Högfrekvent (o)ljud från grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Jan 2005

Högfrekvent (o)ljud från grafikkort?

Tjena!

För en vecka sedan ungefär så började min dator "tjuta" väldigt högfrekvent, alltså "pipigt". Inte så högt i volym, men högt i tonart. Vi har ju katter hos oss, så datorn brukar bli rätt dammig. Så jag dammsög hela rubbet och tog även tops för att rengöra "fläktvingarna" på min extrafläkt som sitter på chassit, processor-fläkten, nätaggsfläkten.

Startade upp igen och den var lite tystare men efter ett tag kom pipet igen. Det hörs när jag scrollar upp och ner på websidor, det tystnar när datorn "arbetar", typ startar upp spel eller program, då tystnar pipandet.

Idag satt jag och modifierade ett spel och startade sedan spelet. Efter 3 minuters spelande frös grafiken, blev till helt grå skärm och ett högt pipande från datorn. CTRL-ALT-DELETE funkade inte utan försökte hålla inne on/off-knappen, men det funkade inte heller utan fick stänga av den via den store switchen på baksidan.

Startade upp igen, då hann den inte ens starta windows XP sp3, utan stängde av sig själv efter 20 sekunder ungefär. Gick å käka frukost, bytte blöja på den lille (ni fattar tidsperspektivet, 30-40min ) och startade igen. Nu funkar datorn, inget pipande men har inte startat något spel än.

Hur vet jag vad som är fel?

Är det processor eller grafikkortet?

Finns det felsökningsmjukvara som kan hjälpa till och hitta problemet?

Lite fakta:

Windows XP SP3
Intel P4 3,2 GHz
3,00GB RAM
Nvidia GeForce 8600GT
2x WD Caviar 250GB
1x WD Caviar 500GB

Tacksam för svar!

PS: Liten bonusfråga :):

Jag måste ha min Windows-skiva i. Om jag ändrar biosen till normalt (utan att köra cd'n) så säger den "Finns inget operativsystem", varför gör den så?

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Dec 2007

Re: Högfrekvent (o)ljud från grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robert_Lidstroem
Så jag dammsög hela rubbet och tog även tops för att rengöra "fläktvingarna" på min extrafläkt som sitter på chassit, processor-fläkten, nätaggsfläkten.

Ajabaja, aldrig dammsuga en dator!
Tyvärr så finns det ingen mjukvara som kan felsöka direkt..
Det du kan göra, är ju att köra en memtest86+ i DOS-läge, för att se om minnena spökar.
Sen köra med prime95 för att kolla processorn, och furmark för grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Jan 2005

Tack så mycket för tips

Men aldrig dammsuga? Hur gör man då då? Jag nuddar aldrig nåt ju, utan låter dammet komma till dammsugaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Tack så mycket för tips

Men aldrig dammsuga? Hur gör man då då? Jag nuddar aldrig nåt ju, utan låter dammet komma till dammsugaren

Bara munstycket alstrar hur mycket statisk elektricitet som helst.
Antingen, om du har kompressor, så blåser du bort det med den, eller så köper du en burk med tryckluft på biltema/närmaste mack och blåser ur burken med.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Re: Högfrekvent (o)ljud från grafikkort?

Citat:

Jag måste ha min Windows-skiva i. Om jag ändrar biosen till normalt (utan att köra cd'n) så säger den "Finns inget operativsystem", varför gör den så?

Trasig bootsektor på C-disken. Windows kan oftast reparera det i installationsprogrammet, annars funkar en ominstallation.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Trasig bootsektor på C-disken. Windows kan oftast reparera det i installationsprogrammet, annars funkar en ominstallation.

Njae, tror inte det. Det har varit så ända sedan jag uppgraderade till SP3 och hade samma problem med SP2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Bara munstycket alstrar hur mycket statisk elektricitet som helst.
Antingen, om du har kompressor, så blåser du bort det med den, eller så köper du en burk med tryckluft på biltema/närmaste mack och blåser ur burken med.

Ah, ok , där ser man tack för tipset

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Njae, tror inte det. Det har varit så ända sedan jag uppgraderade till SP3 och hade samma problem med SP2.

Ah, ok , där ser man tack för tipset

Prova att installera om OS'et, så kommer du slippa problemen med att ha din XP-skiva i.

Kör med tryckluft nästa gång du ska göra rent burken

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Och det betyder att du inte kan ha fått skador på bootsektorn då?
Jag fick samma strul när jag partitionerade om en helt annan hårddisk, eftersom Windows i sin vishet lagt bootloadern på den disken.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync