskinen:
[ASUS Maximus Ranger VII][Intel I5 4690K @ 4.6Ghz 24/7 med Noctua NH-U14S]
[16Gb Gskill 2400Mhz 2x8Gb][MSI GTX 770 Gaming i SLI][XFX PRO 850w PSU]
[Kingston HyperX 240Gb SSD + 2Tb HDD]
[Windows 7 Ultimate][CoolerMaster Silencio 650 PURE][+ massa noctua fläktar]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att utvecklingen stått lite still sedan AMD kom ikapp så det är dags att ta ett nytt kliv framåt för båda så detta låter bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Såg rejält tilltaget ut, men utvecklingen ska ju gå framåt också

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag tycker att utvecklingen stått lite still sedan AMD kom ikapp så det är dags att ta ett nytt kliv framåt för båda så detta låter bra.

Håller med. Det har bara varit nya kort med "snäppet" bättre prestanda än det förra. Inget som känns värt att uppgradera till direkt. Men om detta kort presterar som det ser ut att göra så kommer den att bli ett riktigt monster.

Ang pris så tror jag att detta helt och hållet beror på vad AMD/ATI kan komma med. Kommer AMD med ett mycket sämre kort så får vi nog räkna med kring 6k skulle jag tro. Troligen så kommer AMD's kort att vara ett riktigt prestanda monster och då tror jag att priser kring 4500 kan bli verklighet. Nu är även dollarn sakta men säkert påväg ner. Ligger just nu på 7,5 kr/$ och så lågt har det inte varit på länge. Förhoppningsvis så går den ner ännu mer nu till sommaren och då kan vi få riktigt bra priser på komponenter. Dock så kan problemen vid 40nm tillverkningen ställa till det lite. Om de inte kan producera nog många kort så kommer efterfrågan att ta upp priset rejält.

Att grafikkorten är "för bra" håller jag inte med om riktigt. Kanske att just nu så finns det inte så många spel som kräver "så" mycket. Troligen har det gått bättre än vad utvecklarna planerat för grafikkortsbranschen. Det tar trots allt flera år för speltillverkare att göra ett spel och då måste de givetvis beräkna vad för prestanda grafikkoten kommer att ha när det spelet släpps. Sen är även OLED påväg in och då blir det garanterat många som byter sin skärm mot en tv med oled. Upplösningarna där vet jag inte riktigt men det blir då minst full hd och det är ju inte så att det kommer bli lägre upplösningar direkt.

Tror att vi får en riktigt fin höst. Nya grafikkort (G300, AMD 5xxx), Nya core i7 och även core i5. Sen börjar ddr3 bli riktigt etablerat nu och ssd är på god väg. Kanske tom blir någon variant som kan vara nog "billig" att köpa som systemdisk till hösten. Tror att lagring av större filer fortfarande kommer att ske mekaniskt i alla fall något år framåt men man vet aldrig.

Känns som att det kommer att hösten kommer vara en perfekt period att uppgradera datorn till. Bara allt släpps som planerat så bör det vara lungt

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Om nu info'n stämmer med 512bitar och gddr5 osv. så skulle jag chansa på att den kommer gå på 6000+ vid lansering. Nvidia har en förmåga att kunna göra fruktansvärt dyra, dock väldigt bra presterade, grafikkort.

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
DirectX 10 är mer eller mindre en bluff - ett marknadsföringsknep - och kommer inte med mycket nytt. DirectX 11 kommer naturligtvis att vara mer av den varan. Direct X 9 duger gott, men bäst av allt vore ju att slopa det helt och hållet.

Varför inte köra med DirectX 5? Eller DX3?

Mer seriöst så är DX10 absolut ingen gimmick eller marknadsföringsknep utan ett viktigt steg framåt för DirectX, DX 11 är faktiskt mkt likt Dx10 men med diverse tillägg såklart.
Att DX10 har lyckats dåligt i praktiken beror mest på dåligt genomslag för Vista.
Lycka till med att hitta utvecklare av spel & 3D-applikationer som tycker att DX9 är bättre än DX10.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll för mig om priset landar runt 6-7tusen.
Jag vill, jag kan och jag ska köpa ett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Varför inte köra med DirectX 5? Eller DX3?

Mer seriöst så är DX10 absolut ingen gimmick eller marknadsföringsknep utan ett viktigt steg framåt för DirectX, DX 11 är faktiskt mkt likt Dx10 men med diverse tillägg såklart.
Att DX10 har lyckats dåligt i praktiken beror mest på dåligt genomslag för Vista.
Lycka till med att hitta utvecklare av spel & 3D-applikationer som tycker att DX9 är bättre än DX10.

Största förbättringen med DX10 var väll dessutom för programmerarna? Som jag har förstått det så hade dom städat upp rejält, gjort saker mer logiskt och enklare att använda

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Oj oj, detta blir nog ett monster! Säkert väldigt dyrt och strömkrävande också. Kanske blir min uppgradering när det kommer, men vill se vad AMD kan kontra med först, då prestanda per krona fortfarande verkar vara AMD's motto.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
DirectX 10 är mer eller mindre en bluff - ett marknadsföringsknep - och kommer inte med mycket nytt. DirectX 11 kommer naturligtvis att vara mer av den varan. Direct X 9 duger gott, men bäst av allt vore ju att slopa det helt och hållet.

DX9? Vad är det för nymodigt skit!

DX2 FTW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
DX9? Vad är det för nymodigt skit!

DX2 FTW!

Ungefär detta som får mig at vilja ha en åldergräns på SweClockers forum.

- För att kommentera nyheten i sig självt så förblir jag skeptisk. Nvidia har väl sett att sina tidigare dyra produktioner inte drog in tillräckligt med pengar för att verkligen vara värt tiden - dem måste kunna smälla ihop sina hjärnhalvor och förstå att marknaden inte slagit volt på dig själv senaste månaderna.

Vi snackar alltså GDDR5- och 512-bit buss? Visst får man teoretiskt god prestanda men antalet transistorer på egen hand kommer kunna sluta med ett tråkigt slutpris.

Jag vet att jag alltid är omåttligt skeptisk till allting Nvidia slänger framåt, och inte bara nu senaste då ingen är väl speciellt förvånad, men jag är säker på att AMDs alternativ kommer komma hem bättre än Nvidias nya maskiner. Och eftersom PC-spelsindustrin knappast gjort allt för stora språng framåt senaste tiden känns enorma grafikkortsinvesteringar ganska omotiverade.

Permalänk
Medlem

Gött med lite nya kort!
GTX 280 börjar kännas lite slött...
Men nu när jag tänker efter är det nog dags att byta ut hela systemet, blir nog detta och ett i7 till hösten/vintern

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle inte lita på vad hardware-infos säger. "Konkort" tar bara en massa spekulationer från B3D och publicerar det som nyheter för att få fler sidträffar.
Sedan så brukar alltid prestandan vara proportionell mot antalet transistorer (i de spel som finns när grafikkortet släpps), därför tror jag inte att detta kort kommer att bli mer än cirka 70% bättre än GTX 280.

Permalänk

undrar om det för en gångs skull kommer ett kort med lite skillnad från gammla g80 korten

synd bara att det inte finns ett enda spel som är både krävande och bra. bland de bästa har man liksom half-life spelen och warcraft 3. även portal. sedan finns det massvis med andra gammla godingar. resten är inte alls lika bra vad gäller gameplay, och om man tittar på crysis så måste jag säga att grafiken är f*n så fin, men gameplayet bedrövligt.

och till alla er som sitter och nöter crysis, har ni testat verkligheten?, mycket snyggare grafik!

Permalänk
Medlem

TSMC's 40nm process är åt skogen, och antalet transistorer som GT300 ska bestå av går inte ihop. Det fortsätter i samma spår men förvärras, dåliga yields, höga priser och små marginaler. Att det kommer bli ett snabbt kort är det ingen tvekan om, men för att hänga med AMD i prestanda/pris ser det ut som att dom får sälja med förlust om dom ska fortsätta i samma riktning. Frågan är om dom kommer klara av att möta R870 och R800.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hur har det gått med Crysis "ultra high settings" e.d. De skrev ju vid release att grafiken går att får ännu finare än högsta settings vid släpp, men att de skulle vänta med detta tills det fanns hårdvara som kan hantera det.
Min poäng är att om det finns snabba g-kort, kommer speltillverkare att släppa krävande spel. Dels kan det kanske vara lättare att göra spel som inte är så väl optimerade, dels får de på ett eller annat sätt pengar av hårdvarutillverkarna för att släppa spel som får folk att uppgradera hårdvaran.
Så de som av märklig anledning är besvikna på att deras nuvarande grafikkort klarar av alla befintliga spel, kan troligen pusta ut. Många nya spel kommer säkert att kräva det vassaste som finns.

Hur som helst tycker jag att det är hög tid att hårdvarutillverkare fokuserar lite mer på strömförbrukning. Mycket av tiden vid datorn sitter man och gör något icke krävande, och det är synd att hårdvaran vid (nästan) idle ska kräva så mycket ström. Elräkningen drar iväg och man känner sig lite stressad vid datorn, vilket är synd.
För att inte tala om bullret. Hur kul är det med högljudda fläktar när man sitter och surfar eller skriver?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att fler borde efterfråga mindre grafikkort. Det är som med processorer och värme för några år sedan -- det har gått för långt. Det är storleken som det bör läggas mest krut på nu, inte ökad prestanda. Det är otroligt störande att upptäcka att nya grafikkortet inte får plats i ett stort standardchassi som P182, utan att flytta hårddiskarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustaf
Jag tycker att fler borde efterfråga mindre grafikkort. Det är som med processorer och värme för några år sedan -- det har gått för långt. Det är storleken som det bör läggas mest krut på nu, inte ökad prestanda. Det är otroligt störande att upptäcka att nya grafikkortet inte får plats i ett stort standardchassi som P182, utan att flytta hårddiskarna.

Men köp ett litet grafikkort då?

Samma sak som att klaga på att de senaste V12 motorerna är för stora och törstiga. Varför utvecklar inte bilföretagen en liten nätt 2 cylindrig sak som inte drar bränsle istället?
Grejen är ju den att de utvecklar sånt också, men man kan inte få kakan och äta den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustaf
Jag tycker att fler borde efterfråga mindre grafikkort. Det är som med processorer och värme för några år sedan -- det har gått för långt. Det är storleken som det bör läggas mest krut på nu, inte ökad prestanda. Det är otroligt störande att upptäcka att nya grafikkortet inte får plats i ett stort standardchassi som P182, utan att flytta hårddiskarna.

Köp inte ett stort grafikkort då? Finns fler alternativ än HD4870x2 och GTX295.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Köp inte ett stort grafikkort då? Finns fler alternativ än HD4870x2 och GTX295.

Får ju plats i ett miditower... Behövs 5 hårddiskar? Ha några diskar i 5,25" facken, där har jag mina 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
DirectX 10 är mer eller mindre en bluff - ett marknadsföringsknep - och kommer inte med mycket nytt. DirectX 11 kommer naturligtvis att vara mer av den varan. Direct X 9 duger gott, men bäst av allt vore ju att slopa det helt och hållet.

DX11 öppnar i alla fall en standard för vanliga beräkningar på grafikkortet. Hur bra det blir får vi se, eftersom det är Microsoft så kanske det tar några versioner till innan de får till det.

Om allt fungerar som det ska kan DX11 öppna för andra program att använda GPU enklare och med en "öppen" (haha, vilken ironi) standard istället för t.ex. CUDA.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tycker bara det är sorgligt att OpenGL verkar dö ut i spelbranschen och vart tog Glide vägen?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Opengl har idag inga fördelar att erbjuda speltillverkarna, mer än marginellt enklare portning till MacOS X, och detta är ju inte direkt en fördel som smäller särskilt högt, om man säger så. Tvärt om så är DX enklare och smidigare att utveckla till än OGL med sin röra av olika versioner och extensioner.

Sedan, MTP att opengl-applikationer inte kan köras i fönsterläge med aero aktiverat är det lika bra att det försvinner. Det senaste spel som släpptes till PC som använder uteslutande OGL var nog ET:Quake Wars, och inte ens id Software klänger sig fast vid OGL längre. Deras nästa spelmotor kommer att köra i D3D under windows...

Permalänk
Medlem

De borde ju ganska lätt kunna göra en snik-version med hyfsad prestanda genom att halvera minnesbussen.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Opengl har idag inga fördelar att erbjuda speltillverkarna, mer än marginellt enklare portning till MacOS X, och detta är ju inte direkt en fördel som smäller särskilt högt, om man säger så. Tvärt om så är DX enklare och smidigare att utveckla till än OGL med sin röra av olika versioner och extensioner.

Sedan, MTP att opengl-applikationer inte kan köras i fönsterläge med aero aktiverat är det lika bra att det försvinner. Det senaste spel som släpptes till PC som använder uteslutande OGL var nog ET:Quake Wars, och inte ens id Software klänger sig fast vid OGL längre. Deras nästa spelmotor kommer att köra i D3D under windows...

Ja Microsoft har ju sett till att DirectX är betydligt enklare att använda för Windows än OpenGL. OpenGL är plattformsoberoende, bara det är en stor fördel ur min synpunkt, anledningen till att OpenGL dör ut är för att Microsoft ser till att styra in spelutvecklarna till DirectX.

Inget fel på DirectX men konkurrens ökar innovationen och ser till att tekniken snabbare tar sig framåt. Utan ATi så hade vi troligen fortfarande suttit med 9800GTX och GTX 260 192SP för hutlösa priser.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Var inte de flästa programerar besvikan på opengl 3.0? då de inte "vågade" lägga in de nya funktioner som behövdes.

inget on om opengl, älskade det till dx8 eller om det var 9 då dx började fungerar, efter det tycker jag om dx också.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Här kommer lite mer nyheter om GT300..

Det lanseras i november 2009 (Q4 2009)!

Citat:

Once more we have confirmed that the chip that we call GT300 is on schedule to launch in 2009. The way it looks now the chip should be launching roughly in November timeframe and of course it will be a high end product.

Nvidia has put in a lot of effort in order to beat ATI and keep the performance leadership, as this is something it cannot afford to lose. The real volume shipment of Nvidia’s new DirectX 11, 40nm high end part should be expected in early Q1 2010 but since $599+ products are not selling in millions of units, Nvidia should be able to ship sufficient cards to consumers.

Even if something goes wrong, Nvidia will still show its hardware in late Q4 2009 just as they did with Geforce GTX 295 dual chip and ship it in early Q1 2010, as the strategy worked last time.

http://www.fudzilla.com/content/view/14810/1/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"