Upprepade problem med Telenor-Mobil (W890i)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Upprepade problem med Telenor-Mobil (W890i)

Hej alla.

För knappt ett år sedan, Juni 2008, köpte min flickvän en W890i med tillhörande abonnemang.

Det dröjde inte länge förrän den började bete sig konstigt och starta om sig i tid och otid.
Den lämnades in på service och kom tillbaka efter 2 veckor.
De sade vid detta tillfälle att de tyvärr inte hade någon lånetelefon inne men skulle kontakta henne så fort det fanns. Det gjorde de aldrig.

Ett par månader senare var det dags igen, den hängde sig och startade om sig när hon fick SMS och betedde sig allmänt konstigt. Fick lämnat in den igen, och samma vissa denna gång.
"Vi skickar ett sms såfort vi får in en lånetelefon."
Efter ett par veckor fick hon tillbaka telefonen.

I vintras började sedan problemen på nytt, samma som tidigare.
Nu lämnade hon in den ännu en gång, och denna gång var den borta i fem(!) veckor. Samma visa om lånetelefon, "vi hör av oss när vi får in en."

Efter många om och men så fick hon en ny telefon, dock samma modell. W890i.

Den började direkt vara lite småstrulig, men hon orkade inte lämna in den ännu en gång och hade ju varit utan en ordentlig telefon i totalt nästan 3 månader.
Det blev dock värre och värre, och till sist var det ännu en gång ohållbart.
Dessutom så fungerade inte högtalaren vid alarm och inkommande samtal/sms, utan då vibrerade den endast.

När hon nu, för fjärde gången, gick in för att prata med dem, så var det enda de kunde erbjuda att skicka in den, utan att erhålla någon lånetelefon.
Hon påpekade att telefonen hade lite märken, och att det dessutom lyckats tagit sig in ett litet torkat grässtrå innanför kameralinsen.
Sade något om självförvållad skada etc.

Nu är min fråga, vad har man för rättigheter här?
Telefonen har ju aldrig funkat bra, och har blivit servad 2 gånger och utbytt 1 gång.
Känns som att man borde få rätt att häva köpet/kräva ny telefon.

Mvh
Emanuel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Stå på er! W890i är Ericsson STORA flopp bland mobiler. Min brorson krävde och fick pengarna tillbaka efter tredje inlämningen på ett halvår.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Jo, efter den mängd problem ni haft har ni lagenlig rätt att häva köpet.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Finns det någon direkt formulering eller paragraf i lagen man kan läsa?
Och sedan eventuellt hänvisa till.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Det gäller väl ändå en och samma produkt, han fick ju en ny

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Nope, det gäller ett köp. Löser inte ens ett byte problemet kan man lungt hävda att försäljaren haft goda möjligheter att lösa problemet utan att lyckas.

Det är därför du inte får en ny garantiperiod exempelvis om de byter telefonen åt dig, det är det ursprungliga köpet som gäller.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync