Röda & Gröna linjer och konstiga tecken, hjälp!

Permalänk
Medlem

Röda & Gröna linjer och konstiga tecken, hjälp!

Tja!

Har ett stort problem, vet ej vad felet beror på om det är grafikkortet som gått sönder eller nätatregatet som inte fungerar som det ska.

Iaf så felet jag har är att jag får vertikala röda och gröna streck.
Så fort jag tog bort drivrutinerna för grafikkortet så funka allt bra en stund men sen efter typ 30-40min kom dom tillbaka, fast inte lika mycket som när drivrutinerna blev installerade. Då fick jag röda o gröna streck direckt.
Sen så började mer skumma grejjer att hända, började få blå skärm och datorn började hänga sig efter typ 2min efter att jag loggat in på vista.

Lite senare fick jag blå skärm innan vista ens starta och i boot så blev all text huller om buller med massa andra tecken.

Provade att köra en annan skärm men samma sak där så inget fel med skärm iaf.
Provade sen med att formatera vista men det hjälpte inte heller för början av installation fick jag röda o gröna linjer igen och sen blå skärm.

Har inte kunnat prova grafikkortet på en annan dator och inte heller så med nätatregatet eller moderkortet.

Någon som har en idee vad felet kan bero på?

Grafikkortets fläckt går i 100% så det har jag kollat.

Lite info:

Windows Vista Ultimate 64Bit SP1
GeForce 8800 GTS OC2 320MB BFG
Hiper Nätaggregat ATX 580W
Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775

Visa signatur

[Qosmio x770-11N] >> | Intel® Core™ i7-2630QM @ 2,00/2,90 Turbo GHz , 8192 MB DDR3 1333MHz , 17,3-tums @ 1600 x 900 LED , NVIDIA® GeForce® GTX 560M |

Permalänk
Medlem

99% säker på att grafikkortet har kastat in handduken...

Permalänk

Där finns inget annat än grafikkortet som kan producera de vertikala strecken.
Troligast är det minnet på grafikkortet som har problem. Fläkten skall inte gå på 100% förrän kortet belastas.

Om du startar upp i Felsäkert läge så laddas inte 3D-drivrutinen in utan den enklare VGA-drivrutinen används. Får du fortfarande fel här så kan du utesluta nedladdad drivrutin.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Där finns inget annat än grafikkortet som kan producera de vertikala strecken.
Troligast är det minnet på grafikkortet som har problem. Fläkten skall inte gå på 100% förrän kortet belastas.

Jo jag kände på mig att det är så...
Nä jag menade just att fläckten verkar funka som den ska men ändå kommer felen. Så jag antar att grafikkortet blivit skaddat på något sätt.

Om du startar upp i Felsäkert läge så laddas inte 3D-drivrutinen in utan den enklare VGA-drivrutinen används. Får du fortfarande fel här så kan du utesluta nedladdad drivrutin.

I början gjorde jag så men efter ett tag kom samma fel även i felsäkert läge.
Så jag tar och beställer nytt grafikkort och moderkort (pga PCI-E 2.0 har bara 1.1 på den andra)

Får hoppas att det bara var grafikkortet men om bara vertikala streck kan komma från grafikkortet så är det nog bara det som är felet...

Visa signatur

[Qosmio x770-11N] >> | Intel® Core™ i7-2630QM @ 2,00/2,90 Turbo GHz , 8192 MB DDR3 1333MHz , 17,3-tums @ 1600 x 900 LED , NVIDIA® GeForce® GTX 560M |

Permalänk

Horisontala streck däremot kan skapas både av störningar och bildskärmsfel.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cazCo
I början gjorde jag så men efter ett tag kom samma fel även i felsäkert läge.
Så jag tar och beställer nytt grafikkort och moderkort (pga PCI-E 2.0 har bara 1.1 på den andra)

Nytt moderkort behövs ej, så gott som alla 2.0-kort fungerar utmärkt med PCI-E 1.1.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

kan det vara damm i PCI-E platsen?

Permalänk

Har moderkortet inbyggd VGA port? Isåfall testa utan GFX kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Har moderkortet inbyggd VGA port? Isåfall testa utan GFX kortet.

Nix... enligt första inlägget: Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775
http://www.bit-tech.net/hardware/2007/06/01/gigabyte_ga-p35-d...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
kan det vara damm i PCI-E platsen?

Nja. Snarare i kylflänsen på grafikkortet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch