Självhjälpsböcker om programmering

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Självhjälpsböcker om programmering

Hej!

Ska börja lära mig programmering för vill gärna jobba med det i framtiden. Jag har aldrig programmerat förr men har tänkt att jag ska lära mig c++, så jag undrar om ni kan rekommendera några bra nybörjarböcker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007

Om du aldrig har programmerat förr kan det vara bra att börja med ett språk som inte är fullt så avancerat som C++. Vad du vill börja med är ett språk där du kan koncentrera dig på att få in programmeringstänket istället för att fastna i en massa syntax och där du får lite mer belöning än vad C++ ger dig i början. De språk som brukar rekommenderas för nybörjare är Ruby och Python, och där håller jag nog mest på Ruby, men det är mest en smaksak.

När du sen har kommit igång och skrivit ett par program kan C++ vara ett vettigt alternativ, möjligtvis kan man ha ett extra mellansteg där med något språk som har liknande syntax men inte är lika starkt typat, mer feltolerant eller mindre rörigt, typ D, Java eller PHP (som du faktiskt inte måste göra hemsidor med).

Sedan kanske det kan vara dags för C++, om du fortfarande känner att programmering är något för dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

En av dem absolut bästa böckerna för nybörjare är "C++ Primer Plus (5th Edition)" av Stephen Prata.

Att börja med ett annat språk är intressant men kan ibland ge vissa negativa effekt: det händer att man lär sig ett par "bad habits" som är svåra att bli av med.

Men instämmer med You att C++ klassas som ett rätt så svårt språk, i alla fall om man ska lära sig det i detalj. Även dem som har arbetat med C++ i flera år har ibland svårigheter med vissa delar av språket (exceptions kombinerat med polymorfism är ett typiskt sådant område).

Fast å andra sidan, om man lär sig språket bra så känner man sig nog rätt så nöjd också.

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."